Schleer Tamás és csapata online jövőtervező eszközt kínál 14-28 éveseknek

"Víziónk egy személyre szabott, álommegvalósító platform megalkotása, amely kisebb lépésekre bontva segíti a felhasználó magánéleti és karriercéljainak elérését. Legyen az egy menő autó, egy nemzetközi ösztöndíj vagy egy álom karrier" - mondja Schleer Tamás (28), az Internfish alapítója. A projekt, mint fiataloknak szóló jövőtervező eszköz három pilléren alapul: ösztöndíjakat, önkéntes munkákat és szakmai gyakorlatokat keres és listáz. Mindezt személyre szabottan, a diákok egyéni preferenciáinak megfelelően. Az eszköz segítségével a diákok nemcsak nagyobb eséllyel találhatnak őket motiváló munkát, hanem hosszú távon felvázolhatják a vágyott életpályát, életstílust is. Például azt, hogy ki milyen típusú társat szeretne maga mellett látni tíz év múlva, vagy milyen típusú kabrióval szeretne hasítani Amerika nyugati partján a tenger mellett. „Ezek a témák alapvető dolgoknak számítanak egy 14-28 éves fiatal életében mindenhol a világon” – vélekedik Tamás.

A valóságformáló

Schleer Tamás már gyerekként vállalkozó akart lenni. Ebben szülei is támogatták, akik maguk is vállalkozók. „Gyerekkoromban fejben naponta többször meggazdagodtam” – mondja Tamás, aki üzleti és marketing tanulmányai közben a Red Bull student brand menedzsereként kezdte üzleti pályafutását. Majd egy ismerőse bíztatására, egy háromfős csapat tagjaként modellügynökséget indított. Egy év sikeres üzletfejlesztés után érdeklődése a start-up világ felé fordult. „Mindig is tele voltam ötletekkel, amelyekből előbb-utóbb szeretek élő valóságot formálni” – mondja. Tamás tudatos döntés alapján választotta a start-up univerzumot 2011 elején. Olyan közeget keresett, amelyben kibontakoztathatja ötleteit, és állandóan tanulhat. Mivel informatikai ismeretei hiányosak voltak, szenvedélyesen beleásta magát a témába. E mellett céltudatosan kereste a kapcsolatot a szakmai közösséggel. Start-up prezentációkat, előadásokat látogatott, főként a Budapesti Műszaki Egyetemen. Itt találkozott három programozó kulcsemberével, közülük eggyel a mai napig együtt dolgozik az Internfish projekten, illetve más formációban egyéb közös projekteken a többiekkel is.

És mi a hozzáadott érték?

A projekt egyik újdonsága a saját keresőmotor, amelyet az egyik kezdeti befektető, a Weblib Kft. fejlesztett. Amíg a Google 15 ezer találatot ad az ösztöndíjakra, az Internfish mindössze 2-5 ezret kínál. Ezek mindegyike azonban személyre szabott, real-time, valós találat. A projekt másik erőssége a korszerű felhasználó élmény nyújtása, amelyeket a közösségi hálózatokkal kötnek össze. A felhasználók megoszthatják egymással és más közösségi hálózatokkal a szakmai profiljukat. Az Internfish mindazonáltal nem közösségi oldal. Inkább egy olyan eszköz, amely hétköznapi szintre hozza le a pályaválasztás, életúttervezés problémáját. "Számtalanszor felismerhettük, hogy a kimondott és elképzelt céloknak önbeteljesítő erejük van” – vélekedik Tamás, aki szerint a projekt egyik lényege annak társadalmi hasznossága. Az Internfish jelenleg korai béta verzióban működik. A fejlesztéseket május 30-án kezdték tesztelni az egy év alatt jelentkezett közel 200 fő önkéntes felhasználóval. A teljes körű szolgáltatást nyújtó weboldalt és a hozzá tartozó mobil applikációt a nyár folyamán tervezik fellőni a világhálóra.

Az üzletfejlesztési oldal és a Colabs

Az Internfish nem jöhetett volna létre a magyar Colabs startup center segítsége nélkül. A projekt idén év elején három hónapig vendégeskedett a Colabs seed accelerator (kockázati tőkebefektetést megelőző) mentori programjában. Az itt töltött összesen egy év során „padtársuk” volt például Zsigó Dávid és Márai László is, akik a Noispot-ot fejlesztették, és most 130 millió forintos hazai kockázati tőkével megerősítve Berlinből szervezik a cég nemzetközi terjeszkedését. „A Colabs irodájába hat társaság költözhetett be az első magvető tőke programba, akiket közel 130 jelentkező közül választottak ki. A Colabstól újszerű szemléletet, szabályrendszert és közösségiséget tanultunk, amely óriási előrelépést jelentett számunkra” – mondja Tamás. És még mást is. Az Internfish ugyanis a Colabs révén talált hazai befektetőket, akik nagyságrendileg közel 10 millió forintot toltak a projektbe. Eddig a pontig ugyanis Tamás saját pénzét használták, ami a munkaidőt leszámítva nagyjából 4 millió forintot tett ki az elmúlt egy évben. Mint ahogy Tamás elmondta: ez a befektetés arra kellett, hogy megértsék, hogyan kell ötletből valóságot csinálni nemzetközi szinten.

Hova csatlakozik be az ötlet?

Az Internfish szolgáltatása jelenleg egyedülálló és hiánypótló a nemzetközi piacon. Különösen angolszász területen figyelhető meg nagy kereslet a hasonló megoldásokra, ahol óriási kultúrája van a diákok személyes jövőtervezésének. „Az ottani diákok 13 évesen már azon agyalnak, hogy melyik egyetemre menjenek és milyen önkéntes munka fog jól mutatni az önéletrajzukban” – mondja Tamás. Mivel a projekt eleve nemzetközi szintben gondolkodik, a honlapjuk is angol nyelvű, amelyet ugyanakkor többnyelvű verzióban – magyarul is – is elérhetővé fognak tenni.

Az üzleti modell

Az üzleti modell szerint sikerdíjas rendszerekben gondolkodnak a készítők. „Bevételt kizárólag a szervezetektől várunk, akiknek csak a közvetlen kapcsolatért kell majd fizetniük. Vagyis ingyenes profil regisztráció és hirdetés feltöltés után csak a releváns kapcsolatok létrejöttéért kívánunk majd sikerdíjban részesülni” – mondja Tamás. A későbbiekben megvalósuló prémium alkalmazásokkal pedig a munkáltatói márkát, a hosszú távú vállalati kommunikációt és a hatékonyság mérését segítenék elő. A projekt becsatornázását célozzák a tudatosan felépített partneri kapcsolatok is. Diákszervezetekkel, hallgatói önkormányzatokkal, cégekkel, iskolákkal, egyesületekkel állapodtak meg, akik a saját honlapjukon és kommunikációs csatornáikon is népszerűsítik az Internfish-t.

 

Gerillagondolkodás

Mint a start up vállalkozások többsége, marketingre keveset költenek. Bár Tamás szerint ők viszonylag szerencsés helyzetben vannak, mivel egy kezdeti befektető segíti őket a finanszírozásban. „Addig azonban nem akarjuk elégetni a pénzt, amíg nincs meg a tesztelten leghatékonyabb csatorna, ahol érdemes végtelenül költekezni” – mondja Tamás. Részben az egyszerű cégfelépítés, részben a „gerillagondolkodás” miatt, inkább igyekeznek maximálisan kihasználni (és ezáltal mérni) a kizárólag emberi erőforrást igénylő kommunikációs csatornákat, a közösségi terjedés lehetőségeit. Marketing szempontból tesztpiacként tekintenek Lengyelországra, ahol a nyár végéig szeretnének célzott érdeklődőket vásárolni, illetve mérni az aktivitásaikat. Ennek során természetesen azt is elemzik, hogy a következő befektetői szintre lépés során mit lehetne „nagy” pénzből kihozni. Tamás úgy véli: ha jó a szolgáltatás, és szüksége van rá az embereknek, akkor az egy kis segítséggel és akadálymentes technikai utak biztosításával magától terjedni fog a közösségeken keresztül. Főleg ebben a 14-28 éves, nemzetközi célközönségben, ahol az internet és a közösségi média használata olyan természetes, mint a levegővétel.

Tudni kell a programozók nyelvén beszélni

Tamás nem csapatban gondolkodik, hanem kompetecia-bázisban, ami projektszerű, organikusan fejleszthető működést jelent, állandóan bővíthető feladatokkal, tervezhető rendszerekkel. Tamás számára az első probléma, amivel a munka frontján szembesült az volt, hogy a programozók nem értették, hogy ő mit is akar pontosan. „Le kellett fordítani a nyelvükre a feladatot. Ebben a kezdetek kezdetén Korsós Milán, akkori KIBU projektmenedzser segített nekem, aki jelenleg a Szilícium völgyben dolgozik. Ő fél óra alatt tanított meg programozóul gondolkodni és user storyt kreálni” – mondja Tamás mosolyogva. Az Internfish jelenleg hat fővel dolgozik – Tamás a stratégiai üzletfejlesztésért, Berecz Ádám pedig a technikai fejlesztésekért felel. Ezen kívül egy-egy mobil és webfejlesztőj, egy art direktor, illetve egy kommunikációs munkatárs dolgozik nekik. Utóbbiak lelkesedésből, társként, központi iroda nélkül, helyileg mindenki máshonnan.

A projekt jövője

Jelenleg a legfontosabb céljuk a tesztidőszak lezárása, a mobil platform életre keltése, illetve a betervezett kommunikáció elindítása a célközönség felé. Terveik szerint pár hét múlva kijönnek az iPhone applikációval, illetve októberben indítják a nemzetközi terjeszkedést. Üzletileg a befektetői tőke következő szintre lépése az egyik legfontosabb terület számukra. „Az Internfishnek hosszabb távon egy üzleti, munkaerő toborzó, közösség jellegű nemzetközi portál vagy vállalkozás lehet a potenciális vevőjelölt vagy kulcspartner. Például a Linkedln hosszú évek óta képtelen megérinteni a fiatalabb korosztályt, de egy ilyen szolgáltatás alapú eszköz jól jöhet nekik” – mondja Tamás. Arra a kérdésre, hogy mihez kezdene 50 millió forinttal, Tamás azt válaszolta: azonnal irodát bérelnének és főállásúvá tennék négy munkatársukat. E mellett a nemzetközi terjeszkedés marketing oldalát erősítenék. Tamás úgy véli: a válság csak erősíti a projektet, mert a mostani fiatalok a válság lecsengésével már felnőttek lesznek, akik számára természetes lesz az online jövőtervezés és netwörking. Az Internfish pedig ehhez kínál majd egy ismert eszközt.

Profil

Schleer Tamás 1984-ban született Budapesten. A Közgazdasági Politechnikumban érettségizett, majd a Kodolányi János főiskolán diplomázott. Jelenleg a Külkereskedelmi Főiskola marketing szakának mesterképzésén (MA) vesz részt. Egy évig önkéntes klíma nagykövetként dolgozott a British Councilnál, mivel számára fontos a társadalmi szerepvállalás. Barátnőjével öt éve élnek együtt. Tamás városban nem szereti az autót, így inkább egy kismotorral közlekedik.

(Fotó: Bernáth Zsolt)
(A helyszínért köszönet a Doblo Bor & Bárnak!)

Olvasd el a GlobePlayer sorozatunk korábbi interjúit is!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Ő a kedvenc Strandunk

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés