A nem mindennapi hangzású Benetton: Unemployee Of The Year versenyre több ezer ötlet érkezett, közülük a száz legjobb koncepció kapott ötezer euró kezdőtőkét. Lakatos Ábel nonprofit tartalomügynöksége is hazavihette a nívós díjat.
A Brave elnevezésű ügynökség koncepcióját Ábel már jó ideje fontolgatta. A KREA tervezőgrafikus hallgatójaként ismerősei között sok a kreatív, a médiában és kreatív vonalon elhelyezkedni vágyó fiatal, akik a szakma telítettsége miatt nem kapnak esélyt arra, hogy megcsillogtathassák tudásukat. Emellett nem egy nonprofit alapítvány és tehetséges fiatal művész képtelen ismertséget szerezni, pedig célkitűzéseik és eddig elért eredményeik alapján is érdemesek lennének rá – de szakterületükön kívül esik vagy épp nincs pénzük kommunikációs kampány létrehozására. Ábel ötlete mindkét problémát egyszerre oldja meg.
“A Brave alapítvány olyan fiatal kreatívokat szeretne foglalkoztatni, akiknek fontos az, hogy minőségi munkájukkal valódi megbízások megvalósításában vegyenek részt, és így értékes referenciákat, tapasztalatokat szerezhessenek. Ezzel pedig éppen azokon segítenének, akik másban nagyon jók, de a kreatív kommunikációs megoldások területén nem túl jártasak vagy nincs pénzük színvonalas kampány létrehozására” – vázolja a koncepció lényegét Lakatos Ábel.
Az ügynökség legfőképp nemes célokért küzdő nonprofit alapítványoknak és pályakezdő művészeknek szeretne segíteni.
“Kiemelten olyan nonprofit szervezetekkel foglalkoznánk, amelyek a Benetton:UnHate alapítvány céljaival is egyeznek, például a diszkriminációellenes alapítványokkal. A másik kiemelt kategóriánk a tehetséges fiatalok támogatása. Mi is ennek a generációnak a részét képezzük, és a körülöttem élők közül sokan vannak, akik szeretnének befutni, de nincs rá lehetőségük, hogy ezt finanszírozzák. Elég tág perspektívában gondolkozunk: a zenétől elkezdve az alkalmazott művészetekig, mint forma- vagy divattervezés területén alkotóknak nyújtanánk szolgáltatásokat, de akár egy kézművesprojekt is inspiráló lenne számunkra. Elsősorban nem kész ötletek legyártói szeretnénk lenni, hanem egy cél elérésében segítenénk a minket megkeresőknek tanácsadással, és lépésről lépésre kidolgozott, majd megvalósított struktúrával” – mondja Ábel, aki az ötezer eurós nyereményből egyelőre fél évre alakított ki ütemtervet.
A költségtervezetet a pályázati anyaggal adta le a Benetton részére, és az indulástól kezdve folyamatosan havi riportokat készít majd csapatával a projekt működéséről. Ábel szeretné komolyan venni ezt a kötelezettséget, a Benetton alapítvány ugyanis a sikeres, jól menő projekteket esetleg a továbbiakban is támogatja. De nem csupán a Benetton segítségére számítanak a későbbiekben.
“Most megvan a kezdőtőke, ami nagy lehetőség és felelősség is egyben. Az alapítvány fenntarthatósága a későbbiekben azonban attól függ, mennyire tudunk ismertté válni és felkelteni nagyobb cégek érdeklődését is a Benetton alapítványon kívül. Ez pedig elsősorban a mi munkánk függvénye: vajon erős-e annyira az, amit és ahogy képviselünk, hogy a jövőben egy nagyobb cég mögénk álljon, mert úgy gondolja, érdemes támogatni, befektetni. Ezért az igények kiszolgálása mellett az is a feladatunk, hogy felhívjuk magunkra mások, így akár egy tőkeerős cég figyelmét is. ”Alakul a csapat
Ábel még a folyamatos tervezés, csapatalakítás és kiválasztás folyamatában van. A teljes munkába állás 2013 elejétől várható. “Jelenleg ketten vagyunk: én mint grafikus, és egy média területen tevékenykedő szakember. Egy hete nyilvánosak az eredmények, ezért jelenleg a csapat és a munkakörülmények megteremtése az elsődleges feladatom. Megvan az alapítvány struktúrája, folyamatosan felveszem a kapcsolatot azokkal az ismerősökkel és kreatívokkal, akikkel szeretnénk a jövőben együtt dolgozni, akik számára érdekes ez a lehetőség.
Már kibéreltünk egy irodát, amely januártól az alapítvány központja lesz. Úgy gondolom, az otthonról dolgozásnak megvannak a maga szépségei, de a veszélyei is, úgyhogy mindenképpen a költségvetés részét képezi az iroda fenntartása is – ennek megvalósulása is a pályázati célkitűzéseink között volt. Megközelítőleg tíz ott dolgozót szeretnénk, de minél több ember vesz benne részt, annál sikeresebb. Biztos, hogy lesz pár ember, akiknek a mindennapjait képezi ez a projekt, és sok olyan bedolgozó kolléga is, akikre bizonyos feladatok kapcsán számítunk majd.”
Az iroda egy kiemelkedően tehetséges, fiatal enteriőrtervező lány tervei alapján átalakított tágas belvárosi nagypolgári lakás lesz, amely nem csupán általános irodai funkciókat lát el, de egy másik projekt számára is helyszínt biztosít.
“Egy olyan helyet kezdtünk el megvalósítani, amely kreatív és inspiratív közeg lenne az ott dolgozóknak és az oda betévedőknek is. Egy közösségi tér, ahol az irodai funkciók mellett egy lakásétterem és egy divattervező ismerős showroomja is helyet kapna. Nem célunk reklámozni ezt a helyet, inkább személyes meghívás alapján, majd szájról szájra terjedő dolognak képzeljük el, aminek a privátságában lenne meg a varázsa. Az ügynökségi iroda egy egység – ez a lakás pedig egy külön projektet képez ezen belül, ami úttörő a maga nemében.”
Ábel kreatív gondolkodása a kommunikációs tanácsadás területén is megmutatkozik, jogászként pedig tudja, hogy azért nonprofit egy alapítvány, mert nem képes tartalékokat felhalmozni, hanem a működésére kell ráköltenie. Így a meglévő keretből olyan ötletes megoldásokat váltanának valóra a jövőben, amelyek költséghatékonyak, mégis elérik a céljukat.
Mémek, vírusok, gerillák
“Mivel viszonylag szűk keretből dolgozunk, ezért hatékony, de kisebb költségvonzattal járó megoldásokban gondolkozunk. A mémépítést, a közösségi média kreatív használatát, a vírushatás generálását ezért a legfontosabb eszközeink között tartjuk számon. Az előbbi eszközöket önállóan is, de akár hagyományos megoldásokkal dolgozó kampányok támogatásában is felhasználnánk. Az online megoldások mellett, szerintünk, a gerillakampányok, flashmobok, underground printmunkák, mint például a matricák vagy a street art-megoldások is sikeres és anyagilag megengedhető kommunikációs eszközök.”Az arculattervezéssel és a grafikai munkák nagy részével eleinte Ábel foglalkozna, de a jövőben inkább a projekt koordinálását szeretné magára vállalni. Saját tapasztalatából tudja, hogy könnyű a részletekbe veszni és figyelmen kívül hagyni a nagy egészet, ezért inkább szeretné összefogni a csoport működését. Az alapítványban dolgozók nem ingyen végeznék feladataikat, Ábel szerint hosszútávon nem is várható el, hogy minőségi munkát végezzen az, aki nem keres ezzel valamilyen összeget.
“Szeretném, ha az itt dolgozóknak olyan előnyöket és referenciákat biztosítana ez a munka, amiért érdemes csinálni, és a lehetőségeinkhez mérten honorálnánk is a benne tevékenykedőket. Mivel alapítványi formában valósul meg a projekt, ezért célunk, hogy egy lelkes fiatalokból álló kreatív közösség alakuljon ki, akik itt kamatoztathatják tudásukat, ezzel segítve az említett alapítványokat és tehetséges művészeket, és persze nem utolsó sorban saját magukat is.”
A Brave weboldala hamarosan elkészül, és kreatív kampányaival is biztos találkozunk majd, addig Ábel saját oldalán lehet szemezgetni eddigi munkáiból.
Tovább:
A legfrissebb Player-anyagokhoz
A rovat legújabb cikkeihez
Cserpes István-interjúnkhoz