A USS Gerald Ford repülőgép-hordozót még bő 3 éve avatták fel mint a világ legmodernebb és legnagyobb hadihajóját, és a tervek szerint tavaly hadrendbe állt volna, hogy leváltsa a világ első nukleáris meghajtású repülőhordozóját, a USS Enterprise-t.

A hadihajó építése közel 13 milliárd dollárba (nagyjából 4000 milliárd forintba) fájt – fejlesztési költségek nélkül. A 337 méter hosszú, és egyszerre több mint 75 gép szállítására alkalmas repülőgép-hordozó a tervek szerint idén már szolgálatba áll. A monstrumot a hagyományos gőzkatapult helyett elektromágnesessel vértezték fel, ezt pedig néhány hónapja tesztelték is, amikor megkacsáztattak egy kamiont a vízen. Ezúttal pedig eljött az ideje annak, hogy az elektromágneses indítóberendezést (EMALS) élesben is kipróbálják.

A világ legnagyobb hadihajója

A július 28-án végzett teszt során egy negyedik generációs vadászgép, az F/A–18F Super Hornet landolt a hadihajó fedélzetén, majd másfél órával később az elektromágneses indítóberendezést használva felszállt. Egyébként nemcsak a katapultálás, hanem a landolás is egy továbbfejlesztett technológiával történik – az AAG, azaz a kábeles fékező- és elkapórendszer segítségével.

Az Amerikai Egyesült Államok flottaparancsnoka, Phil Davidson admirális szerint remek munkát végeztek a mérnökök a fejlesztés során, a hadihajónak pedig sikerült történelmet írnia, hogy sikeresen használta az EMALS és az AAG rendszereit.

Az elektromágneses katapult egyébként sokkal nagyobb energiával, hatékonyabban tudja felszállási sebességre gyorsítani a repülőgépeket, és megfelelőbben kontrollálható a működése – amellett pedig, hogy biztonságosabb, jóval egyszerűbb üzemben tartani is. A tervek szerint idővel minden amerikai repülőgép-hordozón ilyen katapultok működnének majd, úgyhogy úgy fest, a gőzkatapult ideje lassan leáldozik az Egyesült Államokban – még ha Trumpnak nem is nagyon tetszik az ötlet.

(forrás: Reuters, NAVY, Index)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon