A vasfüggöny mögött is születtek hihetetlenül kreatív autócsodák, mint a Pangolina, egy szovjet műszerész alkotása, amit a Lamborghini Countach ihletett. A Zsiguli-motoros prototípus még ma is megvan.
Nemrég meséltük el az Isdera történetét, ami egy német mérnök valóra vált álma, az egyik legritkább szupersportautók egyike lett.
Most egy kicsit nehezebb körülmények közt született prototípust mutatunk, aminek a formáját Marcello Gandini és Giorgetto Giugiaro alkotása, a Lamborghini Countach és a Lotus Esprit ihlette, csak éppen a Szovjetunióban született.
A Pangolina névre keresztelt sportautót egy szovjet műszerész, Alexander Kulagin építette,
aki a szülővárosában technika szakkört vezetett az ifjúsági házban, ezért az úttörők is besegítettek neki az építésben. Mint a legtöbb egyedi autó, ez is acélvázas szerkezetre épült, üvegszálas anyagból készült karosszériaelemekkel, és tele volt érdekes megoldásokkal.
Ajtó helyett az egész tető felnyitásával lehetett beszállni, a szerkezetet hidraulika mozgatta gombnyomásra,
az első tengely mögé épített motorhoz a műszerfal felnyitásával lehetett hozzáférni. A négy fényszórós bukólámpa a motorháztető közepére került, és a visszapillantó tükröket a tetőn lévő periszkóp helyettesítette, ehhez hasonlót éppen az előbb említett Isdera alkalmazott.
Kulagin a Szovjetunióban rendelkezésre álló alkatrészeket használta fel az építéshez,
így például a szögletes szélvédő egy Latvija kisbuszból származott, és egy Ikarus ablaktörlő tisztította. Az alumínium kerekek egyediek, de a motor a Lada jól ismert ezerkettese 62 lóerővel, és mivel a Pangolina csak 950 kilogrammot nyomott, a végsebessége elérte a 180 km/órát.
A moszkvai bemutatójára már vonattal kellett szállítani, mert az akkori úthálózaton nem jutott volna el odáig.
A prototípust később Bulgáriában is bemutatták, és a külföldi közlekedéshez még két bukólámpát és hagyományos visszapillantó tükröket szereltek rá. A sorozatgyártásról természetesen szó sem lehetett, de Kulagin elismerésül munkát kapott a Moszkvics-gyárban 1987-ben.
A kilencvenes években Kulagin az Egyesült Államokba költözött, ahol továbbra is autók átépítésével foglalkozott, 2004-ben vesztette életét egy motorbalesetben.
A Pangolina pedig hihetetlen módon túlélte az eltelt évtizedeket, és ma is megvan, még ha nem is teljesen eredeti formájában.
Sok más módosítás mellett a karosszériát vörösre festették, a felniket újabb típusúra cserélték és modern hifit szereltek be.
A Pangolina egy baleset utáni helyreállításban a tetejét is elvesztette, és
mivel az eredeti dokumentumai megsemmisültek, ezért a teljesen pontos helyreállítása már nem lehetséges.
A prototípus azonban többé-kevésbé ma is működőképes, és egy lelkes moszkvai autórajongó tulajdona, aki büszkén mutatja be ebben a videóban.
(Képek, videó: 808.media)