Ez van. A kérdés, hogy mihez kezdünk most.

És nem, most nem arról van szó, hogy a Facebook, a Google, az Amazon és egy halom egyéb internetes óriás értékesíti az adatainkat. Ugyan utóbbi is aggasztó, de vannak itt más aggasztó ügyek is. A helyzet az, hogy noha az internet fantasztikus dolog, és ezerféle módon megkönnyítette az életünket, rengeteg veszélyt is rejt magában. És mivel a közösségi média formájában egy teljesen új, előzmények nélküli médiumról beszélünk (a Facebook 11, az Instagram 8, a Twitter 12, a Snapchat 7 éves) valójában fogalmunk sincs, milyen hosszú távú hatásai vannak ezek használatának.

Fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy valóban annyi történik-e, hogy ezek a platformok összekapcsolnak minket (emlékezzünk: a 2000-es évek nagy technológiai szlogenje a connectivity volt), vagy valami más is történik velünk?

Az elmúlt években egyre több olyan tanulmány lát napvilágot, ami azzal a hatással foglalkozik, amit közösségi média gyakorol a használóira, azaz ránk. Össze is szedtünk ott olyan módot, amit nem árt tudni. A közösségi média a felszínen lehet, hogy összekapcsol minket, de tudat alatt egy halom olyan mechanizmust be tud indítani, amelyről talán fogalmunk sem volt eddig.

Irreális elvárásaink lesznek az élettel kapcsolatban

Talán ez a legkevésbé meglepő, hiszen mindannyian tudjuk, hogy a Facebookon és Instán kedvezőbb képet igyekszünk mutatni magunkról, ami miatt egy nem átfogó képet mutatunk magunkról a világnak, és ugyanilyen képet látunk mindenki másról. Ártatlanul vagy sem, félrevezető képet alkotunk/kapunk a valóságról, és annak ellenére, hogy tisztában lehetünk ezzel, mégis elkezd hatással lenni ránk.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

?SUNDAY SAILING?YLS BRACELETS - LINK IN BIO?| S/Y HOLY SHIP | Photo @cassieparsons__ | ⚓️✨⛵️ #Yachtinglifestyle #teamYLS

Y A C H T I N G LIFESTYLE (@yachtinglifestyle) által megosztott bejegyzés,

Egy Angliában, Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban végzett kutatás szerint a közösségi médiát használók 66 %-a szándékosan igyekezett érdekesebbnek, kalandosabbnak bemutatni az életét, mint amilyen valójában. Angliában a felhasználók 52 %-a bevallotta, hogy szándékosan olyan képeket igyekeznek posztolni, hogy az féltékennyé tegye a barátaikat és a rokonaikat. Egy másik tanulmány pedig azt derítette ki, hogy egy idő elteltével elkezdjük rosszul érezni magunkat, hogy nem olyan az életünk, mint amilyennek hazudjuk.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

?? #coachella

Matthew Noszka (@matthew_noszka) által megosztott bejegyzés,

Szomorúbbá tesz bennünket

Egy San Diegóban végzett tanulmány szerint ha valaki minél többet használja a Facebookot, annál nagyobb az esély rá, hogy romlik a mentális állapota. Egy másik kutatás szerint a 14 és 24 évesek véleménye az, hogy a közösségi média elősegíti az online zaklatást, a negatív testkép-zavarok kialakulását, növeli a magányosság és depresszió érzését.

Túlzóan féltékennyé tesz bennünket

Ez valamennyire az első állításhoz kapcsolódik. Féltékennyé válunk mások csillogóbbnak tűnő életére (ami nagy valószínűséggel nem annyira csillogó, mint a Facebook és Insta-feedeken látszik) – és rosszul érezzük magunkat. A Kaspersky Lab tavalyi kutatása szerint minél többet használjuk a közösségi médiát, annál féltékenyebbé válunk a kortársainkra. A kutatásban résztvevők 60 %-a bevallotta, hogy legalább egy olyan ismerősük van, akinek jobb az élete, mint az övék, és a felük bevallotta, hogy előfordult olyan, hogy egy ismerőssel történt eseményről készült fotók felzaklatták. Negyedük azt vallotta be, hogy féltékennyé tette őket, ha egy barátjuk más fotóját lájkolta, nem az övéket.

Kapcsolatokat tehet tönkre

A párunk telefonjában kutatni nem túl szép dolog, de előfordul. Az is, hogy valaki a párja online tevékenységét figyeli: mit posztol, mit lájkol, hová és mit kommentel. A közösségi média egy újabb felület, ami aknamező egy párkapcsolatnak. A Michigan Egyetem tanulmánya szerint az önbizalomhiányban szenvedők nagyobb gyakorisággal kémkedtek a párjuk online tevékenysége után.

Súlyos függőséget okoz

Akkor is automatikusan előkapod a telefonod, ha tíz perce nézted meg? Görgeted és görgeted a feedet, hogy belefájdul a hüvelykujjad, és nem érted, miért is csinálod? Ez bizony egyértelmű jele a függőségnek. Nem meglepő, ezeket az appokat ugyanis függőnek tervezték. És rá is kattantunk rendesen. A YouTube-ra 300 órányi videót töltenek fel percenként (!), az Instára pedig 70 millió fotót töltünk fel minden egyes nap.

És talán tisztában is vagyunk vele, hogy addiktív, mégsem tudjuk, hogyan kellene védekezni ellene, mert nincs előttünk egy előző generáció, amelyiknek a tapasztalataiból tanulhatnánk. A helyzet az, hogy a mi hibáinkból fog tanulni a következő nemzedék.

(Forrás: Higsnobiety)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában