Övék az éjszaka - Tizenegy éjjeli bagoly a mozikból

Ahogy minden hónapban, most is beleolvashatsz a VOX mozimagazinba, akik bemutatják, hogy az árnyékban élők picit mindig vonzóbbak voltak a vásznon a titokzatosságuk miatt.

 

Lou Bloom (Jake Gyllenhaal)

Éjjeli féreg (2014)

A gazdasági válság idején nehéz munkát találni, ezért hősünk kitalál magának egyet, ami kicsit mocskos, kicsit veszélyes, de jól fizet: a bűnös Los Angeles utcáin keres bűnügyi helyszíneket, ahová hamarabb kiér, mint a rendőrség, hogy eladhassa sztorit. Persze lesznek, akik ezt nem tartják olyan cuki ötletnek.

Pinhead (Doug Bradley)

Hellraiser - Kísértetház (1987)

Nem csoda, ha valaki a sötéthez és a pokolian mély helyekhez vonzódik, ha százas szögekkel van kiverve az arca. Még szerencse, hogy a démonok birodalma és a halandók világa között nincs fémdetektor kapu.

Bowie (Farley Granger)

Akik éjszaka élnek (1948)

Nicholas Ray, kora egyik legnagyobb mozis fenegyereke vonzódott a sötét történetekhez, ahogy ebben a korai munkájában is, melyben a bűnös múlt utoléri hősünket, aki hiába szeretne tisztességes életet élni újdonsült szerelmével. De hát mi mást is vonzhatna egy film noirban a múlt maga után, mint fenyegető sötétséget.

John McClane (Bruce Willis)

Drágán add az életed! (1988)

Kedvenc atlétatrikós akcióhősünk gyomra minden bizonnyal összerándul mind a karácsony, mind az éjszaka szavak hallatán, ugyanis a Szentestéjén nem az a legnagyobb problémája, hogy kicsi rá az ajándék rénszarvasos pulcsi. Ráadásul a második részben is kőkemény éjszakai műszak vár rá.

Paul Hackett (Griffin Dunne)

Lidérces órák (1985)

„Az éjjel soha nem érhet véget”, énekli a Soho Party. Számukat akár Scorsese rendhagyó kis filmje is ihlethette volna, ugyanis – ahogy a cím is jelzi – hősünk New York-i kallódása az egyre szürreálisabb fordulatokat vevő éjszakában valóban egy lidércnyomássá válik. Soha rosszabbat! Legalábbis vásznon.

Curt (Richard Dreyfuss)

Amerikai graffiti (1973)

Egyetlen éjszaka alatt bemutatni egy egész nemzedéket annak motivációjával, zenéjével, érzelmeivel, úgy, hogy a korszellem tökéletesen kirajzolódik a jelenetekben? Na, ehhez egy George Lucas szintű zseni kellett, aki a Star Wars előtt egy esetlen kamasz éjszakai kalandjai segítségével tette meg mindezt.

Seth Gecko (George Clooney)

Alkonyattól pirkadatig (1996)

Ha az ember a legfeszesebb korszakát élő Salma Hayek lábáról ihat alkoholos italt, akkor hajlamos azt is elfelejteni, milyen nagy dög kígyó van a rendhagyóan felszolgáló bombázó nyakában. A Gecko fivérek azonban nem emiatt válnak éjszakai bagollyá, ugyanis a kígyónál is nagyobb problémákkal kell szembenézniük, amíg fel nem jön a nap.

Celine és Jesse (Julie Delpy és Ethan Hawke)

Mielőtt felkel a Nap (1995)

Egy romantikus film akkor működik igazán, ha a néző ugyanúgy szerelembe esik, ahogy a szereplők. Linklater zseniális filmjében egy éjszaka alatt varázsol el minket, ugyanúgy az idővel játszik, ahogy több művében, és remekül csábít el a hangulatos bécsi éjszakában, ahogy a két főhőst is.

Philip Marlowe (Humphrey Bogart)

Hosszú álom (1946)

Philip Marlowe, a krimi irodalom és film noir történetének egyik legmeghatározóbb magánnyomozója ugyanúgy az éjszaka gyermeke, aki ha nappal tűnik fel, akkor is felhős, esős az idő. A sötét és szövevényes ügyekbe bonyolódó figurára Bogart alakításában emlékszünk legszívesebben ebben a klasszikusban, amint egyre kevesebb kapaszkodót talál az árnyékban.

Frank Booth (Dennis Hopper)

Kék bársony (1986)

Frank az egyik legfélelmetesebb elmebeteg a mozitörténetben, akit ma már nehéz lenne Hopper utánozhatatlanul beteges tekintete nélkül elképzelni. Nem tudjuk, hol lehet nappal ez az ember, de ha leszáll az est, és egy társaságba keveredsz vele, ne számíts sok jóra!

Max (Jamie Foxx)

Collateral – A halál záloga (2004)

Összeállításunkban többször is előkerül majd a taxi, mert Hollywoodban sajna nem hallottak még a végtelenül inspiratív BKK éjszakai buszokról. Max egy ilyen sárga jószágban ragad benn, és nem önszántából nem megy haza lefeküdni. Ha bérgyilkos ül a hátsó ülésre, amúgy is érdemes jól viselkedni, pláne ha olyan ijesztő haja van…

Még nincs vége, a cikk a VOX mozimagazin decemberi számában folytatódik!
Szöveg: Hlavaty Tamás

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon