Sokaknál kiütötte a biztosítékot a Wizz Air diszkont légitársaság legújabb újítása, az, hogy most már az utastérbe felvitt kézipoggyászért is pénzt kér, persze csak akkor, ha az meghalad egy bizonyos méretet. Pedig nincs ebben semmi különös, hiszen a fapados légitársaságok – különösen az úgynevezett ultra low cost modellben működők – akkor tudnak nyereségesek maradni, ha minél több szolgáltatásért extra díjat fizettetnek az utasokkal. Nézzük, mennyit gombolnak le rólunk az egyes szolgáltatásokért a három legnagyobb fapadosnál!

Hol vannak már azok az idők, amikor az ember megvásárolta a Malév-jegyét – hol van már a Malév is, ugye –, és a jegyárért cserébe gigászi bőröndöket adhattunk fel a becsekkolásnál, a fedélzetre még a kedvenc kispárnánkat is felvihettük, a laptop és a strandtáska mellé, sőt még ételt is kaptunk a legrövidebb utakon is. Igaz, mindezt relatíve magas áron kaphattuk meg.

A fapados légitársaságok megjelenésével az utazóközönség hamar hozzászokott az olcsó jegyárakhoz, és ezért cserébe hajlandók voltunk elviselni a különböző korlátozásokat is. Ezek a légitársaságok akkor működnek nyereségesen, ha minél olcsóbb áron tudják értékesíteni a jegyeiket, hiszen ez a legfontosabb vonzerejük, és az utazási szokások megváltozásával az utasok is igénylik az alacsony árakat. Ha egy légitársaság ettől nagymértékben eltér – lásd a szép emlékű Sky Europe esetét –, az utasok hamar átpártolnak máshoz, a cég pedig hamarosan húzhatja is le a rolót.

Mindehhez hozzájönnek azok a tényezők, amelyeket egy légitársaság egész egyszerűen megkerülni, ilyenek például a repülőtéri díjak, a földi kiszolgálás díjai, vagy az árakat leginkább befolyásoló tényezők, az olaj és közvetve az üzemanyagár. Ezek a díjak az elmúlt években folyamatosan emelkedtek, törvényszerű tehát, hogy a fapadosok minden lehetőséget megragadnak, hogy külön pénzt kérjenek olyan szolgáltatásokért, amelyek korábban ingyenesek voltak, vagy egyáltalán nem is léteztek.

A fizetős szolgáltatások között vannak olyanok, amelyek elsőre teljesen értelmetlennek tűnnek, és olyanok is, amelyekért szívesen fizetünk. A légicégek felmérései szerint például ma már sok fapados utas semmi kivetnivalót nem talál abban, ha a fedélzeten néhány eurót kell kifizetnie egy szendvicsért, vagy egy kávéért, de vannak olyanok is, amelyekért felesleges fizetni. De melyek is pontosan ezek a szolgáltatások, és a különböző légitársaságoknál mennyit is kell értük fizetni? Hogyan lehet elérni, hogy a lehető legkevesebbet fizessünk egy-egy útért?

Ryanair

A legnagyobb európai fapadosnál ma már csak online lehet intézni a becsekkolást, azaz a foglalás után magunknak kell kinyomtatni a beszállókártyát is. Ha ezt elmulasztjuk, a repülőtéren még pótolhatjuk a hibát, de a jelenlegi árak szerint 60 eurót, vagy 20 400 forintot kell fizetnünk. Az egyszerűség kedvéért az alábbi árak minden esetben online foglalás esetére vonatkoznak, egyes díjakat ugyanis a repülőtéren is befizethetünk, de ezek jelentősen növelik a költségeket.

Az árakat leginkább a feladott poggyászok száma és súlya befolyásolja. A súlyhatár az ír fapadosnál 15 kg, de a cégnél lehetőség van 20 kilogrammos poggyász feladására is pluszpénzért. Az első poggyász díja itt 15 kg-os súlyhatárig 15 euró, vagy 5100 forint útirányonként, a második feladott poggyász pedig 35 euróba kerül, természetesen akkor, ha nem túlsúlyos. A túlsúlyos bőröndökért kilogrammonként meglehetősen borsos árat kell fizetnünk, ami eltérő, ha főidényben vagy ha úgynevezett kisforgalmú időszakban repülünk, és befolyásolja az árat az is, ha frekventált járatra váltunk jegyet.

Alaphelyzetben a 15 kg-s súlyhatár felett kilogrammonként 20 eurót kell fizetni. Ha tehát nagyvonalúan csomagolunk, könnyen előfordulhat, hogy a poggyászért magasabb díjat fizetünk, mint magáért a repülőjegyért. Fontos tudni, hogy a Ryanairnél is, hasonlóan a többi fapadoshoz, a kézipoggyász is súlyhatáros, ami jelen esetben 10 kg.

Ha beszállításnál egy kézipoggyász nem fér bele a bejáratnál felállított mérőtárolóba, szintén komoly összegeket gombolnak le rólunk.
A foglaláskor szinte minden légitársaságnál adminisztrációs díjat vagy kártyadíjat kérnek: ez a Ryanairnél jelenleg 6 euró, vagy 2040 forint, amit csak abban az esetben spórolhatunk meg, ha MasterCard Prepaid kártyával rendelkezünk, vagy Ryanair Cash Passport tulajdonosok vagyunk.

A speciális esetekben fizetendő egyéb díjakat itt találod.

Wizzair

A magyarországi piacvezető fapadosnál különbséget tesznek a foglalási díj megállapításakor az egyes bankkártyafajták között. Ha Visa vagy MasterCard kártyával intézzük a foglalást, 2000 forintot, ha Maestróval, 1650 forintot, ha pedig banki átutalással, akkor 1100 forintot kell fizetnünk irányonként és foglalásonként. A kártyadíjat megspórolhatjuk, ha Wizz Air hitelkártyával fizetünk.

Ha online intézzük a becsekkolást, és magunknak nyomtatjuk ki a beszállókártyát, ingyenesen szállhatunk fel a gépre; ha ezt elmulasztjuk, és a repülőtéren kérjük az utasfelvételt, 1925 forintot kell fizetnünk.

A Wizznél a poggyászok súlyhatára jóval barátságosabb a többi légitársaságénál: 32 kilogrammba kell beleférnie a becsomagolt holminak, és nem kell különdíjat fizetni a plusz kilókért. A társaság a csomagdíjaknál a szerint tesz különbséget, hogy főszezonban, vagy azon kívül utazunk-e, illetve hogy az utazás időtartama kevesebb, vagy meghaladja az 1 óra 50 percet. Ha ennél rövidebb ideig tart az út mellékszezonban, akkor 4125 forintot, ha ennél tovább, de még mindig mellékszezonban, akkor pedig 5500 forintot kell fizetni csomagonként és irányonként. Főszezonban az 1 óra 50 percnél rövidebb utakra szintén 5500 forint a csomagdíj, az ennél hosszabbakra pedig 6875 forint. Ha a beszállításnál derül ki, hogy a kézipoggyász túlsúlyos, vagy túlságosan nagy méretű, ezért a raktérbe kell feladni, akkor a figyelmetlenséget 16 500 forintunk bánja.

Néhány hete, október 24-én vezette be a Wizz Air a kézipoggyászokra vonatkozó új szabályokat és díjfizetési rendszert, amely korlátozza a fedélzetre felvihető csomagok méretét. Ha a kézipoggyász mérete nem haladja meg a 42x32x25 cm-t, akkor ingyenesen felvihető a gépre, de mindenképpen bele kell férnie az ülések felett lévő tárolórekeszekbe. Ha a csomag ennél nagyobb, de nem haladja meg a 56x45x25 cm-t, akkor 2750 forint kifizetése mellett vihetjük fel a fedélzetre. A nagyobb csomagért a már említett 16 500 forintot kell kifizetnünk.

A Wizz Airnél a névmódosítás 11 ezer forintba, a járatmódosítás pedig 8250 forintba kerül online, és ennél a cégnél is meg kell fizetni a két foglalás közötti árkülönbséget. Az egyéb díjakat itt találod.

EasyJet

A narancssárga-fehér légitársaságnál a foglaláskor 2900 forintos adminisztrációs díjat számítanak fel, ezen felül akkor nem kell plusz költséggel számolnunk, ha debit kártyával fizetünk, hitelkártyás fizetés esetén viszont már igen. Ez a tranzakció díjának 2,5 százaléka, vagy 1900 forint, a kettő közül mindig a nagyobb összeget számítják fel.

Az EasyJetnél 20 kilogramm a súlyhatár a poggyászoknál, és minden feladott csomag után 6800 forintot kell fizetni. A légitársaságnál lehetőség van plusz kilogrammok vásárlására is, de ez meglehetősen borsos összeg, kilogrammonként 12 euró.

A légitársaság novembertől vezette be minden járatára a helyfoglalási lehetőségeket. Az ülések lefoglalásánál három kategóriát különböztetnek meg aszerint, hogy a székek a repülőgép mely részében találhatók. A Budapestről induló gépeken így 100, 2700 és 4000 forintért foglalhatók le a székek, utóbbiak az első sorban találhatók. Az egyéb feltételekről itt tájékozódhatsz.

Mikor járunk a legjobban?

A fentiek alapján általánosságban elmondható, hogy egy fapados jegy foglalásnál akkor jövünk ki a legolcsóbban, ha online intézzük a foglalást és az utasfelvételt is, azaz magunk nyomtatjuk ki a beszállókártyát. A legtöbbet a poggyászon spórolhatunk: ha nem adunk fel egyetlen bőröndöt sem, és igyekszünk úgy összeállítani a csomagot, hogy beleférjen a kézipoggyász méret- és súlyhatárokba, akkor ingyenesen szállíthatjuk a csomagot.

Természetesen téli időszakban ez nehezebb feladat, de talán nem kivitelezhetetlen. A különböző sportfelszerelések szállítása szintén pluszpénzbe kerül, ezért, ha nem muszáj, ne vigyünk szörföt a nyaralásra! Elvileg csökkenthetjük a fizetendő összeget, ha nem kötünk biztosítást (ezt viszont nem ajánljuk), ennél jobb takarékossági módszer, ha nem foglalunk külön helyet magunknak, és megelégszünk azzal, ami a sorállás után jut. A gép mindenkit ugyanoda visz.

Tovább a:
Legfrissebb Player-cikkekhez
Rovat többi cikkéhez
Repülőjegyek 129 forinttól – Fapados kirándulások zsebpénzért

(Fotó: wikipédia, ferihegyirepuloter.network.hu)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon