Mi lett a régi stílusú nyári slágerekkel? Azokkal az igaziakkal, mint a ’90-es években. Azokkal, amik a Balatonról, a csajozásról, a napozásról, a bulizásról szóltak. Üzleti okok miatt nincsenek újak? Megpróbáltuk kideríteni Náksi Attilával.

Ha álmodból felkeltenek, akkor is tudsz mondani legalább öt olyan slágert, ami meghatározta a nyári vízparti lángosozásodat, meg úgy nagyjából mindent, mert bárhová mentél, mindenhonnan azok szóltak. Nyár volt és semmi baj, olvadtunk, mint a vaj. Nem mindig szerettük őket, sőt, talán akkor kifejezetten utáltuk is némelyiket, de az elvitathatatlan, hogy még húsz évvel később is bármikor el tudjuk énekelni a refrénjeiket, rosszabb pillanatainkban néhány sör után még a rap részekkel is be lehet próbálkozni, aztán vagy sikerül, vagy nem.

De ha megőrülsz, sem tudsz ilyen jellegű dalokat mondani az elmúlt nagyjából 15 évből. Nincs már Soho Party, 4F Club, Carpe Diem, de attól még csak írhatna valaki a Wellhellón és a Halott Pénzen kívül arról, hogy milyen a nyári lét. Az Animal Cannibals Budapest nyáronja, a Wellhello Rakpartja és főleg a Halott pénz Valami van a levegőbenje már nagyon más hangulatban hozták a nyári fílinget, és ennek biztosan van valami oka. Hogy kicsit közelebb kerüljünk a megoldáshoz, megkérdeztünk egy igazi szakértőt, Náksi Attilát, aki a Soho Partyval, a Náksi & Brunner duóval és Stereo Palmaként is mindent megtett azért, hogy a füledben ragadjon egy-egy nyári sláger. Aztán vagy hálás voltál neki, vagy nem.

És akkor most mindenki énekel egy-kettő-három:

Attila szerint ez egy komplexebb ügy:

Amióta digitális piac van, megváltozott a helyzet. Az új dal bemutatása a karácsonyi piacról áttevődött a nyárira, főleg a nyáron koncertező zenekarok miatt, ahhoz, hogy a zenekarokat meghívják a fesztiválokra, tavasszal ki kell jönni valami újjal. Persze a top neveket amúgy is meghívják, de kell egy új dal, amit nyáron énekel a tömeg. Hogy azt az új dalt sikerül-e befuttatni nyárig, az jó kérdés. Függ attól, hogy hová sikerül eljuttatni. Ma már sokkal nehezebb rádión és tévén keresztül slágert csinálni, mint régebben, ellenben ott a YouTube és minden más digitális platform. Itt ketté is válik a történet: akik rádiót hallgatnak és tévét néznek, azok nem biztos, hogy a mai fiatalok, az idősebbek pedig nem igazán figyelik a digitális megjelenéseket” - mondta Attila, ami ugye felvet egy nagyon fontos kérdést.

Ha ne adj’ isten, én írom meg a Balatoni nyár 2-t, akkor azt kinek írom meg? A fiataloknak? Az idősebbeknek? Hogyan juttatom be egy playlistbe mondjuk a Spotify-on? Akarja-e majd egy tévé játszani?

„Marha nehéz ezt a balanszot eltalálni, a legtöbb előadónak nem is megy, ráadásul bajban vannak azok is, akik kisebb kiadóknál jelentetnek meg egy nagyon jó nyári slágert, mert míg a nagyobbak mindenhová betolják a mindent vivő dalt, a kisebbek nincsenek ilyen jó helyzetben” - írta le tökéletesen a helyzetet Attila, magyarul lehet egy orbitálisan nagy dalod a 2017-es nyárra, azt valahogy el kell juttatnod a közönségnek. Jobb belátni, hogy tényleg kétfrontos lett a harc, és a felhasználható platformok már nem ugyanannak a közönségnek szólnak. Ez így tiszta sor.

De ha ne adj’ isten, most írnék egy klasszikus nyári slágert, annak vajon lenne még létjogosultsága?

„Azt gondolom, hogy formailag mindig van létjogosultsága, és fontosak, mert sokkal szabadabbak az emberek, sokkal többet buliznak, és mindig kell valami dal, amire ezt megtehetik. De az is igaz, hogy nyáron, ha elmész egy külföldi szállodába, ahol a jónép szórakozik, ott 2-3 évre visszamenőleg megszólal az összes nagy nyári sláger, és oda legalább egy év kell, hogy bekerülj. Egész biztos vagyok benne, hogy Shakira három évvel ezelőtti dala ugyanúgy megy.

Ez megy mindenhol, egy tuti nyári sláger, a 11 éves gyerekem is ezt hallgatja, és ez ment a válogatott meccs előtt is a Groupamában. Persze Az éjjel... mellett!” - mondta Attila felnevetve, és van miért nevetnie, mert Az éjjel soha nem érhet véget az ultimate nyári slágerré vált tavaly, és olyan másodvirágzását éli azóta is, hogy az ép ésszel felfoghatatlan.

Csörög a jogdíj, de nyilván ez így volt régen is. Elég nagy király volt az ember egy-egy nyári slágerből. Legalábbis gondolom én, de aztán lehet, hogy tévedek. És tényleg, valahol nincs igazam.

- tett helyre azonnal Attila, és tényleg igaza van, ráadásul abban is igaza van, hogy az emberek akkor és most is a dalokra voltak kíváncsiak, csak éppen most már nincs szükség egy-egy slágernek arra, hogy rajta legyen egy lemezen.

A mai világ egy művésznek abból a szempontból sokkal egyszerűbb, hogy egy dalt kell csak megírnia az üdvösséghez, persze ez bevételben sokkal rosszabb, mintha egy egész albumnyi jogdíjat kapnál, abból a szempontból viszont sokkal jobb, hogy nem kell egy egész albumnyi dalt megírnod határidőre, akkor is, ha rossz, csak legyen meg. Így könnyebb nyári slágert is írni, nem kell jövő nyári slágert összehoznod az előző albumodról, van időd, tudsz inspirálódni” - foglalta össze Attila, és tulajdonképpen ezzel az erővel elő is vettem a MIDI-billenytűzetet, már rakom is össze a Rozéfröccs is the word című örökbecsűt, aztán lesz, ami lesz.

Szóval foglaljuk össze mi is: még mindig lehet nyári slágert írni, de azt eljuttatni a közönséghez már sokkal nehezebb. Ha sikerül, akkor az is simán benne van a pakliban, hogy egyetlen nyári slágerből te leszel az év legnagyobb királya, mint most Luis Fonsi a Despacitóval. Az, hogy egy nyári sláger mikor üt be, most már kicsit kiszámíthatatlan, lásd Az éjjel soha nem érhet véget másodvirágzása, magyarul ha van egy dalod, simán megtörténhet, hogy nem az idei, hanem a 2026-os nyár legnagyobb trackje lesz. És igen, még mindig marha jól lehet keresni velük. Írjunk nyári slágert tonnaszám!

Fotók: Stereo Palma Facebook

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon