Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

A termékelhelyezés olyan, mint a filmzene: akkor a legjobb, amikor fel sem tűnik. A filmesek ma már nem hagynak ki egyetlen lehetőséget sem, de nagy a veszélye, hogy a sok beépített reklám a forgatókönyv fejére nő. Sör, üdítő, csoki és napszemüveg vezeti a toplistát, persze szigorúan az autók mögött. Összegyűjtöttük a filmekben és sorozatokban felbukkanó fizetett négykerekűeket, melyek a legnagyobb hatással voltak a nézők érzékeire.

10. Jackie Chan – Mitsubishi

Talán a legártalmatlanabb szponzoráció, amikor egy színészhez hozzánő egy márka. Aki szívesen izgul kedvencéért a moziban, még hálás is lesz, hogy a cég hozzájárul a filmjeihez. Akkor teljes a siker, ha ezt az autószalonban sem felejti el. Nehéz lenne kimutatni, mekkora pluszbevételt hozott a Mitsubishinek, hogy Jackie Chan alá mindig a legújabb modelljüket tolták, de nagyon kitartóak, még nemzetközi szalonokra is elráncigálják.

Persze ezt is el lehet rontani, akkor a film túlságosan reklámszagú lesz. Ha a Mennydörgés című, 1995-ös, verekedős-autóversenyzős filmben megpróbáljuk összeszámolni, hányszor látható a képen a három gyémánt, hamarabb ájulunk el, mintha a Dallas nézése közben lehúznánk egy pohár whiskeyt, valahányszor a Ewingok koccintanak. A franciák erre jól ráéreztek, Funes Citroënnel, Belmondo Fiattal, Delon Lanciával az igazi.

9. Bérgyilkos a szomszédom – Volkswagen

Szintén klasszikus megoldás, amikor egy cég azért fizet, hogy valahogy nyomják be a filmbe aktuális újdonságukat. Jó ötletnek tűnt a sajátos humorú, Bérgyilkos a szomszédom című filmben szerepeltetni a New Beetle-t, mert akkoriban vezették be az Egyesült Államokban és Kanadában. A filmben elfért, mint üde színfolt, a Volkswagen dörzsölhette a tenyerét, hogy hamarosan férfiak ezrei rohannak majd Bogarat venni.

Ugyanis kikötötték, hogy csak akkor hajlandóak fizetni a megjelenéséért, ha a filmben a férfi főszereplő vezeti majd a meglehetősen csajos autót, ezzel jól ledöntve az előítéleteket. Nem így történt, a rendező nem hagyta magát megvezetni, kitartott az eredeti elképzelés mellett, és a szerencsétlen fogorvost egy öreg, jellegtelen Toyota Corollába ültette, a Bogarat pedig önző neje kapta meg. A Volkswagen állta a szavát, nem is fizetett egy centet sem.

8. Kisváros – Ford, Opel, Budget és OMV

Ha annyit mondunk, magyar sorozat és beépített reklámok, akkor mindenki azonnal rávágja, hogy Família Kft. Az első magyar sitcom azonban szűkmarkúan bánt az autós jelenetekkel, ezért a szintén rekordtartó Kisváros-ra ugrunk át. Nem múlhatott volna el úgy egyetlen epizód sem, hogy a szereplők közül ne bérelt volna valaki a Budget autókölcsönzőnél egy Fordot vagy egy Opelt, azzal ne hajtott volna el az OMV kútra, vagy a kereskedés szervizébe.

A Kisváros-t a reklámozók tartották életben, ami folyamatosan mérgezte a filmélményt. Kiszámítható és megmosolyogtató volt, mert valahogy mindig sikerült megmagyarázni, hogyan kerül megint a történetbe a Kádár Trans, a Siesta Hotel vagy az Eduscho kávé. Szponzorok nélkül ma sincs sorozat, bár Octavia és Golf tényleg szolgál a rendőrségnél, mégsem túl életszerű, hogy a Hacktion nyomozói a Europcartól bérelt kocsikkal járnak.

7. Az olasz meló – Mini

Egy remake készítésének mindig vannak buktatói, de a 2003-ban forgatott Az olasz meló jól sikerült, talán azért, mert ügyesen hasznosított újra néhány jó ötletet. Például a bankrablást Minikkel. Az új filmhez a termékelhelyezésben aktív BMW harmincnál is több kocsit adott. Az autós jelenetek látványosak voltak, az amerikai nézők beleszerettek a kisautóba. A helyi importőr 22 százalékos növekedést regisztrált a bemutató utáni időszakban.

A kritikusok mégis lehúzták a filmet, szerintük túlságosan is az autókra építették fel, a Mini volt az igazi főszereplő. Hasonló kritika érhette a T.I.R. című olasz-magyar koprodukciós sorozatot is, melyben egy Iveco Turbo Star, a „Vörös rák” volt minden kaland sztárja. A Fiat-csoport mint főtámogató jelenléte itt is nyilvánvaló volt, ahogy a Pirelli logójára is gyakran ráközelített a kamera, mégis sokkal természetesebbnek hatott a végvári krimisorozatnál.

6. Knight Rider – Pontiac és Ford

Évtizedekkel ezelőtt még nem ment minden ilyen olajozottan. A klasszikus Knight Rider sorozathoz a Pontiac egyetlen Trans Am-mel sem járult hozzá, a stáb maga vásárolta meg az átépítésre vagy éppen rommá törésre ítélt sportkocsikat. KITT sikerét látva a General Motors végül megenyhült, és küldött néhány autót a forgatásra, de nem vitték túlzásba a dolgot, így a „Some cars furnished by Pontiac Motor Division” szöveg került a végefőcímbe.

Amikor néhány évvel ezelőtt újraélesztették a projektet, a konkurens Ford élt a lehetőséggel, hogy a Mustangból szülessen a következő szuperautó. Az új KITT, vagyis a Knight Industries Three Thousand végül minden rajongót meghökkentett az eredetivel szöges ellentétben álló agresszív, tuningautós külsejével. Sajnos maga a sorozat is olyan laza volt, hogy szétesett, egy évad után a süllyesztőbe került.

5. Az Angyal – Volvo

A hatvanas években jobb üzletnek tűnt James Bond alá kocsit rakni, mint tévés alteregója, az Angyal alá. Bár Roger Moore később megkapta az angol titkosügynök szerepét, addigra már világszerte népszerűvé tette a Volvo P1800-ast, amit maga választott ki karaktere számára. Stábja eredetileg a Jaguartól remélt autót és szerződést, de az E-Type iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a gyáriak visszautasították a felkérést.

A britekkel jó kapcsolatot ápoló svédek már örömmel adtak a helyben gyártott sportkocsiból, egyet, kedvezményes áron. Nem tehettek mást, megvették a forgatáson használt fehér autót. A meredeken felfutó eladások hatására végül a produkció és maga Moore is kapott egy-egy új modellt. Bár az Ian Ogilvy főszereplésével készült folytatás után már két kézzel kapkodott a Jaguar, a sorozat megbukott, az XJS szerepeltetése nem sokat hozott a konyhára.

4. A szállító – Audi

Nehéz eldönteni, hogy az Audinak javára vagy inkább kárára válik a főszerep Luc Besson, A szállító sorozatának képkockáin. Miután a gyönyörű és férfias E38-as BMW 7-es sorozatot kirobbantották Jason Statham alól, az Audi lett a gengszterek sofőrjének hivatalos szponzora. Fekete A8-asával azóta csupa lehetetlen dolgot művel. Kikötői daruk felett repül át, vízbe esik, levegőt vesz a kerekéből és vonat tetején száguld vele, mindezt egyetlen karcolás nélkül.

Látszik, hogy a németek komolyan veszik mindezt, mert a hamarosan képernyőre kerülő tévés változatban is az A8-as lesz Frank Martin egyetlen barátja. Az Audi nem először fizet a népszerűségért, a 2004-es, Én, a robot című filmben Will Smith az Audi R8 tanulmányautó-változatát vezeti. Mindössze kilenc percen át látható a vásznon, ez mégis több millió dollárt ért a cégnek, mert emlékezetesebb volt, mint egy egyszerű reklám a film előtt.

3. Cobra 11 – BMW

Dobogós helyet ért a BMW-nek a Cobra 11 szponzorációja. A hosszútávú együttműködéssel mindenki jól jár: a stábnak van mivel forgatnia, a nézők pedig évek óta ámulhatnak, Semir Gerkhan főfelügyelő hányféleképpen tudja összetörni szolgálati kocsiját. Az aktuális 3-as sorozatot közvetlenül a gyárból, a nullszériás teszteket végző részlegtől kapják. Nem kell sajnálni a szép új kocsikat, a kézzel összeszerelt példányokat mindenképpen bezúznák.

A bajorok példáját követte a Mercedes–Benz is, a kis török társa mindig a konkurens márka kocsiját kapja, és a sorozatnak otthont adó Köln helyi gyártója, a Ford is beszállt az üzletbe néhány rendőrautóval. De nem csak Erdogan Atalay, hanem Horst Tappert, vagyis Derrick főfelügyelő is élvezhette a jobbnál jobb szolgálati autókat, huszonnégy év alatt mindig a legújabb 5-ös, később 7-es sorozatot vezette.

2. Transformers – Chevrolet

Minden idők egyik legnagyobb üzleteként tartják számon a Transformers termékelhelyezését. A gyár részéről Steve Tihanyi dönthette el, melyik autóból robottá és oda-vissza alakuló karaktert melyik GM-gyártmány alakítsa. Ez már jóval több mint a szokásos a főhős kocsija szerep, hiszen az autobotoknak saját személyiségük van. Nem csoda, hogy a Camaro kapta a főszerepet, annak ellenére, hogy a képregényben egy Volkswagen Bogáré a megtiszteltetés.

A retró sportkocsiból hatvanezer darab talált gazdára a filmnek köszönhetően. A kritikát ez a kasszasiker sem úszhatta meg, sokan nevetségesnek találták, hogy az összes hős egyetlen cégtől származik, ami egy gigantikus autóreklámot csinált a filmből. Kilógott a lóláb az 1973-as Élni és halni hagyni című James Bond-filmben is, melyben szinte minden személykocsi, taxi és rendőrautó aranyszínű csokornyakkendőt viselt.

James Bond – BMW

Válogatásunk első helyét az a film és főhősének autója érdemelte, amelyik a mozitörténet legnagyobb visszhangját váltotta ki. James Bond, akinek neve egyet jelent a kütyükkel, és kulcstartóján kizárólag Aston Martin vagy legalábbis valamelyik angol gyártmány logója csilloghat, 1995-ös visszatérésekor képes volt egy BMW-be ülni. A producereket nem érdekelte a hagyomány, fontosabb volt a pénz, és a bajorok kezébe tették le a sorsukat.

Ennél nagyobb csalódást már csak azzal váltottak ki a készítők, hogy a nyitott, védelemre alkalmatlan Z3-ast összesen két jelenetben szerepeltették, Pierce Brosnan az égvilágon semmit sem csinált vele, csak elcserélte egy repülőgépre. Mi lett az eredménye? A forgatás idején még nem kapható autóra a film bemutatója utáni héten kilencezer megrendelés futott be. Minden a terv szerint alakult, csak a rajongók nyelték félre a pattogatott kukoricát.

Tovább:
A Player legfrissebb cikkeihez
Az autórovat újdonságaihoz
A legértelmetlenebb SUV-khoz 

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.