Megtanulták a buszsáv-leckét: a budapesti dugódíjnál nem végre betartják a fokozatosság elvét.

Mi történik azzal, aki bár korábban legfeljebb a Széchényi-hegyre ment fel, oda is fogaskerekűvel, gondol egyet, és nekiindul megmászni a Tyreét? Ugyanaz, mint azzal, aki vagányan rollerezik az Astoria és a Deák tér között, ezért bátran ráül a világ legdurvábban gyorsuló motorjára, és megnézi, mennyit megy.

Ha nem is feltétlenül halálos, de más esetekben is súlyos következménye lehet, ha valaki nem veszi komolyan a fokozatosság elvét. Bizonyára sokan emlékeznek a Budaörsi úti új buszsávra. Nehéz is elfelejteni: az áthúzogatott BUSZ feliratok az aszfalton, a záróvonal melletti sárga felszaggatások és a letakart táblák nap mint nap emlékeztetik az arra járókat, milyen hatása volt, amikor hirtelen buszosítottak egy sávot a kettőből. Budaörsig beállt az autópálya, a buszok menetideje a dugóban ácsorgás miatt hosszabbra nyúlt, mint amikor nem volt még saját sávjuk, a többi járműéről nem beszélve – a század közepére elkészülő négyes metró sem lesz ekkora hatással a fővárosi közlekedésre.

Mert az illetékesek nem tartották be a fokozatosság elvét, pár vödör festékkel és néhány KRESZ-táblával próbálták egyszerűsíteni azt a feladatot, amelyet fokozatosan, előkészítéssel, a lámpák áthangolásával, forgalombecsléssel és tájékoztatással kellett volna elvégezniük. Jobban jártak, mint a ripsz-ropsz hegymászó és a speedmotoros: nekik csak az alkotásuk nem élt tovább három napnál.

Öröm látni, hogy a dugódíjnál nem követik el ezt a hibát.

A dugódíjnál példás a fokozatosság. Egyelőre csak annyit tudunk, hogy Budapesten 2013 júliusától lesz dugódíj. Van ugyan néhány még homályos részlet (mennyibe fog kerülni? hol lesz pontosan a zónahatár? kik kapnak mentességet vagy kedvezményt? számít-e majd a jármű károsanyag-kibocsátása? elindul-e addig a biciklikölcsönző? mennyit fejlődik addig a közösségi közlekedés? lesznek-e P + R parkolók?...), de nem lehet rögtön az emberek nyakába zúdítani ennyi információt.

Persze a huhogók megint huhognak. Hogy a dugódíj bevezetéséhez sokkal több időre van szükség, mert rengeteg tényezőt kell megteremteni és összehangolni, hogy a rendszer elérje a célját. Semennyire nem értékelik a fokozatosságot, amely nem merül ki a már dicsért, megfelelő dózisú információadagolásban. A dugódíj haszna ugyanis világszerte a belváros forgalmának csökkentése, levegőjének javítása, a gyalogos- és kerékpáros-forgalom előnyben részesítése, összességében tehát egy élhetőbb város, és persze a bevételnövelés.

A fokozatosság elve alapján nálunk egyelőre csak az utóbbi teljesül majd.

Fizessenek több adót az autósok!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Óbudán vár a fotókiállítás, amit nemcsak látni, hanem tapintani is lehet

150 000 táncoló robotfűnyíró: a technológia a fejlesztés mögött

Kényelem és nyugalom az autópályán, izgalom és őrület a stadionban – BYD Seal U-val a magyar–skót-meccsre

További cikkeink a témában
Egyedi méretre szabott öltönyök, ingek azoknak, akik különlegesre vágynak
Hirdetés