A Dezigen (fonetikusan kell ejteni, a dizájn és az „ez igen!”, kifejezések összjátékából) első és második látásra is minőségi webshop, amely hazai és nemzetközi dizájnerek termékeit kínálja. Nincs túl sok hasonló kezdeményezés a magyar nyelvű kibertérben, ám formatervezési fordulattal élve ez csupán a felszín, ami mögött újabb és újabb layerek sorakoznak. A hátországot egy építészeti, belsőépítészeti tervezőiroda jelenti, vezetője Jóföldi Szabolcs, aki a hosszú évek alatt megszerzett kapcsolati tőkét konvertálta online élménnyé. Az építészként dolgozó vezető elmondása szerint nem kereskedő, nem ért profi szinten a webfejlesztéshez, első számú szenvedélye a dizájn, a formatervezés. A tárgy mögött álló történet, innováció, sztori legalább annyira érdekli, mint maga a tárgy, és ez a tavaly minőség díjat nyert Dezigen.hu-n erősen érződik is.

– Mikor kezdődött a vállalkozás, és milyen igény hívta életre?

– Mi egy építész-belsőépítész tervező iroda vagyunk, és az évek során egy olyan kapcsot képezünk a megbízó és a gyártói-forgalmazó szféra között, ami a bizalomra épül. Az ötlet két éve innen indult ki: ha már megvan ez a kapcsolat, akkor hozzunk létre egy olyan platformot, amin keresztül be lehet mutatni szélesebb közönségnek is az általunk megismert tervezőket és termékeiket. Ez komoly kihívás, mert nagy kérdés, hogy ami személyes és bizalmi, az hogyan tud működni az interneten is? Felállt mögé gyorsan egy szakértői gárda, akik ismerik és használják a honlapon megtalálható terméket. Egy élő mindennapi folyamatot akartunk kitenni egy internetes felületre.

– Mik voltak a kulcskérdések az indulásnál? Nyilván több száz döntést kellett meghozni: melyek voltak a legnehezebbek?

– Az első döntés mindjárt nagyon nehéz volt: belevágjunk-e? Én nem kereskedő vagyok, hanem építész-dizájner, akinek valamiféle missziós küldetése van. Szeretném a mindennapi emberekhez közelebb hozni a dizájnt, és fejleszteni a dizájnérzéküket. Célom megcáfolni azt a nimbuszt, hogy ez csak a gazdagok kiváltsága. De voltak egyéb nehéz helyzetek is: volt egy fiatal, magyar, nagyon tehetséges iparművészünk, akinek bemutattuk a termékeit az oldalon. Egy hónap múlva felhívott, hogy vegyem le a termékeit, mert ha megrendelés lesz, azt nem tudja teljesíteni, mert nincs pénze megvenni a hozzávaló alapanyagokat, mert jó áron csak akkor vehet, ha nagy mennyiségben vásárol. Ott volt a gyönyörű termék, de nem tudott belőle sikeres árucikk válni. Ez például egy nem túl pozitív élmény, szembesülés a szomorú valósággal.

– Azt értjük, hogy a közönséget edukálni szeretnéd, hiszen nem árt szélesebb piacot teremteni a termékeknek, de a dizájnszakmával is vannak ilyen jellegű messianisztikus terveid?  

– Ez egy érdekes kérdés, mert azt látom, hogy dizájnerek nagyon szegregáltan léteznek. Vannak jó kezdeményezések: Gombold újra!, Wamp, és még pár. Mi azzal tudunk hatni rájuk, hogy platformot teremtünk a termékeiknek. Tavaly remek volt, hogy a dizájnhéten tíz tervező termékeit be tudtuk mutatni, köztük például a pályakezdő Csík Orsi táskáit is, de ugyanilyen siker volt a Pinetime ruházati cég is. Ha ilyesmit el tudunk érni, azt sikernek könyvelem el.

– Már egy éve ideje működik a Dezigen honlapja; milyennek látod a visszajelzéseket? Nem kérdés, hogy egy nagyobb piacon egy ilyen dolog sikerre van ítélve, de mi a helyzet itthon?

– Ez bizony egy kisebb piac, és ezzel mi is gyorsan szembesültünk. Az egyik első lépés, amin egy ideje már törjük a fejünket, hogy többnyelvűvé tegyük az oldalt. Ez ma a sikeres létezés alapfeltétele, és ez az egyik hosszú távú tervünk. Komoly kapcsolat indult el több nyugat-európai partnerrel a magyar termékeinkkel kapcsolatban.

– Mi volt a legjobb tanács, amit induláskor kaptatok, és mennyien próbáltak benneteket lebeszélni erről az egészről?

– Pont azok akartak lebeszélni erről, akik a bizalmi légkör előnyeit élvezték, és azt, hogy az általunk forgalmazott termékek exkluzívaknak számítanak itthon. Szerencsére nem őket igazolta a dolog, mert az érdeklődés a tavaly nyári indulás óta egyre erősebb. Bátorítók voltak azok a tanulmányok, amelyek azt erősítették, hogy a netes vásárlások mennyisége folyamatosan növekszik. Érdekes, hogy a kuponokkal operáló oldalak szerintem nagyon sokat segítettek abban, hogy az emberek bátrabban használják a netet vásárláshoz.

Mi persze nem tudjuk felére levinni a termékek árát, hiszen tárgyakról van szó, nem szolgáltatásokról. Itt van anyagköltség, innovációs költség, szállítás stb. A mi akcióink eddig maximum harminc százalékig tudnak lemenni, de volt már ennél különlegesebb promóciónk is. Jó logisztikával némileg csökkenthetők az árak. Egy olasz termékeket forgalmazó cég nemrég ügyesen megoldott szállítással tudott akciót hirdetni a Dezigenen.

– Ha már online vásárlásokról szóló tanulmányt említettél: én nemrégiben egy olyan, magyar e-kereskedelmet vizsgáló statisztikába futottam bele, amely azt állapította meg, hogy a tranzakciók száma ugyan növekszik, de még mindig töredéke annak, mint például Csehországban. Vagyis a hazai fogyasztók bizalmatlanok az online vásárlással szemben. Mik a tapasztalataitok?

– Kevés tapasztaltunk van, újak vagyunk. Mi az előrefizetéses rendszert választottuk, amit szűkebb réteg vállal be, mint az utánvétes megoldás esetében. Ha lenne egy mintaboltunk, ahol meg lehetne fogni a terméket, azzal is szélesebb rétegekhez érhetnénk el. De abban a pillanatban, amikor ezeket bevállaljuk, elveszítjük azokat a kedvezményeket, amelyeket most birtoklunk, azonnal jóval nagyobb költséget jelentene a működés. Ennek tudomásul vételével próbálunk növekedni.

Sok múlik a tájékoztatáson: ha valaki nem válaszol gyorsan egy érdeklődő e-mailre, abban a pillanatban el is veszítette az ügyfelet. Sokan éppen így bukják el azt az előnyt, amit a webes kereskedelem jelent. Mi nem egy személytelen webshopot akarunk működtetni.

Nézd meg a RadarPlayeren, mit tud a Dezigen.hu-n is megtalálható Paq Chair!

– 2012-ben tiétek lett az év honlapja, minőség-díjat kaptatok. Valóban:  az oldal átlátható, könnyen kezelhető. Milyen motor van a webshop mögött, hogyan választottatok?

– Egyedi rendszert rendeltünk meg a fejlesztőktől, HTML 5-ös alapon működik. Egy hazai fejlesztői gárda tervezett teljesen új hátteret, nem egy létező template-et vásároltunk meg. A koncepció egyedi struktúrát igényelt.

– Nem bántátok meg?

– Nem. Ugyan kemény munka, idő- és ezért pénzigényes, de azt akartuk, hogy folyamatosan fejlődhessen az oldal, úgy, ahogy azt mi szeretnénk. Az a tervünk, hogy a jövőben valamilyen szinten a gyártók, forgalmazók is adminként működhessenek. Az entert persze minden esetben mi nyomnánk meg.

– Milyen nehéz helyzetekkel szembesül az, aki webshopot működtet? Mondjuk, hogy vettem egy állólámpát, de meg van karcolva a talpa. Úgyhogy írok nektek egy reklamáló levelet. Mennyire hosszú és bonyolult procedúra kezdődik ilyenkor?

– Az e-kereskedelemnek vannak szabályai, ezekről lehet olvasni az oldalon, tájékoztatjuk a vásárlót a jogairól, lehetőségeiről. Előfordulhat ilyen probléma, ilyenkor összehozzuk a gyártót a vásárlóval, természetesen jogi alapon velünk van kapcsolatban. Még nem volt ilyenre példa, de nyolc napon belül működik a lehetőség a pénzvisszaadásra. Megvan a törvényben szabályozott módja, hogy miképpen vehetek vissza ilyen esetben egy terméket: videóra kell vennem, fotókat kell készítenem stb. De szerencsére még nem kellett ilyesmit gyakorolnunk.

– A laikus azt gondolhatná, a webshop nem kér enni, vagyis egyszer megcsinálja az ember, aztán hozza a pénzt. Holott ez nem így van, és ez nyilván hatalmas nyomást jelent. Milyen stratégiákat követtek, hogyan lehet fenntartani az érdeklődést egy online tárgykatalógus iránt? Mivel lehet behúzni látogatókat, és hogyan lehet arrafelé terelni őket, hogy megnyomják a „kosárba” gombot?

– Az egyik fontos dolog, hogy a vásárolói visszajelzéseket komolyan vesszük, és reagálunk rájuk. Mi nem egy szimpla webshop vagyunk, ami olyan, mint egy polcrendszer. Ez szolgáltatás is, megmutatjuk a termék hátterét, és egy dizájnblogot is viszünk. Jobb kötődés alakul ki, ha a vásárló megismerheti, ki készítette a terméket, milyen filozófia, élmény van mögötte. Folyamatosan mutatjuk be a cégeket, dizájnereket. Ezt tulajdonképpen nevezhetjük stratégiának. Reklámkampánnyal biztosan nagy robbanásszerű növekedést érhetnénk el, de nagyon költséges dolog. Ott vagyunk a közösségi médiában, mert szeretjük így is tartani a kapcsolatot a felhasználónkkal.

– Komoly tervezői lista található a honlapon. Kikre vagytok a legbüszkébbek? Egyáltalán, hogyan jön létre egy ilyen deal? Egyik reggel felkelsz, és kitalálod, hogy Tom Dixon tárgyai szerepeljenek az oldalon, de minek kell történnie, hogy ez meg is valósuljon?

– Ezek főleg meglévő kapcsolatok eredményeképpen jönnek létre. De Csire Gézát például úgy fedeztük fel, hogy megtudtuk, rangos díjat nyert az általa tervezett Paq Chair. Megszereztük a számát, felhívtuk, beszéltünk, és remek, friss kapcsolat alakult ki vele.

– Van magyar slágerterméketek? Mik a legsikeresebb darabok?

– Az újrafelhasználás továbbra is nagyon trendi. Így kerültünk kapcsolatba a Medence csoporttal, akik építési ponyvát használnak fel termékeikhez. A csoport tagja, Magyar Gergely magyar formatervezési díjat nyert, szóval egy nagyon tehetséges csapatról beszélünk, akik mögött komoly szakmai múlt áll. Őket kértük meg, hogy csináljanak nekünk egy tote baget, ami nagyon szépen fogy is. A Plumen izzókat nálunk lehetett először kapni, ezek is nagyon mennek.

– Hogyan lehet bekerülni a portfóliótokba? Mondjuk, van egy penge képkeretem, ami szerintem zseniális lett, és nagyon jó lenne, ha árulnátok. Mit tegyek?

– Az oldalon van egy kapcsolatfelvételi lehetőség. A tervező megosztja velünk a termékével kapcsolatos alapinformációkat, majd mi igyekszünk kapcsolatba lépni vele, lehetőség szerint gyorsan. Ki kell tűznie egy árat, ezt követően rövid vagy hosszú távú szerződést tudunk kötni, egy internetes űrlapon keresztül feltöltjük az infókat, és akkor a termék elérhetővé válik az oldalon. Nem egy bonyolult folyamat.

– Az, hogy egy világszerte ismert dizájner tisztában van azzal, hogy a termékeiről kötelező jó minőségű, bevilágított térben készült, nagy felbontású fotókat készíteni, és lehetőleg minél többet, az nem meglepő. De mi a helyzet a hazai tervezőkkel? A magyar dizájnerek képesek profi bemutatkozó anyagot összeállítani a termékeikről, vagy meg kell szenvednetek velük?

– Egyre többször csalódunk pozitívan. Már nem látok annyi kisgéppel készített anyagot. Egyre több a szépen bevilágított, fehér háttér előtt készült kép, illetve készül olyan is – és erre kérjük is őket –, ami életszerű helyzetben mutatja be a terméket. Ez a méretek, arányok, környezetbe illeszkedés miatt nagyon fontos.

– Mennyire egyedi a kínálatotok? Mennyi olyan terméketek van, ami csak rajtatok keresztül érhető el itthonról?

– A paletta körülbelül negyedrésze csak nálunk érhető el, de ez állandóan változik. Ha bevállalunk tucattermékeket, akkor darázsfészekbe nyúlunk, ugyanis a kereskedelmi területekért komoly harc folyik. A terület nem a legjobb szó ide, mert nem akarok ilyen maffiás kifejezéseket használni. De történt olyan, hogy amint megjelent egy Philippe Starck lámpa az oldalon, azonnal jött rá a komment, hogy milyen jó, ha ezt meg tudja fogni az ember a két kezével egy boltban, például itt és itt.

Persze, jó dolog egy bolt, de voltam például egy vidéki városban, ahol nem találtam egy minőségi lámpát sem, amit szívesen megvettem volna. Ilyen esetben remek dolog, hogy megrendelhetsz otthonról egy különleges, minőségi dolgot, ami másnap a bejárati ajtódban vár téged. Van olyan vásárlói szegmens, akinek fizikailag nem érhetők el a belvárosi dizájnüzletek. Ezért az a szlogenünk, ami: dizájnt mindenkinek.

(Fotó: Tóth István) 

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon