Vagy visszahozhatja a látványos repülőgép-tragédiákat. Az viszont biztos, hogy amit Hollandiában kitaláltak, olyat még nem láttunk.

Na de miért kell egyáltalán bármit is forradalmasítani, amikor minden olyan jól működik. Nem? Hát nem teljesen, ugyanis a polgári repülés fejlődésének már most is az egyik legnagyobb kerékkötője a repülőterek kapacitása, amik egyszerűen nem tudnak a jelenleginél több gépet kiszolgálni (és most természetesen nem Ferihegyre gondolunk).

A kapacitás-probléma pedig egyre csak súlyosabb lesz, az előrejelzések szerint ugyanis a 2050-es évekre az európai légi forgalom nagyjából megtriplázódhat.

Erre jelenthet megoldást a holland Henk Hesselink ötlete, aki szerint a megoldás az lenne, hogy a hagyományos, egyenes vonalú kifutópályák helyett a Nascar-versenypályákra hasonlító, kör alakú, befelé döntött pályákat kéne építeni.

A 3-4 kilométer átmérőjű kifutópálya a számítások szerint háromszor akkora forgalmat tudna kiszolgálni, mint a hagyományos megoldás, emellett pedig az időjárás miatt sem kéne többé aggódni, hiszen a keresztszél sem okozna többé gondot, ami Hollandiában és Angliában nem utolsó szempont.

Hesselink szerint az ötletet már tesztelték vadászgépek pilótáival, akik néhány próbálkozás után hozzászoktak a megváltozott körülményekhez.

A koncepcióval azért vannak problémák, mégpedig nem is kevés. Az egyik az átépítés költségei: bár a kör alakú kifutópályához nem kellene teljesen új repülőteret építeni, de az átalakítás így is rengeteg pénzbe kerülne. A kifutópályán kívül például azt is meg kéne oldani, hogy az utasok valahogy bejuthassanak a terminálokhoz, aminek érdekében eléggé komoly infrastruktúrát kéne a föld alá vinni.

A másik jogos kifogás a kör alakú kifutópályával szemben, hogy a gépek sincsenek felkészítve rá, leszálláskor például az egyik futóműre jóval nagyobb terhelés jutna, ami miatt az utasszállítók futóművét át kéne tervezni. Az Independentnek nyilatkozó szakértő ehhez azt is hozzátette, hogy az ilyen landolása akkora pontosságot igényelne, hogy azt csak robotpilótával lehetne végrehajtani.

De talán mindezeknél is veszélyesebb lenne, hogy a kör alakú repülőtérrel borulnánk a jól bevett, évtizedek óta létező biztonsági előírások is. Adott esetben egy egyszerű futóműhiba is végzetes tragédiához vezethetne, arról nem is beszélve, hogy vészhelyzet esetén a gépet is jóval lassabban lehetne csak kiüríteni, ha az utasoknak oldalra dőlve kéne eljutniuk a vészkijáratig.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Felvételen, ahogy egy galaxis elszívja egy másik galaxis anyagát

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés