Az idei Call of Duty a forradalmi negyedik rész óta úgy a sorozat legjobbja, hogy közben majdnem ugyanolyan, mint az eddigiek. De csak majdnem.

Nem kértünk repetát

A tavalyi Ghost alcímű CoD-dal az Activision válaszúthoz ért. Nyilvánvalóvá vált, hogy az évről-évre kasszát robbantó sorozat két ösvényen folytathatja a menetelést. Az egyik a csendes szürkeségbe, a másik pedig a töretlen sikerhez vezet, az utóbbihoz viszont idén már nem lett volna elég ugyanaz a rutinszerű mutatvány, amivel a fejlesztők immár évek óta etetik a jónépet. A negyedik rész után a fejlesztők nem csináltak mást, mint folyamatosan emelték a tétet, míg a Modern Warfare 3-ban bemutatott világrombolást követően már nem volt hova lépni. Az orosz flotta megsemmisülésével, az Eiffel-torony ledőlésével és London belvárosának elgázosításával láttunk már mindent, amit ez a műfaj adhat. A sorozat védjegye lett az évek óta változatlan grafikai motor, az egyre harsányabb, mégis egyre unalmasabb sztori, illetve a kisebb szépészeti beavatkozásoktól eltekintve szintén egyre porosabbá váló multiplayer. A közönség a legutóbbi epizódra épp emiatt már csak mérsékelt lelkesedéssel reagált, az Activision pedig szerencsére vette a lapot.

Jó a sminked!

Az Advanced Warfare sztorijában szokás szerint beütnek a megalomán pusztításra hangszerelt fordulatok, de szerencsére ezúttal sikerült egy épkézláb történetet, illetve magát Kevin Spacey-t az ólomopera mögé pakolni, így az egész éppen annyi százalékponttal élvezhetőbb, mint egy agyatlan Michael Bay-mozi, hogy a kritikusnak ne legyen kedve lehúzni az alkotást. Ezúttal a közeli jövőben járunk, amikor a Spacey alakította Jonathan Irons zsoldoshadserege élén szabja nem kicsit át a világ katonai erőviszonyait.

Bár a játék alatt végre egy új grafikai motor duruzsol, azért senki nem fogja úgy érezni, hogy éveket ugrott előre az időben. A rombolhatóság ezúttal is erősen korlátozott, viszont annyi törmelék és részecskeeffekt zúdul a nyakadba, hogy vagy nem veszed majd észre, hogy a lövedékeid még egy ott parkoló autó szélvédőjét sem szakítják át, vagy nem is fog érdekelni. Igazából minden veszettül ismerős, mégis adnak annyi pluszt a felturbózott textúrák és a plusz effektek, hogy eszedbe sem jut majd a grafika miatt visszakérni a pénzedet. Nem történt hát újratervezés, de a felsminkelt látvány a szájtátásra komponált eseményeknél magabiztosan szállítja a huvazze-pillanatokat. Ehhez még hozzájön az a magyar szívnek igen kedves adalék, hogy a bombasztikus átvezetők a Budapesten trónoló Digic Pictures keze munkáját dícsérik és máris kész a remekbe szabott vizuális körítés.

A hangok tekintetében minimális panaszra sincs okunk. A fegyverek, a testedre szerelt futurisztikus kütyük és a robbanások zajai, illetve a szinkronszínészek alakítása nem hagynak kívánni valót maguk után, és akkor még finoman fogalmaztam. Ha rendelkezel egy 5.1-es hangfalrendszerrel megspékelt erősítővel, akkor a membránokból üvöltő dts egészen biztosan okoz majd néhány kellemetlen órát a szomszédoknak. A zene már más tészta. Ott van, feltolja a pulzusodat, ha kell, de a gép kikapcsolása utáni másodpercekben már törli is magát az agyadból. Csak a szokásos.

Gyorstalpaló újoncoknak

Bármilyen furcsa, egyáltalán nem a megreformált technikai jellemzők húzzák ki a mocsárból az idei eresztést, hanem a futurisztikus kütyük és az exoskeleton, vagyis a katonákra kívülről rásimuló „robotruha” szállítják azt a kis pluszt, amire már nagyon szüksége volt a sorozatnak. Az exo segít hőseinknek magasabbra ugrani, gyorsabban mozogni, láthatatlanná válni, falra mászni, belassítani az időt vagy éppen hangbombával zavarni ellenfeleinket, míg okosgránátainkkal kipróbálhatjuk, milyen érzés átlátni a falon vagy egy EMP-robbanással visszaküldeni az őskorba szűkebb környezetünket. A sztoriban lehetőségeink erősen korlátozottak, hiszen a játék szabja meg, hogy mely küldetésnek milyen cuccokkal vághatunk neki, de a multiplay az említett lehetőségeknek hála igen erős átfazonírozáson esett keresztül.

A harc a horizontális síkról a nagyobb ugrásoknak köszönhetően immár a vertikális irányokat is meghódította, a gyorsabb mozgás és az új taktikai lehetőségek garmadáját megnyitó futurisztikus fegyverek pedig teljesen új harcmodorra kényszerítik a fotelharcosokat. A katonánk immár totálisan tükrözi harcmodorunkat. Nem csak a külsejét pimpelhetjük fel a folyamatosan megnyíló újabb kiegészítőkkel, de a magunkkal cipelt fegyverek, perkek és scorestreakek összetételét is szabadon variálhatjuk. A multi alapjaiban azért hű marad a hagyományokhoz. Eszeveszett a tempó, látványosak a tűzharcok és szinte minden sikeres megmozdulásodat gazdagon jutalmazza a program, ami még a nem kontrollerrel kelő-fekvő vérpistikék számára is hosszú hónapokra biztosítja a sikerélményt és a motivációt. Az Advanced Warfare a fentieknek köszönhetően tökéletes kezdés lehet CoD-szüzeknek és kezdő játékosoknak, hiszen még a veteránoknak is meg kell tanulniuk élni az új lehetőségekkel.

Hullaszámláló

Pörög. Olyannyira pörög, hogy ennyi élőhúst még nem is nagyon kellett kocsonyásítani az eddigi részekben. A kampány és a multiplay mellett van még egy Exo Survival névre keresztelt koop mód is, ami tulajdonképpen egy sima horda-módnak felel meg egyre erősebb hullámokban támadó ellenfelekkel, a hullámok között tápolási lehetőséggel. Az Activision már belengetett egy zombis DLC-t is, exoba öltözött, eszeveszetten sprintelő és ugráló élőhalottakkal és annyi aprításra váró járkáló hullával, amit csak a Z világháború tömegjeleneteihez lehet hasonlítani. (Kis negatívum, hogy állítólag ez a DLC csak az igen borsos árú Season Pass előfizetői számára lesz elérhető.)

Végeredményben az idei eresztést mindenképpen sikerként könyvelhetjük el. Kaptunk egy érdekes, látványos kampányt, ami végre nem fél olyan kérdéseket feltenni, melyek a sorozat eddigi részeitől teljesen szokatlan mélységbe rántják a játékost. A multi az új képességeknek köszönhetően éppen annyira hat frissnek, hogy ne kiáltsunk rókabőrt, de közben hű marad a hagyományokhoz is, a koop pedig a majdani zombis kiegészítővel együtt egészen biztosan hozni fogja az eddigi részek murifaktorát. Az alkotók nem árultak zsákbamacskát; ez a Call of Duty sem forgatja ki a négy sarkából a megasikeres franchise megszokott formuláját, de volt annyira bátor, hogy új játékelemekkel gazdagítsa azt. Az irány jó, a kiválasztott ösvény első lépése nyomán pedig megszületett az utóbbi évek legjobb CoD-ja. Activison, most már ne fordulj vissza!

A player szerint

  • Végre frissítettek a formulán
  • A szokásos színvonal
  • Érdekes sztori, jó irányba fejlesztett multiplayer
Player-méter
8
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

A Sony húsvéti ajándéka egy ingyenesen megnézhető Pókverzum-rövidfilm

Már itt is van a Szegény párák rendezője új filmjének első kedvcsinálója

További cikkeink a témában