A müncheni Audi TechDay konferencián úgy éreztem magamat, mintha előre ugrottunk volna az időben úgy jó ötven évet: virtuális város a reptér szomszédságában, önvezető robotautók, a sofőr összes rigolyáját számon tartó mesterséges intelligencia. Itt tart az autós technológia 2016-ban.

Az embert könnyen hatalmába keríti valamiféle kellemes bizsergéssel vegyes félelem, amikor úgy megy el egy Audi konferenciára, hogy azt sem tudja, hány literes az A4-es csomagtere. Mintha véletlenül bekeveredtél volna a Victoria's Secret modellek öltözőjébe, és sunyi mosollyal az arcodon várnád az elkerülhetetlen lebukást, de közben azért fene jól szórakozol.

A körülötted állóknak az ilyen adatok persze annyira alapvetőek, mintha azt kérdeznék tőlük, hogy hány Eiffel-torony van Párizsban, de a TechDayt nem véletlenül hívják TechDaynek: a hagyományos autós dolgok helyett itt olyan témák kerülnek előtérbe, amit egy teches újságíró is legalább annyira tud értékelni, mint egy igazi autóbuzi. A különböző virtuális valóság-szemüvegek úgy cserélődnek a fejeden, mint az edzők egy átlagos NB 1-es klubnál, és azt is testközelből nézheted meg, hogyan működik az Audi robotautó-technológiája.

Bár mindent felsorolni, amivel egy nap alatt találkoztam, szinte lehetetlen lenne, de

íme öt dolog, ami különösen erősen elgondolkoztatott azon, hogy nem 2066-ot írunk-e:

1. Virtuális város a repülőtér mellett

A dolog úgy indul, hogy az újságírókat bepakolják fekete furgonokba, és kiviszik őket a közvetlenül a kifutópálya végénél elhelyezkedő Audi-tesztpályára, ahol ránézésre néhány teljesen hagyományos Audi A4-es várakozik rájuk.

Gyanút csak akkor fogsz, amikor az autót megközelítve olyan kérdések merülnek fel benned, mint hogy "miért van az anyósülés előtt egy külön kis monitor, amin egy város látszik?" Aztán odapasszolnak neked egy Oculus Rift virtuális valóság-szemüveget, hogy ezt rakd már a fejedre, ember, és ahogy felveszed, meglátod a várost, amit az előbb még csak a kis monitoron láttál. Pillanatokon belül megkapod a zöld jelzést, és

kezdődhet a kocsikázás egy virtuális városban, egy igazi autóval.

A mindfuck-faktortól először csak bambán bámulsz előre, aztán észreveszed, hogy vannak itten bólyák is, amiket kerülgetni kéne. Ilyen körülmények között persze nehéz a feladatra koncentrálni, pláne, hogy a melletted ülő segítő eközben egy percre sem hagy békén: "nézd ott az embereket az út szélén!", "azt figyeld, balra bringások!" Rövidesen kiderül, hogy ezt nem csak azért csinálja, hogy eldicsekedjenek a szimuláció aprólékosságával, hanem egy nagyon szépen felépített csapdát készít elő, amibe első alkalommal a többség gyanútlanul bele is sétál.

Ugyanis amikor a körforgalomban visszafordulva megkapod az engedélyt a padlógázra, a másodpilóta újra akcióba lendül: "nézd már, mekkorát tanyált a járdán az a biciklis!" Persze, hogy odanézel, így hamarosan kiderül, hogy mi történik, ha egy figyelmetlen gyalogos kitolja a babakocsit a teljes gázzal száguldó kocsi elé. Titokban abban bíztam, hogy most végre kipróbálhatom, milyen lenne a Carmageddon a virtuális valóságban, helyette az A4-es olyan satut nyom, hogy a szemeid megpróbálnak távozni a koponyádból.

A Virtual Training Car egyébként jóval több, mint egy nagyon high-tech és nagyon drága játékszer: az Audi elsősorban nem az újságírók szórakoztatására hozta létre, hanem vezetéstechnikai tréningekhez használják, így szinte teljesen valós környezetben, valódi autókkal, mégis teljesen biztonságosan próbálhatók ki a kocsi biztonsági rendszerei.

2. Önvezető autók

Az Audi gyakorlatilag az elsők között szállt be a robotautók fejlesztésébe, amelyeket már 2013-ban közutakon teszteltek Nevadában. Hogy pontosan hogyan is működik a technológia, azt néhány robotautóvá átalakított játékautóval szemléltették nekünk, amik pontosan ugyanazzal a rakatnyi kamerával és szenzorral voltak felszerelve, mint a valódi önjáró autók.

Audi robotautók egyébként már most is közlekednek az utakon,

ugyanis a németek egy 70 autóból álló céges tesztflottát üzemeltetnek (Personal Company Car), amelyekben egy ilyen kis doboz tárolja az autó által összegyűjtött adatokat:

Az adatgyűjtés annyira aprólékos, hogy még azt is figyelik, melyik gombokat használják leggyakrabban a sofőrök, és

a kocsi arra is képes, hogy visszajelzést küldjön a megfelelő hatóságnak az út állapotáról, például ha kártyúval találkozik.

Ennyi kamera és szenzor kell hozzá, hogy a robotautó "lásson".

Az Audi egyébként annyira komolyan veszi az önjáró kocsik fejlesztését, hogy ennek érdekében gondolkodás nélkül hajlandóak voltak lepaktálni a konkurenciával is: az Audi, a BMW és a Daimler (Mercedes) tavaly közösen vásárolták fel a Nokiától a HERE navigációs szolgáltatást, így sokkal hatékonyabbá tudják tenni az adatgyűjtést.

3. A kilencmillió forintos játékasztal

A virtual training table tökéletes példája annak, hogy az Audi központjában minden játéknak tűnik, de valójában semmi sem az. Ez a 30 ezer euróért, vagyis nagyjából kilencmillió forintért beszerezhető asztal például arra jó, hogy bemutassák rajta a különböző elektronikák és a vezetőt segítő rendszerek működését, mint a forgalmidugó-asszisztens vagy az önműködő parkolási rendszer.

Újra csak elfog a sci-fi-hanguat, hiszen ahogy a kisautókat és különböző objektumokat rakosgatják az asztalon, a felette elhelyezett hatalmas monitoron azonnal megjelenik a modellezett helyzet, így

gyakorlatilag bármilyen forgalmi szituációt kipróbálhatunk real-time-ban.

4. Virtuális autószalon

És amikor azt gondolnád, hogy ezt nem lehet fokozni, akkor átvezetnek a másik teremben lévő virtuális autószalonba, ahonnan már éppen csak a tenyérbemászó autókereskedő hiányzik, aki még a Holdon is megpróbálja rádtukmálni a legújabb Audi R8-at... vagy éppen az Auto Union legendás, 1936-os Type C versenyautóját.

Igen, a Holdon, igen, egy Type-C-t... az Audi maximálisan kihasználta a virtuális valóságban rejlő lehetőségeket, így a HTC Vive-ot a fejünkre húzva olyan dolgokat is láthatunk, amiket a Fáy utcai Porsche autószalonban azért nem sűrűn. Bár a HTC virtuális valóság-szemüvegének egyelőre megvannak a maga határai a látvány tekintetében, a kocsik részletessége még így is egészen megdöbbentő: a kerekeken elhelyezett legapróbb felirat is tisztán olvasható, ha pedig elég közel hajolsz, akkor olyan dolgokat is láthatsz, amiket egy hagyományos autószalonban soha, például a futóműben elhelyezkedő fékrendszert, vagy a motor belső felépítését.

A prezentáció alapján elég valószínű, hogy

néhány éven belül a legtöbb embernek a szobáját sem kell majd elhagynia, ha le akar ugrani az autószalonba,

de egy ilyen program persze nem csak azoknak hasznos, akik éppen beújítanának egy új Audit, hanem nagyjából mindenkinek, aki szeret közelről gyönyörködni a szép autókban.

5. Mesterséges intelligenciával rendelkező személyi asszisztens

Végül ejtsünk szót ezekről a furcsa szerzetekről, amelyek szanaszét voltak szórva a termek különböző pontjain:

Valódi kocsibelsőkről van szó, amelyek közül volt olyan, amit tényleg mintha egy Audiból vágtak volna ki, máshol csak a műszerfal és a kormány álldogált magában, funkciójukat tekintve pedig elsősorban arra jók, hogy az Audi ezeken szemléltesse az olyan rendszereket, mint a Huaweivel közösen fejlesztett HMI virtuális műszerfal, valamint a mesterséges intelligencia által üzemeltetett PIA (Personal Intelligent Assistant).

Utóbbi különösen izgalmas, hiszen a mesterséges intelligencia közbenjárásával lehetségessé válnak olyan dolgok, amiket eddig legfeljebb csak egy isaac asimovi fantáziával megáldott ember tudott volna elképzelni:

a személyi asszisztens szól, ha a dugó miatt korábban kell elindulnod, és még mielőtt odaérnél a kocsihoz, beállítja az ülést, kiválasztja az ideális útvonalat, betölti a vezetési stílusodnak leginkább megfelelő beállításokat, és ha akarod, még a hangulatodhoz illő zenét is elindítja.

Hogy ezek a technológiák mikor fognak megjelenni a személyautókban is? Hamarosan, hiszen a jövőre érkező Audi A8-ban már mind a virtuális műszerfal, mind a személyi asszisztens alapfelszereltség lesz, és csak idő kérdése, hogy a ma még egészen futurisztikusnak tűnő megoldások az alsóbb kategóriákba is leszivárogjanak.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Ezzel a rejtett beállítással felgyorsíthatod az androidos telefonod

További cikkeink a témában