Mi az a kettlebell? – A füles golyó hazai diadalútja
Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

A kettlebell önmagában csak egy eszköz. Eredményességét a mögötte álló rendszernek, népszerűségét pedig a hívek sikerein alapuló lelkesedésének köszönheti.

„Ágyúgolyó fogantyúval.” Valahogy így szokás kezdeni a kettlebellt bemutató cikkeket, amelyekből éppen elég van már. Biztosan sokan hallottak erről az úri huncutságról, amelynek népes tábora folyamatosan nő. Ez korántsem meglepő, tekintve, hogy a furcsa formájú füles súlynak komoly múltja van, a fitneszipar pedig napjainkban örömmel üdvözöl mindent, ami a régmúlt idők aranykorát idézi.

Széleskörű használhatósága ugyancsak mellette szól, mivel aerob munkára, anaerob erőedzésre és az erő-állóképesség fejlesztésére egyaránt alkalmas, élsportolók ugyanúgy profitálhatnak a használatából, mint az ülőmunkát végzők. A rehabilitációban szintén helyet kapott, szép eredményeket hozva a hát- és vállsérülések, derékbántalmak orvoslásában. Manapság, főleg külföldön, divatos ezt a leporolt ősi mezőgazdasági súlymértéket (ugyanis eredetileg a termény méréséhez használatos ellensúly volt) minden idők leghatásosabb zsírégető szerszámává kikiáltani.

Azt mondhatnánk, hogy ez a legnépszerűbb funkcionális eszköz. Ebben azonban van egy jó adag csúsztatás, hiszen sohasem az eszköz a funkcionális, hanem az eszköz mögött meghúzódó mozgásrendszer. Ez különösen fontos a harangsúly esetében, hiszen helytelen használata könnyen sérüléshez vezethet. 

Természetesen a kettlebellt is lehet a hagyományos testépítéshez hasonlóan használni, például izolációs gyakorlatok alkalmazásával, ám ez esetben hiába várjuk jótékony hatásainak legtöbbjét.

Az eszköz mögé felsorakozott nemzetközi szervezetek legismertebbje az RKC (Russian Kettlebell Challenge), amelyet szakértők fejlesztettek ki, hogy biztonságosan és hatékonyan használjuk a kettlebellt, a lehető legtöbb előnyét kamatoztatva.
Erről és a mozgalom magyarországi életéről kérdeztem Adolf Albert RKC-instruktort, a budapesti 360 Gym vezetőedzőjét.

A kettlebell arca – a reneszánsz ember

A rendszer alkotója – mondhatni atyja – Pável Csacsulin, más néven a gonosz orosz, a szovjet különleges alakulat, a szpecnaz egykori kiképzője volt. Ez már önmagában is ígéretes, komoly szakmai felkészültséget sejtet: nem rossz ajánlólevél. Ahogy azonban Adolf Albert is hangsúlyozta, hiba volna Pávelt a kettlebellel azonosítani, habár ő az eszköz arca, az összkép ennél sokkalta árnyaltabb. Pável a XXI. század igazi reneszánsz embere, emellett pedig kiváló üzletember is. Személye messze van az egyoldalúságtól, bámulatos érzékkel veszi észre, mivel felelhet a fitnesztársadalom igényeire.

Annak idején 1998-ban a Túl a nyújtáson (Beyond Stretching) című könyvvel robbant be a köztudatba, ezt két további írás követte a témában, a Lazulj bele a nyújtásba! és a Szuper ízületek (Relax into Stretch, Super Joints, 2001). Az ezredfordulón az amerikai Fekete párducok forradalmi mozgalmának hangzatos jelszavát felelevenítve megjelent az Erőt a népnek! (Power to the People, 2000), majd ennek folytatásaként a Túl a testépítésen (Beyond Bodybuilding, 2005); mindkettő az erőedzés használható kézikönyve. Nem mellékesen két könyvet is megjelentetett a hasizom edzéséről, ezek a Túl a felüléseken és a Golyóálló hasizmok (Beyond Crunches 1998, Bulletproof Abs 2000).

Közben már dolgozott kettlebellel is: először a szervezet névadó kötete látott napvilágot, az Orosz kettlebell megmérettetés (Russian kettlebell Challenge 2001), ezt követően pedig az Oroszországból szeretettel és a Kezdd el a kettlebellt! (From Russia with Tough Love 2002, Enter the Kettlebell 2006), végül pedig a Kettlebell visszatér (Return of the Kettlebell 2009). E két utóbbi kötet a kettlebell hazai híveinek és az irányzat terjesztőinek hála magyarul is olvasható.

A gonosz orosz nem állt meg a súlyzók világánál, 2003-ban megjelent könyve, amely szintén magyarul is elérhető, A meztelen harcos (Naked Warrior) forradalmasította a saját testsúlyos edzést. Pável munkásságából, azt hiszem, kiderül az üzenet: a sokoldalúság.

Ilyen példaképek mellett nem meglepő, hogy az eszme nem áll meg náluk, abban a többi RKC-oktató is részesül. Általában nem csak a kettlebell használatához értenek, hanem más területen is szakértők. Emellett pedig – az RKC szellemiségének megfelelően – folyamatosan képességeik fejlesztésére törekszenek.

 

Elveink vannak!

A gömbsúly használatát támogató rendszer kidolgozott és szigorú elvekkel dolgozik, amelyek – mondanom sem kell – nincsenek összhangban a hagyományos testedzés szabályaival. Adolf Albert az alábbi fontos elvekre hívta fel a figyelmemet.

Minőségi mozgás
Silány alapra nem lehet építkezni, a helytelenül rögzült mozgásmintára épülő kemény edzéssel többet árthatunk, mint használunk. A cél ezért, hogy a hibás mozgásmintákat kevés, ám pontosan végrehajtott gyakorlattal felülírjuk. A szervezet által támogatott új mozgásforma, a Primal Move is a minőségi mozgás érdekében működik, ám ez egy későbbi írás tárgya lesz majd.

Ne eddz bukásig!
Számtalan edzéstípus hódít azáltal, hogy kemény edzésein kikészíti klienseit. Az edzés során fellépő fáradság nyomán azonban a mozdulatok is egyre szabálytalanabbá válnak, ez pedig gyakran vezet sérüléshez.

Ne eddz, gyakorolj!
Mivel a mozgalom jelszavának megfelelően: „az erő egy képzettség,” amely a technika folyamatos fejlesztése révén gyarapszik, az edzéseket tekintsük gyakorlásnak! Ez az árnyalatnyi nézőpontbeli váltás, amely a fokozott koncentrációt hívja segítségül, már önmagában is komoly eredményeket hozhat.

Egyszerűség
Napjainkban egyre bonyolultabb eszközök és módszerek terjednek el. Az RKC mindenkor az egyszerűséget részesíti előnyben. Többet akarsz tudni húzódzkodni? Az edzőterem edzője ennek érdekében bicepszezést és csigás tarkóhoz húzást írna fel ügyfelének. Az RKC válasza pedig: akkor húzódzkodj többet. Abban leszel jó, amit gyakorolsz… Pofonegyszerű.

Élsportolók és irodisták

A mozgalom hazai történetének hőskorában, 2008-ban még nem volt ennyi funkcionális mozgáslehetőség. A kettlebell volt talán az egyetlen alternatíva azok számára, akiket nem elégített ki a hétköznapi gyúrás. Abban az időben főként jelentős sportmúlttal rendelkező atléták érdeklődtek a harangsúly iránt, a kettlebell megfelelő használata ugyanis képes a sportágspecifikus képességek fejlesztésére azáltal, hogy az alapokat megerősíti. Bár itt is az egyszerűség elve érvényesül. Jobban akarsz birkózni? Birkózz! Hiszen azáltal fejlődik legjobban a speciális képesség.

Mára már átfordult ez a tendencia, és elsősorban hobbisportolók, irodisták nyitnak e mozgástípus felé. Ők is megtalálják számításaikat, végtére is így könnyűszerrel és élvezetesen megszabadulhatnak a kényelmes élet és az ülőmunka évtizedes ártalmaitól.

Miben rejlik az irányzat példátlan népszerűsége? Erre Albert egyszerű válasszal szolgált: az amatőrök lelkesedésében. Már néhány hét után érezhető a kettlebell áldásos hatása, ezt pedig a kezdők azonnal megosztják barátaikkal, ismerőseikkel. Sok sikertörténettel találkozhatunk. Gyorsan terjed a hír, underground módon, hisz a lelkesedés ragadós.

A növekvő család

A világon nálunk található az egyik legerősebb RKC-szövetség, amelyet már külföldön is másolnak. Az RKC-oktatók között családias a viszony, erős az összetartás. Az edzők felkészültségét az RKC-képzés alapozza meg, ahol mesteredzők felügyelete alatt sajátítják el a technikai képességeket és az oktatás módját. Szigorú vizsgán kell bizonyítaniuk a tanultakat. Aki kiállja a próbát, abból RKC 1-instruktor válik. A készségek fenntartása és a fejlődés biztosítása végett jogosítványukat kétévente meg kell újítaniuk.

Továbbfejlődésre is lehetőségük van, mégpedig az RKC 2 instruktori képzés keretei között. Ez a képzés elmélyíti a már elsajátított ismereteket, és további fejlődésre inspirál. Itt az előző fokozatnál még komolyabb kihívásoknak kell megfelelni. Az egyik követelmény, hogy egy karral fej fölé kell juttatni egy olyan súlyú kettlebellt, amelynek súlya megegyezik a vállalkozó saját testsúlyának felével. Erre kevés testépítő képes. A hangulat itt már nagyon családias, a résztvevők kollégák, ismerik egymást. A család tagjaként emelhetik képességeiket egy magasabb szintre.

Nem meglepő tehát, hogy az irányzat a funkcionális mozgásformák koronázatlan királyaként egyre több hívet fogad népes táborába. A rendszer közkedveltségének köszönhetően könnyen találhatunk lakhelyünkhöz közeli oktatót. Ha az edzéseken már biztonságosan elsajátítottuk a mozdulatokat, akár be is szerezhetünk egy kettlebellt, hogy kedvünkre, otthon tudjunk edzeni.

Tovább a:
Legfrissebb cikkekhez

A rovat többi cikkéhez
A szerző e heti kedvencéhez: Kőkemény kalandok – Túlélőtúrák amatőr Bear Gryllseknek

HELLO, EZ ITT A
PLAYER
Kövess minket a Facebookon!
Nagyon jól fogod érezni magad nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.