Az I. világháború során a szövetségesek hadi és kereskedelmi flottáját rendszeresen támadták német tengeralattjárók és hadihajók. A hajókat valamilyen formában álcázni kellett, csakhogy ez a vízen igencsak nehéz.

Az idea az angol zoológus, John Graham Kerr nevéhez fűződik, aki zebrák és zsiráfok mintázatát alapul véve rukkolt elő az ötlettel 1914-ben. Az elv az volt, hogy a hajókat ugyan lehetetlenség elrejteni, de a megfelelő mintákkal össze lehet zavarni az ellenséges erőket.

Az V. György király Anglia partjainál

A tengeralattjárók elleni hadviselésben minden perc számított, a tengeralattjárónak ugyanis a felszínre érés után csak szűk percek álltak rendelkezésre, hogy kilőjje a torpedóit. Ha hibázott, mert nem mérte fel jól a célpont mozgását, gyorsan maga is célponttá vált.

Tengerészek az Argus fedélzetén 1918-ban

1915-ben az ötletet elvetették, de egy évvel később a nagy tengeri veszteségek miatt leporolták, ám ezúttal már Norman Wilkinson festőművészre bízták a projektet. Modellként kis fahajókat használtak a londoni Királyi Művészeti Akadémián, ahol egy főleg nőkből álló egység dolgozott a keze alá.

A cél az volt, hogy a német haderőnek nehéz legyen megállapítania, hogy 1. mi az, amit lát. 2. az merről jön és merre megy. 3. mekkora 4. milyen távolságban van.

Egy amerikai hadihajó útban Európa felé

Cikkcakkos vonalakkal, és fekete-fehér csíkok kontrasztjával olyan optikai hatást értek el, ami alapján messziről valóban nehézzé vált megállapítani egy hajó formáját, vagy mozgását.

Az amerikai USS Leviathan csapatszállító, amelyet a hadizsákmány SS Vaterlandból alakítottak át

Több mint négyezer hajót festettek le a Dazzle Camoflage-nek nevezett mintákkal, és nem volt közöttük két egyforma, mégpedig azért, hogy az ellenséges haderő ne ismerhesse ki a hajóosztályokat.

A Sardinia csapatszállító az I. világháborúban

Pablo Picasso szerényen kisajátította a dizájnt, mondván az egészet a kubisták találták ki.

A Zeelandia cikkcakkos festéssel

Mivel nem vezettek statsztikákat arról, hogy melyik mintázat volt a leghatékonyabb, így nincs semmiféle adat arról, hogy melyik dizájn volt a legalkalmasabb az ellenség összezavarására.

„A flottánk olyan, mint egy rakás tengerre induló húsvéti tojás” Egy korabeli amerikai újságból

Az amerikai haditengerészet 1918-ban kezdte el lefesteni a hadihajóit, és még a II. világháborúban is voltak dazzle ship-ek, azaz "káprázat hajók" szolgálatban. Ekkoriban azonban a repülőgépek, és főleg a radar fejlődése feleslegessé tette az ilyen jellegű álcázást.

A tiszti kar és a legénység a USS Mount Vernon előtt

(Forrás: Retronaut)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Négy villanymotorral és hegyomlásnyi nyomatékkal itt az elektromos Mercedes G-osztály

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés