A Libresse úgy gondolta, hogy reklámnak pont jó lesz, ha szemérmes mellébeszélés helyett inkább csak simán rákérdez, ki hogyan fazonírozza a punciszőrét.
Meg is érdeklődte, így telibe:
„Ahány punci, annyi fazon - mi nem félünk beszélni róla. Lehet, a tiéd is itt van valahol?”
...amihez a következő képet mellékelte, csak hogy egyszerűbb legyen kiválasztani mindenkinek a saját vaginája köré növesztett bozótost:
A hevenyészett közvéleménykutatásnak pont az lett az eredménye, amire első felindulásodban tippelnél:
a Facebook népe kegyetlenül széttrollkodta a nem teljesen átgondolt bejegyzés alatti kommentszekciót.
De annyira, hogy végül a cég social media managerének hivatalos hozzászólásban kellett megmagyaráznia, hogyan is értették a mutatvànyt.
Így:
„Kedves követőink, kedves hozzászólók!
A Libresse nemcsak termékeivel, hanem társadalmi szerepvállalásával is a nők mindennapjait szeretné szabadabbá, magabiztosabbá tenni. Szeretnénk hozzájárulni ahhoz, hogy a menstruáció, a vele való együttélés, és a nőiesség megélése is tabuktól mentes legyen. Célunk most és a jövőben is, hogy párbeszéd induljon el a nőket, a női létet érintő tabukról, melybe a női nemiszerv (hétköznapi nevén punci) is beletartozik.
Azt gondoljuk, minden, ami a női testtel kapcsolatos (akár gyönyörű, akár fájdalommal teli, tehát akármilyen sokszínű), természetes, és ideje beszélni róla, hogy végre szégyen nélkül, önbizalommal telin lehessen társalogni azokról a témákról, amik a nők egész életét meghatározzák.
Tabumentes holnapot kíván,
a Libresse csapata”
Az egész sztori onnan lehet ismerős, hogy januárban a Lidl valami kegyetlen menetelést mutatott be egy Facebook-posztjával, melyben egy kicsit megsavazta az IKEA-t, ami ügyesen visszatrollkodott, és az egészből egy hatalmas reklámos dzsembori lett, amiben egy rakás nagyobb (és kisebb) hazai cég részt vett valamilyen formában.
Ez volt az:
A Libresse mutatványa egyelőre nem tűnik ekkora sikertörténetnek, a hozzászólók legnagyobb része ugyanis röhejesnek tarja az egészet.
Az utóbbi években több nemzetközi szervezet és nőket megcélzó brand is napirendre tűzte a menstruációt, vagyis pontosabban az azzal kapcsolatos tévhitek tisztázását. Tavaly még a UNICEF és a UNESCO is foglalkozott a témával, és elindult jónéhány sikeres kampány a stigmatizáció ellen, a széles körű felvilágosítás érdekében. Ugyanakkor néhány feminista csoport szerint a patriarchális társadalom fegyverként használja a havibajt a nők megbélyegzésére, a #MeToo korában pedig nem volt nehéz ilyen értelmezésben is reflektorfénybe tolni a témát.
Bár emiatt a menstruációval kapcsoltos kommunikációtól nem idegen a provokatív hangnem,
olyanra mi még nem nagyon láttunk példát, hogy egy nemzetközi márka csak úgy simán belekérdez a punciszőr témába.
Mifelénk egyébként a punci soha nem volt tabutéma, bár értelemszerűen nem ezzel a témával indulnak a beszélgetések kultúrkörökben, ahogy a korai- vagy éjszakai magömlést, esetleg a lábgombát sem szokás egy pohár borral a kézben megbeszélni egy állófogadáson...
...és simán lehet, hogy ez jól is van így.