Van az úgy, hogy a nyitott tetős autózás már nem akkora királyság, mert a jeges szél Áder János-i vonásokat mar az arcodba. Nem tudod még, hogy mi is a Mazda MX-5 RF, de ha megismered, azonnal tudni fogod, kell neked.
RF: Retractable Fastback. Ebből a fastbacket érted, elég ha erre gondolsz:
A retractable már bonyolultabb, gondolom neked sem része az angol alapszókincskészletednek. A Google visszahúzódónak fordítja, de akkor sem vagyunk előrébb, ha a nagyszótár behúzható jelentésére támaszkodunk. Mert mi a túró húzódik vissza? És miért nem lehet egyszerűen kupé-kabrió? Ezért.
Az RF a Mazda targája, még akkor is marad a hátad mögött egy emberes vastagságú oszlop, ha nyitva a tető. Ezzel a gyakorlatias megoldással érhető el, hogy masszív biztonságérzet alakuljon ki benned, miközben zavartalanul falhatod a szelet és a napot.
13 másodperc kell hozzá, hogy a tető zárt és nyitott állapotok között alakot váltson. Elvileg akár 10 km/h sebességig mozgás közben is, de felesleges kísérletezni vele, a félig lenyitott tető lámpától lámpáig nem menő.
A Mazda nagyon tudja, mitől lesz egy pazarul vezethető autó igazán élhető és hangulatos. Finom anyagok ölelésében, sportos környezet kialakításával egy külön kis sziget az autós világ tengerén. A tető többlethelyigénye miatt ráadásul kiszélesítették a hátsó sárvédőíveket, így még jobban összeállt az eddig sem kritizálható forma. És most már az is biztosan kijelenthető, mi volt a tervezők gyermekkori álomautója.
Igen, a Corvette C3.
Valamit mindenképpen tudnod kell az RF-ről, mielőtt tovább megyünk. A Mazda egy fokkal kényelmesebbre hangolta a vászontetős MX-5-nél.
Arról van szó, hogy a tető mindenféle különleges megoldása ellenére többletsúlyt jelent. A 45 kiló, amit végül kihoztak az alumínium, a műanyag és az acél együttes felhasználásával, még mindig szenzációsan alacsony többletterhelés, mégis létezik, ezért a futómű hangolását át kellett alakítani. És igen, most jön az, amit nem akarsz látni: kényelmesebb, puhább az RF.
Ne ess pánikba, ez fontos kérdés, ezért jobban meg kell magyaráznom, de ígérem, tetszeni fog.
A kanyar, az továbbra is kanyar, amiben élvezettel fogod áthámozni magad, nem pedig térbeli képződmény, amin automatika visz keresztül. Érezni fogod azt a jóféle vadságot, amit a mechanikus zajok, a sebességváltó pontos és álomszerű működése, és a kormányzás eredményez. Nem halnál bele, ha életed végéig ez maradna az utolsó autós élményed.
Elképesztő hátsókerék-hajtású teremtés, aminek az összes csavarjából és szögletéből sugárzik a vezetői élmény. A te jókedved volt a legfontosabb, az volt a tervezési feladat, hogy most is olyan autó álljon elő, amiben a vezetés élményét nem írhatja felül semmi. Sikerült. Ugyanakkor ott a kilenc hangszórós Bose hifi, amit felcsukott tetővel úgy tudsz élvezni, mintha a nappalid kedvenc foteljában zárnád ki magadból a külvilágot.
130 és 160 lóerős benzinmotorjaival nem okoz meglepetést. Mivel még mindig nincs turbómotor a Mazdánál, és ahogy hallani lehet a termékfejlesztésekről, előbb lesz elektromos vagy hibrid Mazda Európában, mint turbós benzines. Ezzel nincs is gond, ha meg tudod emészteni, hogy a turbómotorokra jellemző hirtelen nyomatékcsúcsot felesleges keresni. Vadul pörgetni kell a kisebb 1,5-ös és a nagyobb 2,0 literes motort is, cserébe pazar hangélmény és közvetlen reakció jár, ami azért egy sportos autóban egyáltalán nem probléma.
Ott még nem tartunk, hogy dízel is kerüljön az MX-5-be, de automata váltó már van. Hogy mi? Igen, automata váltó. Most talán pont azt érzed, amit én is gondoltam elsőre. A legfontosabb elemét sikerül kivenni az autóból, ha a kézi váltó helyett automatát adnak. Igen, a csuklóból vezérelhető, patent kis kar a kedvenc alkatrészem az MX-5-ben. Mégis van egy apró mézes madzag rákötve erre az automata váltóra, amivel akár el is tudnak csábítani, a kormány mögötti váltófülekkel. Ez pedig elég komoly élmény egy szerpentinen, ahol el sem kell venned a kezed, a váltót ide-oda pöccintheted kettes és hármas között, és olyat autózol, mint még soha. Nem biztos, hogy életed legjobb idejét futod vele, de az érzés kárpótolni fog.
És még valami, ami biztosan érdekel. Az RF uszkve 800 ezer forinttal drágább a vászontetős MX-5-nél.
A Mazda MX-5 RF olyan, mintha egy csodálatos nőről kiderülne, hogy létezik egy eddig rejtegetett testvére, és közülük kéne választanod. Ugye neked sem menne?