Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Neked hányszor rontották már el a társasági életről gondos tervezés után leválasztott, játékra szánt csütörtök estédet chaten fejhangon visítozó hülyegyerekek? És a Call of Duty meccseiben a kizárólag eldugott sarkok sötét zugaiból fejlövéseket osztogató lapuló majom?

Bizony, van néhány olyan szituáció, amikor legszívesebben azonnal repülőjegyet váltanál Dél-Koreába, hogy a monitor előtt görbülő és az „I will survive”-ra irritáló cérnahangon éppen ötödjére rázendítő pattanásos tizenévesnek kiossz egy izmos atyait. „Vérpistike” az információs társadalom legmélyebb bugyraiból mászott elő. Ő az, aki többet játszik, mint Te (tulajdonképpen egész nap mást sem csinál), ezért vérprofi, ami önmagában nem baj, de ez a fajta emellett még felháborítóan pofátlan és magasról tesz arra, hogy rajta kívül a játékosok igen nagy százaléka nem kisebbségi komplexust kompenzálni, hanem szórakozni csekkol be az online harcterekre. Tudjuk milyen az, amikor a lazulósnak indult játék instant dührohamban végződik, ezért népnevelő célzattal megtámogatunk tíz tanáccsal, melyek univerzális alkalmazása egy csapásra megoldaná a virtuális világ fentebb részletezett gondjait.

Ne csalj!

Valóban elképesztő, hogy egyesek mire nem képesek, csak hogy magasabbra kerüljenek az eredményhirdetésnél. A különböző kódtörések még az enyhébb esetek népes táborát erősítik, viszont a következő már klinikai eset: vérpistike egy router-switch-nek nevezett kis kütyüvel mesterséges lagot (kvázi rövid fagyást) idéz elő, így ellenfele számára az ő karaktere villámgyorsan teleportál a virtuális térben, így eltalálni sem lehet. Persze ha lenne alkalmunk megkérdezni, hogy ezt miért is csinálta, egy darabig csak nézne ránk bambán, aztán egy pillanattal később már vigyorogva mutatná a statisztikáit. Az öreg motorosok még emlékezhetnek arra, hogyan fulladt unalomba egy-egy durvább játék anno az Isten-mód aktiválása után. Ne szépítsük: A csalás megöli a játékélményt, az online versengés tekintetében pedig egyszerre több ember szórakozását vágja haza. Megéri?

Ne campelj!

A campelés a multi fps-ek egyik szitokszava. Az campel, aki egy sötét sarokban várja, hogy valaki a puskacsöve elé tévedjen, hogy csak a ravaszt kelljen meghúznia. A sikerélmény netovábbja lehet, amikor a magas fűben hasaló játékos elé végre odakolbászol valaki. Egy ilyen pontszerzés után különösen indokolt a kétszáz decibelen prezentált sipítás, amit a hasonló módszerrel szórakozó, általában tizenéves júzerek rendszerint elő is adnak egy-egy sikeres fejlövés után. Szerencsére a Call of Duty killcam-je, ami röviden megmutatja az áldozatnak, hogy honnan is érkezett a halálos lövés, némileg visszaszorította ezt a szánalmas tevékenységet.

Válts lobbyt!

Otthagyni egy csalóktól, camperektől vagy notórius balfácánoktól hemzsegő csatateret, netán beismerni, hogy nem vagyunk egy súlycsoportban a többiekkel és átmenni egy másik lobbyba nem szégyen. Sőt, bizonyos esetekben csak ezzel mentheted meg az estédet, hiszen ha egy ilyen partyban keresed a megtorlást, annak hamar kontrollertörés lehet a vége. Tartsd fejben: Nem kell elégtételt venned senkin, csupán szórakozni szeretnél.

Játssz ismerősökkel!

Egy összeszokott bandával való felhőtlen szórakozás előnyeit nem kell ecsetelnünk. Még akkor is ideális döntés csatlakozni egy online közösséghez, ha egyébként nem vagy egy szószátyár típus és ismerkedni sem szeretnél. Egy ilyen csapaton belül egyszerűen elfogadhatatlan a csalás, a tisztességtelen játék, ahogy attól sem kell félned, hogy valaki megorrol rád a teljesítményed miatt. Az még jobb, ha a társaid a való életben is haverok.

Gondosan válassz nevet!

Most komolyan; tartsa fel a kezét, aki szerint a FukU2000 nicknévhez hasonló online azonosítók viccesek! Önmagában is frusztráló egy átlagos képességű játékos számára, ha egy keményebb társasággal szembekerülve ráosztják a pofozózsák szerepét, hát még akkor, ha minden fejlövés után egy ilyen név röhög le rá az eredménytábláról. Olyan dolog ez, ami apróságnak tűnhet, de normális névválasztással jelentősen enyhíthetünk kevésbé tapasztalt társaink szenvedésein. Alaptétel: A szemből rohamozó pixelbaka csupán szórakozni szeretne, ugyanúgy, ahogy mi is. Miért ne legyünk tehát vele jóban?

Némíts!

Nagy találmány volt a játék közbeni csevegés bevezetése. Ennél már csak a Mute és a Mute all (a csevegő társak némítása) opció feltalálása volt nagyobb. Ha magányos farkas vagy, akkor a legfontosabb tanácsunk, hogy azonnal halkíts le mindenkit, ha nem akarsz szembesülni azzal, hogy a szádat az esetek nagy százalékában olyan játékosok kenik el, akik még mutálni is alig kezdtek el. Hidd el, semmi fontosról nem fogsz lemaradni; a tapasztalok szerint a csevegés során átadott információk legnagyobb része irritáló dudorászás vagy anyázás. Az előbbi szerintünk az online játék legnagyobb rákfenéje és minden önjelölt Korda Gyurit finoman megcirógatnánk egy tockossal, aki játék közben sem bírja legyőzni énekesi ambícióit.

Halkíts!

Az éremnek két oldala van. Ha nincs semmi mondanivalód, akkor kapcsold ki a mikrofonodat! Tudjuk, hogy életbevágóan fontos a barátnőddel megbeszélni, hogy mi legyen a holnapi ebéd, de ez jó eséllyel nem érdekli a társaidat, mint ahogy az sem, amikor éppen belőled buggyan ki a táncdalénekes.

Ha unod, kapcsold ki!

Triviális tanácsnak tűnik, de néhány játékosnak sajnos korántsem egyértelmű. Az unatkozó elemek egy idő után előszeretettel szabotálják a csapattársak törekvéseit csak úgy, vagy éppen azért, mert egyéb téren valahogy elmaradt a sikerélmény. Az unalom egészen elképesztő jeleneteket képes szülni; ilyenkor láthatsz egymás körül rohangáló és egymásra őrült módon tüzelő – de ugye a saját csapattársukat megsebezni képtelen – játékosokat, vagy az érthetetlen módon összevissza szaladgáló játékosokat. Amikor már nem szórakoztat a játék, miért is nem teszed vissza a polcra?

Ne lopj!

A Tízparancsolat egyik szimpatikus kitétele az online csatatereken is érvényes. Nem szép dolog a más játékosok által elért előnyöket a sajátunkként hasznosítani. A legtöbb multiplayer shooter már díjazza az ügyesebb játékosokat. A Call of Duty-ban például killstreaknek hívják azt, amikor elhalálozás nélküli meghatározott pontszerzés után valamilyen erősítést hívhatsz a pályára, mondjuk egy helikopter által ledobott láda formájában. Hatalmas pofátlanság ezt a ládát az adott játékos orra elől csapattársként elcsaklizni. Az ehhez hasonló trollkodás hamar kiveri a biztosítékot bárkinél.

Légy előzékeny!

Az előzékenység nem azt jelenti, hogy a hölgy játékosok előtt feltartott kezekkel adod meg magad, netán alájuk tolod a széket a virtuális pókerasztalnál, hanem azt, hogy felismered, mely magatartásoddal zavarod a többieket a szórakozásban és megpróbálod ezt lehetőség szerint minimálisra csökkenteni. Ha például vacakol a netkapcsolatod és emiatt masszív lag vágja tönkre a lobbyt, akkor a probléma megoldásáig lehetőség szerint vonulj vissza. A kölcsönös odafigyelés a frusztráció-mentes szórakozás záloga.

Még több cikk, bemutató és elemzés a gémer világból!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.