A Fiat felélesztette a Tipo nevet, de ennél több pozitívumot is el tudunk mondani vele kapcsolatban.

Kisebb kavarodás alakult ki a Fiat-kompaktok körül a kétezres években: a Stilo volt az utolsó rendes modellcsalád sportosnak szánt háromajtóssal, németesnek szánt ötajtóssal és praktikus kombival. Utána jött a Bravo, amely korábban a háromajtóst jelentette, de már csak ötajtósként létezett, szedánnak ott volt a Linea, amit viszont lejjebb pozícionáltak, háromajtóst és kombit az alsó-középkategóriában pedig nem is kínált a Fiat. Igaz, hogy az utóbbi időben a szabadidő-autók tarolnak, de egy tömeggyártónak nem árt egy kompakt modellcsalád, főleg, ha a platform is rendelkezésére áll, amire költséghatékonyan felépítheti.

Így tért vissza a Fiat a Tipo névhez – 1989-ben az Év autója címet is megszerezték vele, bár ez persze nem a néven múlt, ami viszont még mindig jól cseng. Háromajtós nincs belőle – nagyon keveseknek fájhat ez –, ötajtós, szedán és kombi viszont igen. Törökországban készül, ahogyan a Linea vagy korábban az Albea is, ám azoknál sem a gyártó ország felelt azért, hogy nem túl modern, de olcsón adható négyajtósokat állítottak elő a szegényebb piacok számára.

A Tipo nem az épphogy újautó-vásárlásra képes rétegnek szól. Nem kerül dizájnszaklapok címlapjára, de normálisan néz ki, ilyen egy mai kompakt, több-kevésbé bármilyen embléma díszíthetné, bár annak, hogy a tesztautót annyian megnézték, valószínűleg az S-Design felszereltségi szinthez járó 18-as felni és a munkásőrszürke fényezés nyerő kombinációja volt az oka, nem a kíváncsiság, hogy milyen autó is ez. Mondjuk a diszkontautókban is inkább belül találni spórolási nyomokat, úgyhogy térjünk át az utastérre.

Egyszerű, de ívekkel feldobott formákból építkezik a műszerfal, és bár a középső monitor olyan, mintha késve jutott volna a tervezők eszébe, hogy azt is oda kell biggyeszteni, alapvetően jó az összhatás, és ami nem kevésbé fontos, a használhatóság is: fél perc alatt kiismerhető minden, akkortól pedig könnyen és külön odafigyelés nélkül kezelhető is, ami valamilyen rejtélyes oknál fogva még ma sem természetes minden típusban.

Lehet, hogy csak a vágy mondatja velem, mert annyira egy olasz kompaktot akartam felfedezni a Tipóban egy érdektelen tucatkompakt helyett, de az ülések sűrű hurkázása és a műszerfal felső részének borítása nekem hozott is egy kis olasz érzést, amit ugyan a fiatos-alfás-jeepes, de legfőképp túlméretezett egyenkormány próbált rontani, szerencsére csak mérsékelt sikerrel.

A helykínálat is megfelelő – az elöl és hátul ülő embereknek, illetve csomagjaiknak egyaránt –, ezért már csak a menetteljesítményen és a vezetési érzeten múlik, milyen bizonyítványt is kap a Tipo. A tesztautóba az egyik legerősebb elérhető motort szerelték, ami bíztató, a lelkesedés viszont hamar aggodalomba csap át, ha hozzáteszem, hogy ez is csak 120 lóerős, a két 120 lóerős közül az 1,4 literes, turbós benzines (a másik egy 1,6-os Multijet dízel).

9,6 másodperc alatt gyorsul százra, a papírformával szemben viszont meglepően jól autózható, alulról húz, rugalmas. Egy sportos kocsi nem ilyen, egy mindennapokban elegendően erős viszont igen, ehhez illő, szélsőségek nélküli a futóműve is, és a kézi váltót használva sem sóhajtozunk automatáért.

A Tipo szerencsétlensége, hogy a szabadidő-autók korában létezik, ezért sokan átnéznek fölötte. Pedig rég volt ilyen egyben lévő, jó ár-érték arányú kocsija a márkának. A tesztautó szintjére cuccozva nagyjából hatmillió forint az ára, ezért viszont tágas, kellően autózható, kellemes autót kapunk, némi olasz beütéssel.

Mutatunk egy másik szürke kompaktot is, hátha érdekel:

Dilemma a szebb, de gyengébb? – Mazda3 G122-teszt

Ha vezetted az elődjét, és meglátod, majd kipróbálod ezt, akkor az lehet.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

A McLaren elismerte, hogy beáldozhatják Piastri futamát Norris vb-címéért

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés