Az Arrival lenyűgöző, de nem parasztvakítós sci-fi. Az utóbbi évek egyik legjobbja.

Ritka az olyan sci-fi, ami nem azzal kíván nézőket becsábítani a moziba, hogy felrobbant egy világvárosban néhány nevezetességet, vagy egy komplett várost tesz a földdel egyenlővé, vagy fogja az egyik várost és rádobja egy másik városra. Igen, köszönjük A függetlenség napja: Feltámadás. A sci-finek nem feltétlenül kellene látványműfajnak lennie, de mégis sajnos nagyon ritkán esik meg az, ami most megesett az Érkezéssel. Denis Villeneuve filmje ugyanis nem brutálisan látványos, nem egy orbitális parasztvakítás, hanem végig visszafogott, de izgalmas mozi arról, ami jelenleg az egész világunk legnagyobb problémáját jelenti.

Az Érkezés főhősnője, Dr. Louise Banks (Amy Adams) nyelvészprofesszor ugyanis egyik nap azzal szembesül, hogy a sárgolyónkra néhány kagyló alakú űrhajó érkezett, és ahelyett, hogy elkezdenék mindenféle szuperfegyverrel elpusztítani a bolygónkat, csak állnak, és nem tesznek semmit. Aztán egyszer csak a katonaság kopogtat az ajtaján, és arra kérik, működjön együtt velük, ahogy eddig is tette néhányszor, hiszen az idegenek kommunikálni akarnak velünk, de nem tudjuk megfejteni a nyelvüket. Louise és egy mellé csapódó fizikus, Ian Donnelly (Jeremy Renner) feladata lesz, hogy megtudják, mit akarnak tőlünk a furcsa idegenek, közben pedig csak az történik, ami a világban is történne ilyenkor.

Az emberek többsége ugyanis frusztrált, és fenyegetve érzi magát, még akkor is, ha tulajdonképpen nincs közvetett oka rá. Paranoid világban élünk, de Louise és Ian hisznek a kommunikációban, és ez könnyen lehet, hogy az egyetlen út a világ számára. Lehet, ez azoknak nem hangzik túl jól, akik inkább a fejleszakítós sci-fiket szeretik, de nem baj. Az Érkezés nem azok filmje, akik űrhajócsatákra vágynak. Vannak benne alienek, de nem úgy, ahogy azt elképzeled. Van benne feszültség (nem kevés), de nem úgy szakad a nyakadba, ahogy egy blockbusterben. Az Érkezés nagyon más, és ettől csodálatos.

Először is: nem nézi hülyének a nézőit. Kifejezetten agyas forgatókönyvvel operál, ami Ted Chiang Story of Your Life című története alapján készült, és teljességgel kiszámíthatatlan. Nem tudhatod előre megfejteni a film rejtvényeit, nem láthatod előre a meglepetéseit, és ebben Villeneuve egészen profi, mindig is az volt. A rendező, aki eddig a Sicarióval és A fogságbannal valószínűtlenül nagyot gurított, most még nagyobbat gurít, olyan komplex sci-fit hozott ugyanis össze, ami könnyen lehet, hogy az utóbbi évtized legjobbjai között is megállja a helyét.

Az Arrival komplex, ugyanis a felszíni problémamegoldás mögött tökéletesen megmutatja a jelenlegi világrendet, a frusztrált, agresszív emberek világlátását, azokét, akik szépen lassan kezdik átvenni az uralmat a bolygó felett, közben elpusztítanak mindent, amit nem értenek. A film szereplői pontosan úgy cselekednek, ahogy az elvárható tőlük, bármennyire is furcsa ezt mondani, de az Érkezés annak ellenére életszagú, hogy elég valószínűtlenül történik majd meg mindaz, amit Villeneuve ránk szabadít közel két órában.

Amy Adams a főszerepben akkorát alakít, hogy az bizony könnyen Oscart érhet, a lánya elvesztése miatt folyamatos melankóliában élő nyelvész karaktere nagyjából minden, amit egy színész akarhat, Adams pedig olyan magabiztossággal hozza a szerepet, ahogy karrierje során eddig még semmit sem hozott soha, pedig eddig is kifejezetten kedveltük. Neki és Rennernek sikerül elfogadhatóvá tennie a film néha túláradó érzelmességét, ami a Csillagok közöttnek például nem mindig sikerült, és ez nagyon nagy szó.

Ami viszont sokak számára lehet furcsa, az a film befejezése, egy váratlan csavarral ugyanis furcsa gellert kap a történet, ami vagy még szimpatikusabbá, vagy kicsit életidegenné teszi  a sztorit, de az biztos, hogy nem tudod megjósolni, mire megy ki a játék. Az Érkezés azért nagyon nagy film, mert azon kívül, hogy szuper színészi játékokat mutat, kimondja, hogy a világunk akkor hal meg igazán, ha nem leszünk képesek kommunikálni egymással. Ember embernek aliene, hogy egy ilyen hülye szófordulattal éljek, de tényleg ez van, az egyik ember számára a másik ember is olyan, mint egy űrlény, és lehet, hogy némi kommunikációval fel lehetne oldani a frusztrációt és a felesleges agressziót. Az Érkezés lenyűgöző, fordulatos, elgondolkodtató, izgalmas és fantasztikus. Minden tekintetben óriási élmény, és az év egyik legjobb filmje.

9
  • Okos, megható történet
  • Amy Adams élete alakítását nyújtja
  • Ügyesen szembesíti a nézőt a jelenlegi világunk igazi problémáival

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon