Magyarok az űrkutatásban

Pavlics Ferenc – a holdjáró kifejlesztése

Pavlics 1961-től vezető mérnökként vett részt a bolygók felszínén közlekedő távirányítású és ember vezette terepjárók tervezésének, fejlesztésének kutatómunkájában. Az Apollo programban a NASA felkérésére mindössze tizenhét hónapjuk volt megépíteni egy olyan járművet, amely elég kicsi és könnyű ahhoz, hogy elférjen a rakétában, de elég strapabíró ahhoz, hogy működjön a Hold felszínén is.

Pavlics Ferenc szabadalmával egy olyan fémkerék került az autóra, amely a gumiabroncsok rugalmasságával rendelkezett: a külseje egy kézzel szőtt fémháló, belülről egy második kerék merevíti, a rugalmasságának köszönhetően öntisztító, vagyis egyből megszabadult a beleragadt portól. A jármű nélkül nem lettek volna lehetségesek az Apollo–15, az Apollo–16 és az Apollo–17 jelentős tudományos felfedezései. Pavlics Ferenc még 1971-ben NASA-díjat kapott az Apollo-program sikeréért tett erőfeszítéseiért, és szaktanácsadóként részt vett a Pathfinder űrszonda távirányítású marsjárműve, a Sojourner kifejlesztésében, majd 2003-ban a Mars Exploration Rover program két marsjárója, a Spirit és az Opportunity tervezésében.

Vissza a cikkhez