Lehet, hogy egyszerű internet fogyasztóként fel sem tűnik, de a mesterséges intelligencia új normát formál már egy ideje a keresőoptimalizálásban. Sok esetben még a hazai SEO szakértő gárdának sem tűnik fel, hisz a legtöbb hatás első sorban az angol nyelvterületen lép életbe.

Ha egy mondatban kellene összefoglalni a mesterséges intelligencia (MI) hatását a keresőoptimalizálásra, akkor azt mondhatnánk, hogy segítségével a SEO jövője főleg az adatok hatékonyabb felhasználásáról, és a személyre szabásról szól soha nem látott szinteken.

A Google-ban való helyezések természetesen továbbra is arról szólnak, hogy mely weboldal képes a legértékesebb tartalmat biztosítani a látogatóknak. Mindez viszont a mesterséges intelligencia segítségével hatékonyabb lesz.

Google Rankbrain

A legismertebb hívószó a Google Rankbrain, ha a mesterséges intelligencia és a SEO metszéspontját keressük.

Tulajdonképpen egy algoritmus, mely gépi tanulást és önfejlesztést használ szóvektorokkal kombinálva.

Mire jó?

Arra, hogy hatékonyabbá és relevánsabbá tegye a milliárdnyi keresési találatot, melyet minden nap elvárnak az emberek. A gépi tanulás és a szóvektorok, avagy „Word2Vec”, a fő mesterséges intelligencia folyamatok, melyeket a Google használ jelenleg a keresőoptimalizálásban. A lényeg, hogy a keresési találatok jobbak, pontosabbak legyenek.

A gépi tanulás sokat fejlődött az elmúlt években, és gyakorlatilag a web minden részén jelen van. Olyan hálózatok és gépek sorolhatók ide, melyek valamilyen módon képesek beérkező adatokat értékelni.

Az értékelés után változtathatják viselkedésüket, hogy jobban végezzék feladatukat. A Google algoritmusaiban is ez a lényeg. Folyamatosan gyűjtik, hogy mennyire sikeresek a keresések, és javítják folyamataikat, hogy a lekérdezésekre jobban reagáljanak, jobb eredményeket mutassanak. A gépi tanulás előnye az is, hogy olyan pontosságra legyen képes az algoritmus idővel, ami emberileg nem lehetséges.

Szóvektorok

Léteznek manapság úgynevezett szóvektor platformok, melyek csoportosítanak és átküldenek szemantikailag összetartozó szavakat, és mondatrészeket bizonyos adatmodelleken.

Ezek az adatmodellek követik és nyilvántartják az adott szavak és mondatrészek használatát különböző kontextusokban. Ennek a technológiának az a lényege, hogy a tartalmat a relevancia alapján prezentálja a tartalom tényleges jelentése alapján. A szavakat tehát nem izoláltan kezeli, hanem kontextusban. A szóvektorok lehetővé tettek a SEO számára, hogy felülemelkedjen a kulcsszó halmozáson és olyan tartalmat alkosson, amely erős felhasználói élményt kínál.

Így képesek megítélni egy kulcsszó relevanciáját anélkül, hogy szükség lenne kulcsszó gyakoriságára, mennyiségére. Ez egyénként egyre fontosabb lesz ahogyan a hangalapú keresések száma növekszik a jövőben. A Google mesterséges intelligenciájának fejlődésével egyben a keresőoptimalizálásnak is fejlődnie kell, hogy jó felhasználói élményt nyújtson, beleértve a releváns tartalmat is.

A tartalom még mindig király, a linképítés pedig nem black hat

A mesterséges intelligenciát használó keresőmotorok sokkal hatékonyabbak abban, hogy felismerjék és megkerüljék a gyenge tartalmat.

Az ilyen szövegeket magas továbbkattintási ráta (bounce rate) és rossz olvashatóság (readability) szokta jellemezni, az algoritmusok pedig hamar felismerik ezt.

Egy modern SEO kampányban olyan értékes és releváns tartalomban és hasonló linképítésben kell gondolkodni, melyeknek egy „igazi” ember is hasznát veszi. Az egymással versengő weboldalakon olyan tartalomra van szükség, mely autentikus és minőségi.

A minőségi tartalmat természetesen minőségi kampánnyal kell összekötni. Szociális média, digitális marketing kampányok jól működhetnek, ha jól kapcsolódnak a cég identitásához. A jó tartalmat lehet és meg is éri reklámozni, ebben pedig a Google is maximálisan partner.

Hangalapú keresés – beszéljen helyetted a weboldalad

Ezt elsősorban, mint érdekesség írom le, mert dinamikusan és tudatosan elsősorban az angolszász országokban és nyelvterületen van jelen, de mi sem felejthetjük el, hogy egyszer robbanásszerűen elér hozzánk is. Erre SEO szinten is készülni kell.

Az Apple asszisztense a Siri, az Amazon-nak az Alexa, a Google-nek pedig az Ask. Ezek mögött az asszisztensek mögött is mesterséges intelligencia áll, hiszen válaszolnak kérdéseinkre releváns tartalommal.

A hangalapú keresés komoly SEO faktor lett az elmúlt években, főleg angol nyelvterületen. Hiszen az egyik legkedveltebb formája az információ keresésének. Gyors, könnyű és praktikus. 2021-re a keresések több, mint 50%-a hangalapú lesz, és nem mindegy, hogy weboldalunk hogyan reagál ezekre. Ezek a keresések jellemzően beszélgetés alapúak, és sokszor mondatrészek vagy komplett mondatok kerülnek a keresőkbe. Ezzel szemben a gépelt keresések valamivel rövidebbek, célirányosak.

A hangalapú keresés tartalma természetesebb, jobban megformált szokott lenni, mint a gépi keresés. Telefonon és számítógépen sokszor csak kulcsszavakra keresünk rá, viszont beszéd esetén jobban szeretünk teljes mondatokban beszélni. A keresőoptimalizálás tehát már nem csak kulcsszavakról szól. A hangalapú keresések természetesebb, értékesebb tartalmat igényelnek a weboldalaktól. Olyan információra van tehát szükség a weboldalakon, melyek bőségesek, könnyű megérteni és könnyű megtalálni.

Vizuális tartalom – ha látod, akkor elhiszed

A mesterséges intelligencia lehetővé tette a keresőmotorok számára, hogy jobban elemezzék, megjelöljék és összekössék a vizuális tartalmakat. Mindezt történelmi alapú adatok felhasználásával teszik, melyeket mesterséges intelligencia platformok tárolnak. Manapság már videókat is lehet optimalizálni úgy, hogy a helyezési faktorokat jól választjuk és alakítjuk. Ide tartozik a videó hossza, leírása, kulcsszó tag-ek, melyek mind hasznosak, ha forgalmat szeretnénk generálni vizuális tartalmunkkal. Ma már nem különleges, ha egy kulcsszóra videó is megjelenik a Google-ben. Ez is bizonyítja, hogy a videó jól lett optimalizálva.

Ahogy fejlődik a mesterséges intelligencia, a videók és fotók elemzése olyan szintre fog lépni, hogy minőség, relevancia és érték szerint is össze lehet majd hasonlítani. Meg tudjuk tehát majd különböztetni a jó és rossz videókat kínáló weboldalakat is. A jövő nem csak a szöveges tartalomról, hanem a vizuális tartalomról is szól a keresőoptimalizálásban.

A mesterséges intelligencia jövője

Kétségtelen, hogy a Google algoritmusai ma már nem létezhetnének mesterséges intelligencia nélkül. A gépi tanulás és a szóvektorok használata segít megtalálni az értékes, releváns tartalmat, a rossz tartalmat pedig segít kiszűrni. Ahogy a hangalapú keresésnek és a vizuális tartalomnak egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben, az elavult keresőoptimalizálási módszereket végleg hátra kell hagyni.

A jövő a nagy mennyiségű adatok elemzésében és felhasználásában rejlik. A keresőoptimalizálásnak is ki kell használnia a mesterséges intelligencia előnyeit, hogy megfigyelje a fontos trendeket és alkalmazkodjon. Az optimalizálási stratégiák addig lesznek hatékonyak, amíg figyeljük a trendeket és értékes tartalmat gyártunk.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A köztévé új műsorvezetője nem ember, a mesterséges intelligencia hozta létre

1973-ban több mint egy óráig tartott a teljes napfogyatkozás egy repülő utasainak

További cikkeink a témában
Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?
Hirdetés