Ha egy oldalon nem tudod leírni, mit akarsz és miért, inkább ne is erőltesd a dolgot.

Mit is küldjek el azoknak, akik naponta négy–öt  startupperrel találkoznak? Elég jó-e az ötletem nekik? – ezek a kérdések sorjáznak azok fejében, akik a kockázati tőkéseknek mutatnák be elképzeléseiket.

Mindenki szeretné megmutatni az ötletét, de egyáltalán nem mindegy, ezt miképp teszi. Egy 63 oldalas bemutatkozó tartja a rekordot nálam, amire természetesen azt válaszoltam, hogy sosem olvasok el ilyeneket. Azt gyanítom, hogy más se. Az egyetemeken tanított üzleti tervek többsége sem alkalmas arra, hogy megmutasd vállalkozásod erősségeit, mivel a startupok esetében a számok sosem stimmelnek. Alapvető probléma, hogy a számok makacs dolgok: ha azt mutatják, hogy nyereséges leszel, könnyen elhiheted, és máris csapdában vagy, ha pedig azt, hogy veszteséges, akkor meg a kutya se fog érdeklődni a befektetők közül. Szóval pokoli nehéz egy olyan anyagot összehozni, amiben nem hazudunk, viszont elég vonzó ahhoz, hogy akár igaz legyen.

Egy oldal elég

Elsőre tilos bármiféle számításokkal nekirontani bárkinek. Nem is biztos, hogy érdekli az egész téma, és különben is, nem rontunk ajtóstul a házba soha. Bekopogás helyett simán elég, ha megmutatunk annyit magunkból, ami elég érdekes lehet. Úgysem az ötletbe fektetnek, hanem a csapatba, legalábbis ezt mondják. Persze ez egyértelműen azt üzeni, hogy egyáltalán nem mindegy, milyen bemutatkozó anyagot küldözgetünk a leendő befektetőknek.

Én azt javaslom mindenkinek, legyen stílusos, informatív és lényegre törő. Egész könyvnyi szakirodalma van a témának, de valahogy mégsem ilyen formában érkeznek hozzám a bemutatkozó anyagok. Érdemes a tartalom mellett elgondolkodni a formai részleteken, hiszen egy grafikailag és tipográfiailag is letisztult anyag mindenképpen jó érzést okoz az olvasóban.

A sima Wordben összedobott többoldalas, fókusztalan gondolatdzsungelek ezzel szemben kifejezetten ijesztők lehetnek. Olyan ez, mint egy névjegykártya, a projektünk névjegye.

De akkor mégis hogyan?

Praktikusan PDF-ben érdemes véglegesíteni az anyagot. Ez ugyanis nem tördelődik át különböző felbontásokban és Word-verziókban. Nem vesznek el belőle az ékezetek, vagy nem csúsznak el a képek, elrondítva az aprólékosan beállítgatott dokumentumunkban.

Ügyelj a helyesírásra, mert annál nincs ijesztőbb, amikor egy anyag hemzseg a hibáktól. A helyesírás-ellenőrző mellett olvastasd el ismerőssel, jó baráttal, bárkivel, aki elég távol áll a projekttől, ellenkező esetben könnyen átfuthatsz a hibák felett. Nem kell, hogy értsen a projekthez, viszont kell, hogy értse, mit is szeretnél kihozni a végén. Ha megértési gondokat okoz neki is, gyanakodj, hogy nem lesz ez máshogy a befektetőknél sem. A szakmai halandzsára senki sem kíváncsi, ne írj ilyet.

A javítások után ellenőrizd újra az anyagot, hogy összeállt-e eléggé, azt az üzenetet közvetíti, amit elvársz tőle, illetve hogy nem maradt-e ki belőle valami fontos.

Pontról pontra

A mellékelt minta jól megmutatja, milyen egy jól átgondolt one-pager. Egyszerű, jól fókuszált és választékos. Példánkban nem szerepel a oneline pitch fogalma, amit szívem szerint még ajánlanék, amely az első mondatban elmondja a projekt lényegét.

Business Summary:
az üzleti összefoglaló példánkban ez majdnem 500 karakterben fejti ki a projektet. Ez elég kell legyen arra, hogy megfogalmazd, mely területen, milyen jellegű üzletet szeretnél felépíteni.

A probléma, amire megoldást kínálunk: egy mondatban megfogalmazott problémafelvetés. Lehetőleg valós problémára kínálj megoldást.

Termék/szolgáltatás: a problémára kínált megoldás. Újabb 450 karakteres kifejtése annak, amit csinálni szeretnél.

Célpiac: rendkívül fontos, hogy ki fizet majd a termékedért/kik fogják használni azt. Ezen kérdés tisztázása nélkül gyakorlatilag nincs értelme belevágni semmibe.

Felhasználók: hol, kik és hogyan veszik majd igénybe a szolgáltatást? Miért pont ők?

Sales- és marketingstratégia: miként érjük el a felhasználóinkat, vevőinket? Hogy lesz sikeres a termék, szolgáltatás?

Üzleti modell: senki sem kéri, hogy 200 karakternél többet írj. Inkább csak az üzleti logikára kíváncsi mindenki. Ha már akkor vannak vevőid, amikor még nincs szolgáltatás, az a legjobb.

Versenytársak: képben kell lenned, kikkel versenyzel, ez a befektetőket is érdekli.

Versenyelőnyök: miért pont te és a csapatod képes a megvalósításra? Mert a megvalósítás minden, az ötlet csak egy magocska, amely vagy kicsírázik, vagy nem.

Esetleg néhány szám és a projekt hivatalos adatai, elérhetősége, a csapattagok és tanácsadók, eddigi befektetők és befektetések néhány sorban.  Körülbelül ennyi fér egy oldalra. Ha ügyes vagy, ez elég arra, hogy kellően érdekes legyen a projekt, vagy a csapat egy első beszélgetésre a befektetőkkel. Sok sikert a stílusos bemutatkozásokhoz!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tíz éve feltöltött egy fürdőszobai szelfit, most 475 ezer követője van

További cikkeink a témában