Utazz okosan! – Mire figyeljünk, hogy ne verjen át az utazási iroda?
Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Az utóbbi években szerencsére egyre kevesebbet lehetett hallani hirtelen csődbe jutott utazási irodákról, amelyek anyagi korlátok miatt egyszerűen külföldön hagyták a nyaralásukat becsületesen kifizető utasaikat. Ma már nagyon szigorú előírások szerint szervezhetnek külföldi utakat az irodák, de még így is előfordulhat, hogy nem azt kapjuk a pénzünkért, amit vártunk, vagy amit a befizetéskor kínált az iroda. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni az utazás megtervezésekor, és azt is, hogy ha már beütött a krach, milyen jogaink vannak a pénzünk visszaszerzésére.

Senki sem szeret úgy elindulni egy külföldi utazásra, nyaralásra, hogy azon kell aggódnia, vajon a megfelelő színvonalú szolgáltatást kapja, és időben hazajut-e a nyaralás végén. Az utazás tervezésekor ezért nem árt odafigyelni néhány apróságra, hogy a későbbiekben se érjen minket meglepetés.

Egyénileg?

Más a helyzet, ha utazásunkat egyénileg szervezzük, és más, ha egy szakértő utazásszervezőre, utazási irodára bízzuk a dolgot. Előbbi esetben saját magunk foglaljuk le a kiszemelt országban a szállásunkat, és mi intézzük a repülőjegy foglalást is. Ilyenkor többnyire menetrend szerint közlekedő – azaz nem charter – járatokra foglalunk helyet, ami már önmagában bizonyos fokú biztonságot jelent arra nézve, hogy a nyaralás végén nem felejtenek minket külföldön. Arra kell csupán ügyelnünk, hogy ne késsük le a repülőgép indulását, mert akkor más megoldás nem nagyon marad, mint új jegyet vásárolni a hazaútra.

Ha a visszaút a légitársaság hibájából nem történik meg időben – késve indul a gép vagy egyáltalán nem indul a kiválasztott járat –, akkor minden esetben a légitársaság felelőssége, hogy a lehető leghamarabb eljuttassa utasát a kívánt célállomásra. Ha a csatlakozást késsük le a társaság hibájából, a szigorú előírások miatt nemcsak a következő járatra való feljutásról, hanem ha szükséges, az éjszakai szállodai elhelyezésről is a légitársaságnak kell gondoskodnia. Az uniós előírások szigorúan előírják, milyen jogokkal rendelkezik az utas késés vagy járattörlés esetén. Ezek alapján akár már kétórás késés esetén is kártérítést kaphatunk.

Utazási irodával?

Ha a nyaralás megszervezését utazási irodára bízzuk, akkor a befizetett szolgáltatások minőségéért teljes egészében az iroda állja a felelősséget. Természetesen ez még nem jelent százszázalékos garanciát arra, hogy pénzünkért az elvárt minőséget kapjuk, és arra sem, hogy nem felejtenek minket egy távoli tengerparton.

Az ehhez hasonló esetek elkerülésére mi magunk is tehetünk néhány biztonsági intézkedést. Elsőként mindjárt győződjünk meg arról, hogy a kiválasztott utazásszervező valóban rendelkezik a szükséges engedélyekkel ahhoz, hogy külföldi utazásokat csomagban értékesítsen. Ennek könnyen utánanézhetünk a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnál, ahol minden hazai utazási irodát nyilvántartanak, és arról is tájékoztatást kaphatunk, ha egy adott irodának nincs rendben minden engedélye.

Mire figyeljünk?

Az utazási irodák kizárólag akkor értékesíthetnek külföldi utazásokat, ha rendelkeznek a szükséges vagyoni biztosítékkal, ami arra szolgál, hogy az éppen külföldön tartózkodó utasokat biztonságosan haza lehessen szállítani, ha az iroda időközben fizetésképtelenné válik. A vagyoni biztosíték mértéke az iroda éves forgalmától függ, és az irodák választhatnak, hogy egy összegben teszik le ezt az összeget, vagy pedig egy biztosítótársaságnál az erre szolgáló – szintén forgalomarányos – biztosítás megkötésével rendezik ezt a kötelezettséget.

Az utasok kint felejtésének leggyakoribb oka egyébként, hogy az irodák a nyári nyaralóhelyekre általában charterjáratokkal utaztatják a vendégeket. Ezeket a járatokat a nyári szezonra előre kell lefoglalni, és előre is kell fizetni. Ha ezt elmulasztja az iroda, akkor a chartertársaság egyszerűen nem küldi ki a gépet az utasokért az előírt időpontban, a vendégek pedig pórul járnak. Ennek kiküszöbölésére is szolgál a vagyoni biztosíték rendszere.

Az utazás ellenértékének befizetésekor minden iroda aláíratja az utasokkal saját utazási szerződését. Előtte érdemes alaposan átolvasni a dokumentumot, ugyanis ebben pontosan leírják, hogy a befizetett összegért cserébe milyen színvonalú szolgáltatást, szállásminőséget és ellátást kapunk. Ennek természetesen összhangban kell állnia a prospektusokban szereplő adatokkal, és a dokumentum egyfajta garanciát is jelent. Az utazási szerződés az utas biztonságát szolgálja elsősorban, de az utazási irodának is hasznos a későbbi félreértések elkerülése érdekében, ráadásul egy esetleges probléma esetén így sokkal könnyebben érvényesíthetjük jogainkat, mintha egyénileg foglaljuk le a kívánt szállást, például valamelyik nagy szállásfoglaló oldalon.

Szoba kilátás nélkül

Gyakran előforduló probléma, hogy az utasok érkezés után szembesülnek azzal, hogy a szállodai szoba minősége vagy például az esti vacsora nem áll összhangban az iroda által vállaltakkal, netán a prospektusokban szereplő adatokkal, képekkel. Mit tehet ilyenkor az utazó? Először is, ha bármilyen hiányosságot tapasztalunk, célszerű felkeresni az utazási iroda által kiküldött helyben telepített idegenvezetőt. A problémát neki kell jelezni, aki először adott esetben segít a szállodai szoba kicserélésében. Az idegenvezetőnek egyébként kötelessége jegyzőkönyvet felvenni a problémáról, amelyben részletesen le kell írni a kifogásainkat. Ez azért fontos, mert ha nem sikerül a helyszínen rendezni a problémát, a jegyzőkönyv alapján tudjuk érvényesíteni jogainkat a hazaérkezést követően.

Ha nincs telepített idegenvezető a helyszínen, igyekezzünk minél tökéletesebben dokumentálni a fennálló problémát. Erre a legalkalmasabb egy fényképezőgép vagy egy videokamera. Készítsünk pontos, lehetőleg dátummal ellátott felvételeket a szobáról, az étkezéskor felszolgált ételekről, a szálloda tisztaságáról és bármi egyébről, amelyről úgy érezzük, elmarad attól az elvárt színvonaltól. A fényképek hasznosak lehetnek a hazatérést követően, amikor célszerű az utazási irodával egyeztetni a problémát. Amennyiben ez nem bizonyul elegendőnek, végső esetben forduljunk a fogyasztóvédőkhöz jogorvoslatért.

(Fotó: Hyperakt, Robin Stubbs, Santacroce, Stockfresh)

HELLO, EZ ITT A
PLAYER
Kövess minket a Facebookon!
Nagyon jól fogod érezni magad nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.