Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Önfeledten és játékosan egy egészséges és erős testért. Térj vissza a helyes mozgáshoz, éld át az élményt!

A Primal Move hirtelen robbant be a mozgás világába. Egyre többen építenek rá, nem csak az RKC (újabban Strongfirst) kettlebelles fenegyerekei, a Terrorelhárítási Központ (TEK) alapoz rá, hanem újabban a brazil jiu jitsu világklasszisai is, többek között a híres „Gracie-klán” tagja, Carlson Gracie Jr. Azt hiszem, ez önmagáért beszél. Ennek ellenére hazánkban kevesen hallottak róla, pedig ez egy magyar irányzat, igazi sikertörténet, amely immár nemzetközileg is elterjedt. Itt az ideje, hogy hazánkban is jobban megismerjék!

Az irányzat céljáról, eredetéről és módszereiről Adolf Alberttel beszélgettem, aki amellett, hogy a kettlebell-mozgalom hazai kulcsembere, egyben a Primal Move országos vezető oktatója is. Albert ragaszkodott hozzá, hogy ne csak beszélgessünk a mozgásformáról, hanem próbáljam is ki, hiszen az jóval beszédesebb, többet elárul a rendszerről. Igaza volt.

Magyar sikertörténet

A példásan felépített és komoly tudományos háttérre alapozó iskola atyja Lakatos Péter. Először a krav maga területén szerzett komoly érdemeket, majd az RKC kettlebell népszerűsítésének frontemberévé vált. Az RKC rendszerének „Master” oktatója lett, neve rendszeresen olyan klasszisokkal szerepel, mint Dan John, Pavel Csacsulin vagy Fabio Zonin. Ez igencsak rangos elismerés. A mozgalom vezéralakjaihoz híven Péter is sokoldalú, számos területen képzett atléta, az ő nevéhez köthető a budapesti 360 Gym létrejötte. Péter ismereteit, tapasztalatait és filozófiáját tükrözi a Primal Move szisztémája.

Igen ám, de ezzel még nem kerültünk közelebb témánkhoz: voltaképpen mi is ez a mozgástípus? Első megközelítésben, ha belenézünk egy-egy videójukba, azt láthatjuk, hogy saját testsúlyos gyakorlatokkal dolgoznak, melyek között nem ritkák a komoly koncentrációval kivitelezett gimnasztikai illetve jógaelemek, másutt pedig kevésbé látható gurulgatásokat, bukfenceket, kúszás-mászást, és különféle állatmozgásokat is megfigyelhetünk. A résztvevők önfeledten gyakorolják ezeket a nem mindennapi mozdulatokat.

Ez lenne a Primal Move? Igen, ez, ám ennél sokkal több. Kezdjük a névvel! A Primal előtagot legjobb, ha a szó legszorosabb értelmében őseredetinek fordítjuk, így ugyanis pontosan visszaadjuk a jelentéstartományt. Abban az értelemben ugyanis ősi, hogy a saját súlyos tréning évezredes múltját hangsúlyozza, gondoljunk csak a jógára, vagy a calisthenicsre, a görögök gimnasztikájára. Legutóbb, a Fegyencedzés kapcsán már szembesültünk a ténnyel, milyen messzire lehet jutni a saját testsúllyal végzett szabadgyakorlatok területén.

Láthatjuk, hogy nem a mozdulatok az újszerűek, újdonsága abban a keretben rejlik, amelybe azok illeszkednek. Ugyanakkor eredeti is ez a mozgástípus, célja szerint is, hisz arra törekszik, hogy helyreállítsa megromlott mozgásmintáinkat, felülírja a helytelenül rögzült mozdulatokat. Nem utolsósorban a szócska valaminek az elsőbbségét, kiemelt fontosságát sugallja.

A megbomlott mozgás „őseredeti” egysége

Látható, hogy ez is egy funkcionális mozgástípus. Adolf Albert szerint azonban ez a megjelölés elcsépeltté vált, boldog-boldogtalan e hangzatos és mára már kiüresedett frázissal hirdeti az általa támogatott mozgásfajta fensőbbségét. Gyakran látjuk, hogy ezek a típusok csak újabb és újabb – sokszor teljesen értelmetlen – gyakorlatokkal villogva próbálják felkelteni a közönség figyelmét, amely tehetetlenül áll a funkcionális edzésmódok átláthatatlan dzsungelében. A Primal Move – és nem csak nevében – éppen a funkcionalitás újraértelmezésére tett radikális kísérlet.

A cél tehát az őseredeti mozgáshoz való visszavezetés. A rendszer törekvései így összegezhetők: Mozogj jobban! Mozogj erősebben! Mozogj többet! Mozogj gyorsabban!

Ezek közül az első a legfontosabb, az utána következő aspektusok csupán az első parancs függvényei. A lényeg a minőség, a minőségi mozgáson, az erő, állóképesség, robbanékonyság és gyorsaság ebből következik, erre az alapra épül. A luxusélet hozadékai, az ülőmunka, a számítógép, a tévénézés, az autók és a tömegközlekedés, mind-mind a mozgástartomány végletes beszűküléséhez, a kényelmesség civilizációs ártalmaihoz vezet. E hanyatlás ellen hirdet radikális forradalmat a Primal Move.

Egy mozgásrendszer anatómiája

A módszer számos kipróbált és működő rendszer egyedi elegye. A stabil elméleti hátteret Pavel Csacsulin munkássága és az FMS  szisztéma szolgáltatja: a Funkcionális Mozgásminta Szűrésnek (Functional Movement Screen) a helytelen mozgástípusok felismerése, szűrése és osztályozása a rendeltetése, a gyakorlati oldal pedig sokat merített a szintén saját testsúllyal machináló Ginastica Natural-ből.

Albert felhívta rá a figyelmemet, hogy a Primal Move megközelítése által a játékosság újra elfoglalta megérdemelt helyét a testkultúrában. Az iskola kidolgozásakor mindvégig erősen alapoztak Csíkszentmihályi Mihály Flow című kiváló könyvére. Mindannyiunkkal előfordult már, hogy belefeledkeztünk valamilyen tevékenységbe, közben csak úgy repült az idő. Ez az úgynevezett flow-élmény, amit nem csak az alkotásban, a zenében, hanem a testmozgásban is átélhetünk. Önfeledten, gyermeki játékossággal, mintegy feloldódva az élményben pedig sokkal könnyebb és hatásosabb is a tanulás és a mozgás.

A Primal Move kiválóan alkalmas a mozgásszegény életmód ellensúlyozására. Sérülésből való felépüléskor is hasznát vehetjük, jól alkalmazható a rehabilitációban. Mozgásmintáink javulása természetesen preventív hatású, megelőzheti az esetleges sérüléseket. Kettlebelles berkekben általánossá vált, hogy egyes elemei a bemelegítésben kaptak helyet. Mindegy, hogy más mozgásforma kiegészítéseként vagy önmagában űzzük, profitálhatunk belőle.

Hogyan mozogj jobban?

Nem is olyan régen dicsérettel illettem a Body Skills órafelépítését. Az elismerés még inkább igaz a Primal Move edzések szerkezetére. Ésszerű, okosan felépített a koncepció, egyes elemei logikusan követik egymást, közöttük átjátszás figyelhető meg. Egy edzés, amely a csoportos edzésalkalmak minden erényével bír, hozzávetőlegesen 45–50 percig tart, és az egész testet igénybe veszi, miközben nagyfokú mentális fókuszra van szükség, ez a koncentráció pedig maximálisan segíti a mozgások újratanulását, mely a gyermeki mozgástanulás reprodukciója.

A gyakorlatok ennek megfelelően a földről indulnak, a komfortzónánkból, ez pedig minimalizálja a sérülésveszélyt. A kezdők, a betanulás időszakában lassan végzik a gyakorlatokat, csak a haladók váltanak dinamikusabb ritmusra, vagyis a felkészültségi szintek között a különbség az ütemben van. A haladók mozdulatainál az az érzésünk támadhat, mintha egyfajta táncot látnánk. Itt jelenik meg a mozgás eredeti szépsége, légies könnyedsége. Az edzéseken a bemelegítés és a korrekció nem különül el élesen a többi elemtől, mindkettő az óra integráns része.

1. Értékelés, mérés

Az első blokk a kliensek általános és aktuális állapotának felméréséről szól. Nem minden edzésen tudunk ugyanolyan erőbedobással teljesíteni, aktuális képességeinket befolyásolja például az előző napi edzés, a stressz és a kialvatlanság is. Szerencsésnek tartom, ha a mozgásminőség-szűrés segítségétel tekintetbe veszik ezt a nagyon fontos körülményt.

2. Mobilitás

E szakaszban történik az ízületek megfelelő mobilizálása, a későbbi mozgásra való felkészítése, csekély terheléssel.

3. A sérülések megelőzése

A földön végzett, egyszerű gyakorlatok lehetővé teszik a kezdetleges mozgásminták bevésését. Ez a szakasz azért kapott helyet az edzéselemek sorában, hogy a későbbiekben csökkentse a sérülés lehetőségét.

4. Integráció

A felső és az alsó testtájak összehangolása, a test egészként való használata. A terhelés továbbra is elenyésző. Tulajdonképpen itt történik az előzőek során megszerzett mobilitás egész testbe integrálása.

5. Szubmaximális pliometrikus mozgás

Közepes, maximális alatti ismétlésszámban végrehajtott robbanékonysági gyakorlatok. Célja, hogy a keringést is munkára fogja. Általában ugrásokkal, esetleg ugrálókötelezéssel dolgoznak. Itt már magasabb az intenzitás, e blokk szolgáltatja a szív- és érrendszeri mozgáskomponenst.

6. Készségfejlesztés

Az előző blokkok után a kliens most már fokozott testtudatossággal rendelkezik. Már kész arra, hogy új mozdulatokat sajátítson el, hiszen bemelegített, megszerezte a szükséges mobilitást, de nem kimerült, hogy ne tudjon magára figyelni. Itt elsősorban gimnasztikai gyakorlatokkal találkozhatunk. A legfőbb a minőségi mozgás, a gyakorlatokat pontosan hajtsuk végre.

7. Edzés ellenállással

Ez a blokk az erőről szól, itt már ellenállással dolgozhatunk, ami mindig hangsúlyt ad a mozgásmintáknak, amelyek itt szilárdulnak meg. Itt is alapmozdulatokkal van dolgunk, nyomások, húzások, tolások, dobások és hordások kombinációjával.

8. Játék

Az edzésrend meglepő eleme: csoportos játékok, versenyek segítségével dolgozunk. Ebben a szakaszban kapcsol be a vidámság és az önfeledt öröm komponense, lehetőséget nyújtva a flow-élmény megtapasztalására.

9. Metabolikus kondicionálás

Szabadgyakorlatokkal, de minden eddiginél intenzívebben dolgozzuk meg a testet. A gyakorlatok kombinációja szinte végtelen. Most már keményen dolgozik az egész test, felpörög az anyagcsere.

10. Mobilitás, levezetés

Az óra elejéhez hasonlóan a végén is mérés történik. Megláthatjuk, milyen pozitív változások történtek bennünk az elmúlt egy órában. Lehet, hogy hihetetlenül hangzik, de akár egy óra is komoly eredményeket hozhat. Ebben van a rendszer ereje. Edzés végén mélyebbre tudunk lehajolni, vagy éppen leguggolni, mint előtte. Ezek meghökkentően gyors eredmények.

Arra is volt példa, hogy egy alapos Primal Move foglalkozás után az egyik résztvevő húsz kilóval javította meg előző elemelés (deadlift) rekordját. Ezen a szinten nagyon nem mindegy, hogy az ember 140 vagy 160 kilót tud felemelni a földről! Egyet kell értenem Adolf Alberttel abban, hogy ez a példás felépítettség, az elemek egymásra épülése és egymásból következése a maga nemében egyedülálló.

Hogyan lehetsz Primal Mover?

Már el is indultak a Primal Move instruktori képzései, természetesen nem csak RKC instruktoroknak. Bárki jelentkezhet: a jelentkezők egynapos képzésen vesznek részt, ahol elsajátítják az alapokat, utána 45 napjuk van a vállalkozó szelleműeknek megadott és választható gyakorlatokból álló feladatsor elsajátítására. Ezt fel kell venniük videóra és beküldeni elbírálásra.

Azért ne gondoljuk, hogy teljesen elengedik a tanítványok kezét, bőséges anyagot kapnak, amelyből felkészülhetnek és a tanulóidő alatt bármikor segítséget kérhetnek a profiktól. Ezen túl azonban már minden rajtuk múlik, mozdulataik beszélnek helyettük a vizsgán.

A Primal Move irányzata törzsekre oszlik. A Fundamnetals az alapokról gondoskodik, a hamarosan életbelépő Fundamnetals 2 pedig az erőről és kondicionálásról szól majd. A Velocity program a gyorsulás elérését, hatékonyabbá tételét célozza, de van kifejezetten gyermekeknek és egyben gyermekekkel foglalkozó sportoktatóknak szánt kurzusuk is, a Kids, és az időskori mozgást és a rehabilitációt segítő Regen is várja azokat, akik minőségi mozgásra vágynak.

Ha kedvet érzel magadban, hogy kipróbáld ezt a komplex és hatásos mozgásformát, ha játékosan szeretnél mozogni és fejlődni, megteheted a 360 Gymben, ahol az edzéseken kívül részt vehetsz a havi Intro programon, illetve a Bázis edzőteremben. A program országszerte is elérhető, egyre több az instruktor, például békéscsabaiak próbát tehetnek a sokoldalú Nagy László értő kezei között. Érdemes kipróbálni, részemről nagyon felszabadító és örömteli perceket éltem át Albert irányításával.

A személyi edző véleménye

A Primal Move edzéskoncepciója adja az egyik legjobb választ azokra a problémákra, amelyek a mozgásszegény, kényelmes életmód következtében alakulnak ki. Abból a praktikus felismerésből indul ki, hogy fájdalmak nélkül lehet igazán élvezni a mozgást. A kisgyerekek természetes mozgásrepertoárjából válogatott gyakorlatokkal újra átélheted a mozgás örömét: az edzések alatt a megfelelő gyakorlatokat alkalmazva végig a komfortzónádban maradhatsz, miközben egy sor olyan képességed fejlődik, amely nélkül nehéz aktív életet élni. Tedd komfortosabbá a mindennapjaidat! Ebben segít a Primal Move. Földes Balázs, fitneszoktató

Tovább:
A legfrissebb cikkekhez

A rovat többi cikkéhez
A szerző e heti kedvencéhez: Fegyencedzés – Új őrület az amerikai börtönökből

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.