A vasfüggöny mögött is születtek hihetetlenül kreatív autócsodák, mint a Pangolina, egy szovjet műszerész alkotása, amit a Lamborghini Countach ihletett. A Zsiguli-motoros prototípus még ma is megvan.

Nemrég meséltük el az Isdera történetét, ami egy német mérnök valóra vált álma, az egyik legritkább szupersportautók egyike lett.

A kilencvenes évek minden álma benne van az Isdera Commendatore 112i-ben

A Need for Speed 2-ből ismerős szuperautó egyetlen példánya eladó.

Most egy kicsit nehezebb körülmények közt született prototípust mutatunk, aminek a formáját Marcello Gandini és Giorgetto Giugiaro alkotása, a Lamborghini Countach és a Lotus Esprit ihlette, csak éppen a Szovjetunióban született.

A Pangolina névre keresztelt sportautót egy szovjet műszerész, Alexander Kulagin építette,

aki a szülővárosában technika szakkört vezetett az ifjúsági házban, ezért az úttörők is besegítettek neki az építésben. Mint a legtöbb egyedi autó, ez is acélvázas szerkezetre épült, üvegszálas anyagból készült karosszériaelemekkel, és tele volt érdekes megoldásokkal.

Ajtó helyett az egész tető felnyitásával lehetett beszállni, a szerkezetet hidraulika mozgatta gombnyomásra,

az első tengely mögé épített motorhoz a műszerfal felnyitásával lehetett hozzáférni. A négy fényszórós bukólámpa a motorháztető közepére került, és a visszapillantó tükröket a tetőn lévő periszkóp helyettesítette, ehhez hasonlót éppen az előbb említett Isdera alkalmazott.

Kulagin a Szovjetunióban rendelkezésre álló alkatrészeket használta fel az építéshez,

így például a szögletes szélvédő egy Latvija kisbuszból származott, és egy Ikarus ablaktörlő tisztította. Az alumínium kerekek egyediek, de a motor a Lada jól ismert ezerkettese 62 lóerővel, és mivel a Pangolina csak 950 kilogrammot nyomott, a végsebessége elérte a 180 km/órát.

A moszkvai bemutatójára már vonattal kellett szállítani, mert az akkori úthálózaton nem jutott volna el odáig.

A prototípust később Bulgáriában is bemutatták, és a külföldi közlekedéshez még két bukólámpát és hagyományos visszapillantó tükröket szereltek rá. A sorozatgyártásról természetesen szó sem lehetett, de Kulagin elismerésül munkát kapott a Moszkvics-gyárban 1987-ben.

A kilencvenes években Kulagin az Egyesült Államokba költözött, ahol továbbra is autók átépítésével foglalkozott, 2004-ben vesztette életét egy motorbalesetben.

A Pangolina pedig hihetetlen módon túlélte az eltelt évtizedeket, és ma is megvan, még ha nem is teljesen eredeti formájában.

Sok más módosítás mellett a karosszériát vörösre festették, a felniket újabb típusúra cserélték és modern hifit szereltek be.

A Pangolina egy baleset utáni helyreállításban a tetejét is elvesztette, és

mivel az eredeti dokumentumai megsemmisültek, ezért a teljesen pontos helyreállítása már nem lehetséges.

A prototípus azonban többé-kevésbé ma is működőképes, és egy lelkes moszkvai autórajongó tulajdona, aki büszkén mutatja be ebben a videóban.

(Képek, videó: 808.media)

Ez is érdekelhet:

Csak Brezsnyevnek lehetett meggypiros Csajkája

A főtitkári autó még ma is megvan, és egy vagyont kérnek érte.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés