A viktoriánus portrékban van valami közös, mármint azon túl, hogy a 19. század java részében uralkodó Viktória királynő uralkodása idejében készültek. A portréalanyok merevek, nem mosolyognak, olyanok, mint valami kitömött hullák, vagy mint akik épp azt nézik, amint valakit kitömnek.

Egyes magyarázatok szerint a korabeli technikával csak ezekhez hasonló, merev arcokról lehetett jó minőségű képeket készíteni, de ez csak részigazság, hiszen a mechanikus zárszerkezetek megjelenésével az expozíciós idő gyorsan csökkent.

Inkább a kamera és a portréalany viszonya volt más. Idegenebb.

Nem volt elég rutinjuk a fényépezkedésben: elsősorban gépként tekintettek a kamerára, és nem egy olyan lehetőségként, amellyel a pillanatot megőrizhetik az utókornak. Továbbá a viktoriánus korra jellemző kissé görcsös közgondolkodás a (túlzott) mosolygáshoz a bohémságot párosította, amelyeket főként az arisztokrata körökben nagyon nem néztek jó szemmel.

Így kissé bizarr ezeket a feszengő portrékat mai szemmel nézni, azonban ha a 21. századi popkulturális köntösbe bújtatjuk őket, máris változik a gyerek fekvése. Egy New York-i művész, Alex Gross megfogta a több mint száz éves képeket, és szuperhősökké, emblematikus film- és sorozatkarakterekké változtatta az unott arcokat. Mi imádtuk, hatalmas lett!

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

David Beckham közel négymilliárd forintra perli Mark Wahlberget

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés