Aki szerint a nyárral együtt a kabriózásnak is búcsút intettünk, utoljára Udo Brinkmannt látva volt kabrióközeli élménye. Itt az ősz, az igazi kabriószezon.

A napelemekkel ellentétben nem mindenki vágyik tartósan forró napsütésre. Aki kihagyna egy masszív leégést, a barátságos őszi sugarakkal süttesse a feje búbját vezetés közben. Az idei ősz ideális a kabriózáshoz, szinte folyamatosan szép az idő, kellemes a hőmérséklet, nem izzadjuk ki magunkból a reggeli teát és nem kapunk arcüreggyulladást a széltől sem. Lehet, hogy ez a vénasszonyok nyara, de egy megfelelő kabrióra a fiatalabb korosztály is felfigyel majd. Ha még nem találtuk meg az igazit, itt az ideje, hogy körülnézzünk a használtautó-piacon.

Ne feledjük, hogy egy kabrió rétegmodell, akár vászon-, akár keménytetős típust választunk, ezért célszerű egy olcsó hobbiautó után nézni, ami akkor is megéri a befektetett pénzt, ha évente csak néhány hónapig használjuk majd. Meg lehet vele próbálkozni egyetlen autóként is, de nyáron néhány kilométer után garantáltan a pokolba kívánjuk, télen viszont nem győzzük fűteni az utasteret. A keménytetős típusok hátránya, hogy bunkerszerű építésük miatt csorbul a nyitott tetővel szerezhető élmény, és a bonyolult mechanika később még sok százezret vehet ki a zsebünkből.

Bár a szezon elején mindenki inkább eladni szeretne, a válság miatt nem különösebben kelendőek az olcsó rétegmodellek, most jó esélyünk van az alkudozásra. Mint bármilyen más autónál, a kabriók esetében is az dönti el az ársávot, mennyire vagyunk barkácsoló hajlamúak. Ha nem félünk a kihívásoktól, leharcoltabb darabokat egészen olcsón megkaphatunk, vásárlás előtt mégis érdemes alaposan átnézni a kiszemelt kocsit, mert nem csak a puhányok szeretik élvezni, amit megvettek. Érdemes belegondolni, mennyi időt töltünk majd a garázsban és mennyit a kormány mögött.

Kabrióknál még rosszabb a helyzet, mert sokkal kevesebb eladó kocsi közül válogathatunk, és a szezon is viszonylag rövid. Az sem mellékes, mennyire lesz megbízható az autónk. Amit nyerünk az élménnyel, elbukhatjuk a folyamatos problémákkal. Hiába a viszonylag nagy típusválaszték, nem is olyan könnyű megtalálni a megfelelőt. Gondoljunk arra is, hogy a kabrióban végig szerepelnünk kell az úton, csak akkor válasszunk ilyet, ha nem zavarnak az irigy vagy lenéző tekintetek. Akik mostanában nem terveztek coming outot, jobb, ha minél férfiasabb modellt keresnek.

Kétszázezertől indulnak

A kínálat alján, 200–300 ezer forint körül a 15–20 éves Ford Escort, Opel Astra és Suzuki Swift kabriók állnak. Nem lehetetlen kifogni egy pusztán elértéktelenedett, de még évekig használható példányt, figyelembe kell viszont venni, hogy ezeket a kocsikat többnyire magánimportban hozták be, otthon már kiszolgáltak egy vagy két tulajt, a jelenlegi pedig a hazai utakon használja, és valószínűleg piaci értéküknek megfelelően tartja karban őket. Mindenképpen számolni kell kisebb-nagyobb hibákkal, korrózióval, csereérett vászontetővel. Nem típus, hanem állapot alapján érdemes keresgélni.

Félmillió forint felé haladva megjelennek az 1993-ban bemutatott Punto kabriók és egyre szimpatikusabb Escortok, Astrák közül választhatunk. Sajnos gyakori a berhelés, a tuningalkatrészek és a nagy hifi, sokan szeretnék ezeknek az árát visszakapni, de mi mindig csak a kocsira koncentráljunk, nyugodtan hagyjuk ezeket figyelmen kívül. Tanulmányozzuk a kocsihoz írt szöveget: elképzelhető, hogy az eladó biztos a dolgában, de lehet, hogy a sok kicserélt aprósággal el akar titkolni valami nagyobb hibát. Egy kis olvasgatással nagyjából ki lehet ismerni a személyiségeket, ami sokat elárul az autóról is.

Ha emeljük a tétet, megjelenik a Fordnál és az Opelnél jobb minőségű III-as Golf, de ne dőljünk be az árnak, a Volkswagen értéktartása általánosan jobb. Mindhárom autó kézenfekvő választás férfiaknak, nem különösebben jellegzetesek vagy feltűnőek, méreteik, szolgáltatásaik és fenntartási költségeik is hasonlóak. Szürkeségük hátrány és előny, mai szemmel talán nem elég vonzóak, de nem rokkanunk bele az üzemeltetésükbe. Merevségük nem egy életbiztosítás, nagy bennünk viszont a szabadságérzet, és van hátsó ülésük. A Swift és a Punto szintén ajánlott, válogatni itt is lehet.

Az egymilliós BMW gyanús

Egymillió forint körül felbukkannak a Fiat Barchetták és az egyforma áron kínált E30-as és E36-os BMW 3-as sorozat is. Vezetési élményben egy nagyságrenddel többet nyújtanak, de ha magasabb életminőségre vágyunk, ne a vételáron spóroljunk, ennyiért kockázatos ezekben gondolkozni. Aki hiányolta az ársáv aljáról a már említett Udo Brinkmann-féle Golfokat, az itt megtalálja őket. 1990 körüliek, viszont az egyes már igazi klasszikus, ennyiért meggyőzőbb is kortársainál. Ebben az ársávban tízéves Peugeot 206 CC is van eladó. Bár keménytetős, ennyi idősen nyűgös lehet, és nem valami férfias.

Találtunk egy olcsón eladó Porsche 914-est is, de az ehhez hasonló ritkaságok legalább annyi buktatót rejtenek, mint amekkora élményt nyújtanak. A mi tippünk minden idők legjobb roadstere, a japánok egyik nyerő húzása, a Mazda MX–5. Egymillió forint felett már korrekt darabokat árulnak az első, NA szériából. Ez áll a legközelebb az eredeti brit roadster-érzéshez. Bukólámpás, nagyon könnyű és hátsókerék-hajtású. Elképesztő élmény vezetni, ehhez képest megbízható, és nem kerül sokba a fenntartása sem. Hátránya a gyenge, csupán kétüléses kaszni, amin könnyű lélekben túllépni.

A másfél-két milliós sávban ott a Citroën C3 Pluriel, a Mercedes–Benz SLK és az Opel Tigra Twintop is. Gyenge karosszériája és megbízhatatlansága miatt a kis franciával variálható teteje ellenére nem érdemes próbálkozni. A keménytetős Mercedes vezethetősége többet ígér, mint amennyit nyújt, fenntartása sem olcsó mulatság, és a kisebbik Opel sem egy klasszikus értelemben vett élményautó. A nagyobb komfortra vágyóknak a Saab 9–3 Cabriót javasoljuk. Lehet, hogy már megszűnt a márka, alkatrészt azonban még sokáig kínálnak hozzá, általában hibamentes, turbómotorral jól megy, és van stílusa.

Bobbynak igaza volt

Megvenni olcsó, fenntartani nem is olyan egyszerű egy tizenéves Mercedes–Benz SL-t vagy CLK-t, nem is beszélve a zseniális Porsche Boxsterről, de az 1995-ös Alfa Romeo Spiderhez sem árt némi olaszautós beütés, szerelési tapasztalat vagy egy jó ismerős. Egy VW Beetle-ben vagy egy Peugeot 307 CC-ben előbb keresnek majd egy szőke bombázót, mint minket, de a hárommillió körül megkapható Mini Cabrio vezetési élményéért megéri néhány morzsát áldozni a személyiségünkből. Aki komolyan veszi az élményautózást, és tényleg második kocsiként tart kabriót, legjobb, ha veteránban gondolkodik.

Kezdésnek megfelel egy nyitott VW Bogár. Garantált élmény és utcai látványosság egyben. Egymillióért már egy nagyon szép állapotú is a miénk lehet. Kétmillióért eredeti angol roadsterek közül válogathatunk, de velük együtt érdemes autószerelő leckéket is vennünk. Háromért akár Bobby Ewing bőrébe is bújhatunk egy nyolcvanas évekbeli Mercedes–Benz SL-lel. Lehet, hogy nem a stuttgartiak legsikerültebb autója, de itthon mindenki ismeri és meglátja benne az értéket. Veteránvizsgával vagy kedvezményes biztosítással ráadásul jelképes összegből a nevünkön tartható.

Tovább a:
Legfrissebb cikkekhez
Az autórovat legújabb anyagaihoz
A megfizethető csajozós autókhoz 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés