Nem elég a motor. A sisak sem. Mindkettő és a többi négy fontos felszerelés kiválasztásában is segítünk, ha nyolcadliteres motorra ülnél.
Mióta könnyebb B125-ös jogosítványt szerezni, feltehetően egyre többen pattannak a nyeregbe. Bár a korábbi negyven helyett ma már csak öt (három elméleti és két gyakorlati) órán kell részt vennie a vizsgához annak, akinek autós jogsija már van, arra azért ne számítsunk, hogy egy hét alatt meg lehet csinálni. A két vizsga között el kell telnie három munkanapnak, a számítógépes adatkezelés miatt ez a gyakorlatban hat napot jelent, tehát két hét szükséges a mutatványhoz.
Az oktatás díja nagyjából tizenötezer forint, ám ha hibázunk, könnyen felcsúszik akár negyvenig is. A vizsgán ugyan szigorúan megkövetelik a védőfelszelést, de az utcán már más a helyzet, hiszen hivatalosan csak a bukósisak kötelező. A Player viszont további négy dolgot ajánl a biztonságos motorozáshoz, ám előtte nézzünk néhány példát, mikre ülhetünk rá egyáltalán a B125-ös kártyával a zsebünkben.
A stílusos: Vespa LX 125
A modern Vespák elődeik báját modern technológiával társítják, így egy 125 köbcentis modell a legjobb városi járgányok egyike. Mindenki szereti, mert jó ránézni, és ha hozzáöltözünk, garantáltan mi leszünk a parkoló legdivatosabb elemei. Négyütemű motor, 95 km/h végsebesség, de a stílusnak ára van, hiszen akciósan is 900 ezer forintról indul, bár használtan ennek harmadáért is megszerezhető.
Az innovatív: Piaggio MP3 125 Hybrid
A háromkerekű MP3 eleve érdekes jármű, hát ha még hozzátesszük, hogy a Hybrid a világ első ilyen típusú robogója! Akár húsz kilométert is megtesz egyetlen korty benzin nélkül, töltése pedig csak három óráig tart. Az első két kerék a normálnál sokkal nagyobb tapadást és stabilitást eredményez, ezen felül pedig garantálja, hogy mindeni utánunk forduljon az utcán. Nagy robogóhoz nagy ötlettel nagy ár is párosul, az MP3 Hybrid ugyanis hárommillió forint.
A vagány: Yamaha WR 125 R
Vidéken lehet ideális választás ez az enduró, hiszen valójában sárdagasztásra termett, de a városban is használható. Hatfokozatú váltója pontos, amire szükség is van, mert a legtöbb helyzetben a magas fordulatot szereti. Ez a Yamaha annyira japán, hogy a motorja Olaszországban készül, az összeszerelés pedig Franciaországban zajlik, de a minőségére nem lehet panasz. Olyan könnyű vezetni, akár egy biciklit, így ideális kezdőmotor a járatlan utak kedvelőinek. Bő egymillió az ára.
A sportos: Honda CBR 125 R
A kis CBR dizájnja a nagyokéra hajaz, de nem kell megijedni: ez sem az őrült száguldozásra termett. Az egyhengeres motor pont annyira erős, hogy a 125-ös belépőmodell teljesítménye elég legyen a városba. Nem olyan kényelmes ugyan, mint egy robogó, de ha a sportos stílust érezzük magunkénak, de nem szándékozunk terepen vagánykodni, a Honda a jó döntés. Ha pedig már mindent tudunk, lehet menni a következő szintre! Ára kicsivel ugyan, de egymillió alatt maradt. Használt, pár éves már a 300–500 ezer forint közötti ársávban elérhető.
Ha megvan a jogsi és a motor, még öt dologra lesz szükségünk. Igen, ötre, nem csak a bukósisakra. Ám mivel az a kötelező, kezdjük azzal!
A bukósisak
A jó sisak paraméterei motoronként változnak, így elsősorban azt kell megnéznünk, mihez veszünk felszerelést. Gondolhatnánk például, hogy a divatos, retrohangulatú nyitott sisakok kevésbé biztonságosak, mint zárt társaik, hiszen ha rosszul esünk, nem védik az arcunkat. Csakhogy robogókra, illetve más kisebb teljesítményű motoroknál a zárt sisak bepállik, mert a kis sebesség miatt nem hűti a menetszél. Márpedig ha folyamatosan izzad a fejünk, az balesetveszélyes. Ettől függetlenül a chopperesek által előszeretettel használt apró sisakokat jobb elfelejteni.
Szintén fontos a megfelelő méret kiválasztása. Se túl szűk, se túl tág nem lehet, ha pedig rajtunk van, tilos elfordulnia. Ha mégis ez történik, túl nagy a sisak. Ez menet közben azért is jelent gondot, mert alákap a szél, és szitálni kezd tőle. Manapság olyan sisakok is vannak, melyeknek belső mérete egy pumpával változtatható, míg a nyitott/zárt kérdést a levehető állú sisakok oldják meg remekül. A legtöbb zárt sisakban egyébként beépített napszemüveg is van, és a bélésük is kivehető. 20–40 ezer forintig érdemes nézelődni. Nyilván van drágább, de egy 125-ös nyergében nincs rá szükség.
A ruha
A normál utcai öltözéket is fel lehet turbózni megfelelő mennyiségű protektorral, de jobb ötlet, ha inkább eleve protektoros kabátot és nadrágot öltünk. Nem a legdrágább bőrszerkókra kell gondolni, hiszen azok a versenyzőknek készülnek. Az ideális ruha víz- és szélálló, bélése kivehető, formája sok esetben szűkíthető is, és a kabát az alján cipzáros, így összekapcsolható a nadrággal. Mind a felső, mind az alsó rész jól szellőző, és protektorokkal ellátott.
A női motorosoknak sem lehet okuk a panaszra: rengeteg jó szabású motorosruha közül választhatnak ők is. A nyári időszakra létezik még egy megoldás, az úgynevezett protektoring. Ez tulajdonképpen egy hálós kabát protektorokkal, ami azért előnyös, mert bár olyan, mintha semmit sem viselnénk, mégis van hely rajta az iratoknak és a mobilnak, miközben a lényeges pontokon ugyanúgy véd, mint egy normál motorosdzseki. Kabátot és nadrágot is a 16–60 ezres sávban érdemes keresni.
A kesztyű
Azért érdemes nagyon ügyelni a megfelelő kesztyű kiválasztására, mert ha baj van, legtöbbször a kezünk éri először a földet. Az ideális darabban szabadon mozognak az ujjaink, van szellőzése, a tenyere pedig gumírozott a maximális tapadásért. A hideg ellen is véd, és passzentos. Dupla varrások, vastag anyagok és protektorok: ez a hosszú életű kesztyű (és ujjak) ismerve.
Míg a téli időszakban inkább a bőr, nyáron a textilkesztyűk a nyerők. Természetesen kesztyűből is vannak a vékonyabb női kezekre gyártott modellek, amik menni fognak a szűkre szabott motorosruhához. Négyezerért már van, egy tízesből jót kapunk.
A csizma
Persze, lehet utcai cipőben is robogózni, de ha komolyabban gondoljuk a motorozást, nem árt venni egy jó csizmát vagy motoros cipőt. A vizsgán sem véletlenül kérnek magas szárút, hiszen fontos, hogy tartsa a lábunkat. Egy megfelelő lábbelinek nem csupán motorozáskor kell jól teljesítenie, hanem akár egy hosszabb séta alatt is kényelmesnek kell lennie. Mint mindig, most is fontos a jó szellőzés, illetve a vízállóság. A legtöbb csizma eleve így készül, de nem árt ellenőrizni.
Fontosak a beépített protektorok, illetve az, hogy mennyire jó vele váltani. Ami a dizájnt illeti, széles a skála a sportostól az elegánson át az extravagánsig. Itt mindennek csak a pénztárca szab határt, de reálisan számolva 20–70 ezerig terjed a jó motoros csizmák ára.
Az ellenőrzőlista tehát a következő: motor, jogsi, sisak, ruha, kesztyű, bakancs. Ha mind megvan, nagy eséllyel nem a főorvosok kedvenc vicce lesz a forgatókönyv. Jó motorozást!
(A tippekért köszönet Kristófnak a Moto.hu-tól!)