Az agrárminiszter a hazai borpiac fellendítése érdekében felvetette a zéró tolerancia enyhítését. Te mit gondolsz erről?

Egészen pontosan az hangzott el egy villányi borászati rendezvényen Nagy István agrárminiszter szájából (az MTI híradása szerint), hogy "szeretnének társadalmi vitát, párbeszédet indítani a jövőben a zéró tolerancia esetleges fellazítása kapcsán" a KRESZ-ben.–

Az alkoholfogyasztás és a járművezetés között világ számos országában létezik a mi szabályozásunknál lazább kapcsolat. Persze nem nyakló nélkül mehet az iszik-és-vezet: általában maximum 0,5-0,8 véralkohol-ezrelék az a határ, amit az ittas vezetésre vonatkozóan a törvény ezekben az államokban meghatároz. Még az EU-n belül sem egységes a szabályozás: Ausztriában 0,5‰, de friss jogsisoknak csak 0,1‰ a megengedett, Nagy-Britanniában Anglia és Wales 0,8, de Skócia 0,5‰ értéket határozott meg, Szlovéniában, Belgiumban 0,5‰ az elvi határ.

Az sem egységes, hogy az alkoholfogyasztás utáni járművezetés már önmagában is szankcionálandó bűncselekmény vagy szabálysértés-e. A magyar rendőröknek van joguk kiinteni a forgalomból és "megfújatni" bárkit bármikor. Vannak viszont országok, ahol egy járművezetőt nem lehet szúrópróba-szerűen megállítani, csak akkor ellenőrizhető, ha bizonytalanul, veszélyesen vezet vagy elkövet valamilyen látható szabálysértést.

A magyar jogszabályi háttér az ittas vezetéssel kapcsolatban rendkívül komplikált definíciókat alkalmaz, de a jogalkotói szándék 2013 óta egyértelműen a "zéró tolerancia", az alkoholos befolyásoltság alatt történő vezetés teljes tiltása. A lényeg: 0,5 ezrelékes véralkohol-szint felett (ami 0.25 ezrelék légalkoholnak felel meg) az ittas vezetés önmagában is bűncselekmény, súlyos szankciókkal, de az ez alatti érték is tiltott, egészen a 0,2‰-es mérési hibahatár-értékig.

Kép: Getty

A szabályozás fellazítása egy ebéd vagy vacsora mellé elfogyasztott 1-2 deci bornak, 1-2 pohár sörnek megfelelő szintig (az elfogyasztott szeszes ital mennyisége és a szervezetben mérhető alkoholszint egyénfüggő) tehát nem lenne precedens nélkül álló dolog. Ugyanakkor a hazai közlekedésre általánosan jellemző túlszabályozás miatt sokan komoly veszélyt látnak egy ilyen enyhítésben.

Magyarországon a 30-as tábla a városban, a 100-as tábla az autópályán gyakorlatilag mindenki számára azt jelenti, hogy egy kicsit elvesszük a gázt. Ez annyira így van, hogy az útkezelők pont azért tesznek ki túlzóan szigorú táblákat, mert tudják, hogy mi tudjuk, hogy ők tudják, hogy úgyse tartjuk be pontosan a kitáblázott korlátozást. Ennek a hazai sajátosságnak legszebb bizonyítéka az úgynevezett "objektív felelősség", melynek értelmében a rendőrség gyakorlatilag nem is bünteti az 50 helyett 65, 130 helyett 150 km/h-val autózókat a városban illetve a sztrádán.

Talán joggal gondoljuk a fentiek fényében, hogy a szabályozás és a valóság között nem lenne más a kapcsolat az ittas vezetés kérdésében sem. Sok magyar járművezetőnél komoly esélye van, hogy a "na jó, 1-2 pohár bor, sör belefér" típusú enyhítést úgy értelmeznék, hogy ha 1-2 belefér, akkor biztos nem lesz baj 3-4-ből sem.

Az alkoholfogyasztás utáni vezetés engedélyezése talán nem is elsősorban orvosi, sokkal inkább kulturális kérdés nálunk. És hogy kulturálisan fel vagyunk-e készülve egy ilyen enyhítésre - hát mi nem vagyunk olyan bátrak, mint az agrárminiszter, hogy ezt akár csak ötlet szintjén is fel mernénk vetni. Viszont ha már ő megtette, a párbeszéd lehetőségét mi is felajánlhatjuk. Szerintetek lehetne enyhíteni a vezetéssel kapcsolatos szesztilalmat itthon?

Szerinted jó ötlet lenne engedélyezni a vezetés előtti alkoholfogyasztást?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

További cikkeink a témában