Minden idők legsikeresebb BMW-sorozatának tagja, ráadásul az első, amelyből elkészült minden idők legsikeresebb túraautója. Már és még nem elég értékes, ezért most érdemes vásárolni: aki elkerüli a hullafoltos példányokat, napi használatra is alkalmas, olcsón fenntartható élményautót vehet.

A BMW szervizigényes. Az öreg autó szervizigényes. Ha hagyjuk magunkat elrettenteni a két közismert mondással, garantáltan nem lesz sose E30-as BMW-nk – mondjuk akkor tényleg nem sokat kell majd szervizbe hordanunk. Ha kicsit bátrabbak vagyunk, szétnézhetünk a második generációs 3-as BMW-k között. Sokkoló élmény lesz: a leggyengébb benzinmotorral is kilencven lóerős, hátsókerék-hajtású kocsi vonzza azokat, akik az A pontból B-be vezető út minden kanyarját nagy gázzal és hirtelen kormánymozdulattal akarják bevenni, és a kínálat alapján úgy tűnik, sokan voltak ilyenek, akik most már szabadulnának az óra szerint 200 ezer kilométer körül futott, kicsit megpiszkált, ültetetett, sportkormányos, nagyfelnis, nagy kipufogós, nagyzenés kocsitól. Ha nagyon bátrak vagyunk, elrettenés helyett keresgélünk tovább. Megéri.

Az első 3-as BMW, az 1975-ben bemutatott, E21-es kódjelű cápával a BMW tovább erősítette a sportos márka imidzsét, az eladási statisztikák alapján fel sem vetődhetett, hogy irányt kellene váltani. A második generáció, az E30-as 1982-es bemutatkozásakor nem is voltak nagy meglepetések. Szériafelszereléssé vált az ikerfényszóró, a kornak megfelelően szögletesebb lett a karosszéria, ennek mellékhatásaként eltűnt a cápaorr. Modernebbé vált a műszerfal és a kormány, de megmaradt a vezető felé döntött középkonzol – ahogy stilizált formában a mai BMW-ken is megvan –, LED-ek mutatták az olajcsere esedékességét. Míg az E21-esből csak kétajtós készült (a Baur-féle Topcabriolet-t ne soroljuk ide), az E30-as két- és négyajtós, később kombi (Touring) és kabrió karosszériával gyártották (meg ugye a TC2).

Akkoriban még i betű különböztette meg a befecskendezős benzineseket a karburátorostól, de már csak a legkisebb, 316-os kapott porlasztót, ám így is kilencven lóerőt tudott, ami még a kilencvenes évek közepén is átlagos érték volt ekkora hengerűrtartalomhoz, egy évtizeddel korábban kifejezetten jónak számított. A 318i 105 lóerős volt, a 320i ennél nem csak húsz lóerővel, hanem két hengerrel is többet tudott, a csúcsot a 325i jelentette, szintén sorhatos orgánummal.

Nem csak a karosszériaváltozatok számában múlta felül elődjét az E30-as: 324d illetve 324td néven dízelmotort, 325ix-ként összkerékhajtást kapott, de ennél nagyobb nyomott hagyott az autótörténelemben az M3-as bemutatása, amellyel igazi sportkocsivá vált a 3-as sorozat. Ma minden második E30-ason találunk legalább egy M-logót, ami a tisztelet kifejezésére szép gesztus, egy M3-ashoz viszont kevés, annak ugyanis nem csak a motorja volt egészen más, de a motorháztető és a napfénytető kivételével a karosszériája is.

A Használt, de autó sorozatban viszont megfizethető, akár mindennapi használatra is megfelelő kocsikról írunk, ezért a drága és a napi forgalomtól távol tartandó M3-as helyett a továbbiakban koncentráljunk az elérhető darabokra. A háztáji tuning – értelemszerűen – a nagyobb modelleket sújtotta jobban, és bár léteznek igényesen megépített darabok, sok bosszúságtól és véget nem érő kiadásoktól óvhatjuk meg magunkat, ha elkerüljük a chiptuningos, motorcserés, buherált példányokat, és erősen gyanakodni kezdünk, hogy a gagyi sportpedállal, toronymerevítővel, olcsó sportlégszűrővel és fémmintás gumiszőnyeggel megszépített autó nem a nagypapa hagyatékából való.

Az 1987-es modellfrissítés utáni példányokat – amelyeket a nagyobb hátsó és a vetítőlencsés első lámpákról és a műanyag lökhárítóról ismerhetünk fel a legegyszerűbben – Magyarországon is árulták újonnan, de az orvosok és ügyvédek általában legfeljebb 318i-t vettek, de inkább 316i-t, ami csalódás lehet annak, akinek azt duruzsolják a fülébe, hogy csak a hathengeres BMW az igazi BMW, de tökéletes választás azoknak, akik tényleg napi kocsit keresnek, mellesleg tisztában vannak vele, hogy a legendás M3-as is négyhengeres motort kapott. A személyes megtekintésre érdemes példányok ára 300–400 ezer forintnál kezdődik, drágábbak és persze ritkábbak a kombik, egymillió táján már 59 ezer kilométeres, rozsdamentes limuzint és kabriókat is kínálnak.

A késői E30-as-vevők akár vezetőoldali légzsákot és légkondit is rendelhettek autójukba, meg persze bőrülést, napfénytetőt, fedélzeti komputert és még számtalan extrát, de már a tekerős ablakú, fordulatszámmérő és szervokormány nélküli alapváltozatok tulajdonosai is megkapták azt az élményt, amiért az E30-as ma is fogalom: a jó úton káprázatos, de rossz burkolaton sem gyilkos futóművet, a hajtási befolyásoktól mentes kormányzást, a – nem utolsósorban a rövid váltónak hála – megfelelő dinamikát, és a kortalanul szép formát. Valamint azt a megfoghatatlan 3-as BMW-érzést, ami az E21-estől az E46-osig tapasztalható négy generáción keresztül.

Két embernek hibátlan, négynek elfogadható a helykínálat, a csomagtartó egy mai ferdehátú kompakthoz képest hatalmas, egy 1,6-os benzines fogyasztását csak kitartó munkával lehet tíz liter fölé vinni. Igen, igényel karbantartást, mint minden huszonéves kocsi, de ez – egy még autónak nevezhető példány esetében – a fogyó-kopó alkatrészeken kívül nem jelent állandó és horribilis összegű szervizköltséget. Alkatrész van hozzá, szinte minden kapható a BMW-nél is, persze legtöbbször bontóból vagy utángyártott darabok segítségével szokás megoldani a bajokat, és egy jó karosszériáshoz is célszerű néhány évenként elkanyarodni, mert bár messze nem rohadási toplistás a 3-as BMW, azért fémből van a külseje. Ha odafigyelünk rá, akár hosszabb távra is nyugodtan és stílusosan utazhatunk, azzal a jóleső érzéssel, hogy az autónknak gyakorlatilag nincs értékvesztése, tíz év múlva pedig biztosan jóval drágább lesz egy megkímélt példány.

(A szerző elégedett E30-tulajdonos.)

Milyen autók valók az igazi nagyfiúknak?

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.