Egy autósiskola közleménye szerint aki Teslával akar jogsit szerezni, náluk megteheti. De vajon egy ilyen jogsi ugyanannyit ér majd a gyakorlatban, mint a többi?

A hír röviden: egy budapesti autósiskola egy Tesla Model 3-at is beállított a flottájába tanulóautónak. A cég közleménye szerint ez az oktatóautó azoknak szól, akinek fontos a környezet védelme, az emisszió csökkentése, de autózni azért szeretnének.

“Évente durván 50 ezer kilométert teszek meg, ami 100 kilométerenként kb. 7 literes fogyasztással számolva 3500 liter üzemanyagot jelent”, mondja Bulya Sándor, cégtulajdonos-vezetőoktató. Az iskola eddig Toyota es Lexus hibridekkel oktatott. „Jó ideje terveztük elektromos autó vásárlását, ám a töltőhálózat mára érte el azt a kiépítettségi szintet, hogy érdemesnek láttuk beruházni”, mondja a cégvezető. A Teslára a zéró emissziós üzem és a márka vonzereje, a „wow” faktor mellett a komplex vezetéstámogató rendszer miatt is esett a választás.

Az autósiskola már eddig is lelkesen oktatott automata váltós kocsikkal. Állítólag a kuplungpedál nélküli kocsik jelentősen javítanak a vizsgák eredményességén is; átlagosan 10-15 órával kevesebb extra órát vesznek azok, akik automata váltós járművön gyakorolnak. A sikeres vizsgák aránya is jobb; automatával elsőre a növendékek durván 90%-a megy át, másodjára szinte mindenki.

Érdemes viszont tudni, hogy aki automata váltós kocsival (és minden elektromos autó ilyen) vizsgázik, olyan jogosítványt kap, ami csak automata váltós kocsikra szól! Ha később mégis úgy alakulna, hogy kézi váltós kocsit kellene vezetni, különbözeti vizsgát kell tenni, hogy a jogsi arra is érvényes legyen.

Érdekes kérdés, hogy ki jár jobban: aki modern vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt kocsival vezeti le a tanulóóráit vagy aki olyan idősebb vagy szerényen felszerelt "buta" autóval tanul, amiben teljesen magára van utalva.

A technika mai szintjén az automatikus ütközés-elkerülő, gyalogosgázolás-gátló, hátsó keresztirányú forgalom-figyelő, sávtartó, sávváltó, holttérfigyelő rendszerek megbízhatósága nem százszázalékos. Ezek tényleg csak asszisztensek: segítenek a vezetésben, de nem lehet teljesen rájuk támaszkodni és a humán asszisztensekhez hasonlóan sok esetben kifejezetten zavaróak is lehetnek.

Ugyanakkor nagyon is hasznos, ha a tanfolyamon ezekkel a rendszerekkel is megismerkedik a tanuló és egy profi sofőr magyarázza el neki, melyik vezetéstámogató funkció mire való, mikor és hol érdemes ezeket valóban használni. Aki friss jogsival új autóba ül, biztosan előnyösebb helyzetben van, ha már találkozott korábban a sok-sok asszisztenssel és nem élesben, a forgalomban, még mindig rutintalan sofőrként kell megharcolnia velük.

Egy biztos: aki már tudja, milyen autóval vág majd neki immár oktatói segítség nélkül a forgalomnak a vizsga után, igyekezzen olyan tanulóautót választani, ami hasonló felszereltségű, képességű, mint az övé. Teslán vizsgázni, majd egy húszéves automata váltós kiskocsival kigurulni élesben, egyedül a magyar utak dzsungelébe legalább olyan stresszes lehet, mint egy kézi váltós húszéves kocsival vizsgázni és utána átülni egy űrhajóba, amiben azt se tudjuk, miért csipog éppen a kocsi, ha valami vélt vagy valós veszélyt jelez!

Akármin is tanulunk vezetni, ne így kezdjük a vizsgát:

És ezt olvastad már?
Európában már 800 Supercharger töltőállomása van a Teslának
Egyetlen stílusos teraszról sem hiányozhat ez a kiegészítő