A siker a jó ötlet, a kitartó munka, a megfelelő stratégia és a szerencse varázslatos elegye. Mi mindent kell bevetned érte?

Ne várj a csodára!

Első és legfontosabb, hogy tégy meg mindent azért, hogy terméked vagy szolgáltatásod vonzó, egyedi, hasznos és használható legyen azok számára, akiket a felhasználóidnak, vásárlóidnak gondolsz! Ez az alap.

Miközben felépíted az ötletedet, gondold végig, miként juttatod majd el a leendő felhasználóidhoz azt az információt, hogy elindult a vállalkozásod! Az internet hatalmas, ne várd azt, hogy ha kész az oldalad, mindenki használni kezdi majd! Ha senki sem tudja, hogy létezik megoldás a problémájukra, maguktól nagyon kevesen találnak rá, és te egyre kevésbé fogsz bízni a világmegváltó ötletedben.

Mit is tehetsz tehát a sikerért, ha minden más szerencsésen összeállt? Alapvetően a válasz egyszerű: használj ki minden lehetőséget arra, hogy eljussanak a híreid a leendő felhasználóidhoz! Ez nem is olyan könnyű feladat, hiszen az interneten igen nagy a zaj, nehéz olyan hírrel meglepni a médiát, amire mindenki azonnal rávetődik.

Side effekt – értékeld fel magadat!

A jól kitalált kommunikáció alapvető értéke, hogy meghúzza a határokat közted és versenytársaid között. A kiválóan tervezett piaci bevezetés az igazi értékeidet megmutatva nem csak a leendő felhasználók felé közvetíti a professzionalizmusodat, hanem a lehetséges befektetők számára is egyértelművé teszi, hogy a menedzsment képes végigvinni a terveit.

Ez értékesebbé teheti a vállalkozásodat már akkor, amikor még igazán meg sem született. Jobb lehetőségeket teremthetsz egy későbbi befektetői tárgyaláson, ha már sokan ismerik a kommunikációban használt üzeneteidet.

A fejlesztési fázisban már felépített márkanév, cégstratégia és jövőkép mindenképpen fontos üzenet mindenki számára. Ha sikerül eljuttatni az üzeneteidet még az elindulás előtt a célközönségednek, könnyebb lesz bevezetni a terméket vagy szolgáltatást is. A logó, a márkanév bevezetése is egyszerűbb, ha a felhasználóid már várják az elindulásod. Olyan ez, mint megérkezni valahová, ahol szeretnéd, hogy minél többen várjanak; ha nem értesíted őket, akkor egy lélek sem lesz az érkezési oldalon.

Értékteremtő lehetőségek

Több módon is elé mehetsz a lehetőségnek. Mivel az elején általában kevés pénz van arra, hogy bekerülj a médiába, válassz olyan alternatívákat, amelyekben a siker hírét mások viszik majd világgá. Indulj startup-versenyeken, blogolj már a fejlesztés alatt, gyűjts rajongókat, kérd ki a véleményüket, építs közösséget, amely még az elindulás előtt magáénak érzi a termékedet/szolgáltatásodat!

Mutasd meg, hogy az adott téma szakértőjeként érdemes meghívni téged szakmai eseményekre, meet-upokra, konferenciákra! Oszd meg a világgal a tudásodat, és ha elég érdekesek a gondolataid, számos új emberrel gazdagodik majd a kapcsolatrendszered. Ezen lehetőségek persze rengeteg időt vehetnek el a valódinak gondolt céljaidtól, de nélkülözhetetlenek a sikerhez.

Ne feledd el, mindezek nem csak időt igényelnek, hanem rengeteg tanulást is! Készülj fel a saját startupodból úgy, hogy a lényeget bármikor el tudd mesélni akár két percben is! Ez jól jöhet olyankor, amikor egy startup-versenyen kell bemutatnod nagyobb közönség előtt a munkádat, és a befektetők is sokra értékelik a rövid és átgondolt partnereket. Nagyon fontos, hogy ne rögtönözz, hanem legyen begyakorolt, megírt anyagod, amely maximum egy oldalban összefoglal minden lényeges tudnivalót a vállalkozásodról. Ki is tudná ezt jobban megfogalmazni, mint te?

A startup-verseny is egy esély

Korábban már emlegettem a meet-upok, szakmai összejövetelek színes világát. Ott általában tét nélkül tesztelheted az ötleted, s ha a szakmai közönség visszajelzései megfelelők, illetve megszerezted az első előadói élményeket, növelheted a tétet. Budapesten egyre több olyan versenyt találsz, ahol megmutathatod magad. Érdemes itt kezdeni.

Nevezz tehát valamelyik versenyre, és tanulj másoktól! Azonnal látni fogod, hogy vannak gyakorlott előadók, régi motorosok, akik szinte minden versenyen elindulnak a siker reményében. Tanulj tőlük!

Persze a mentorok és a zsűri véleménye is hasznos lehet számodra, hiszen olyan szempontokat világíthatnak meg, amelyeket eddig valamiért nem vettél eddig észre. A kritika jó, a segítő tanács még inkább, s a mentor és közted kiépülő kapcsolat talán a leghasznosabb egy ilyen eseményen. A jól megfogalmazott, egyoldalas anyag arra is tökéletes, hogy leendő partnereidnek, befektetőidnek odaadd emlékeztetőként.

Fokozhatod az élményt azzal, hogy nemzetközi versenyen méreted meg magad, ehhez komoly felkészülés szükséges, hiszen minden, amit eddig ismerős környezetben kellett megosztanod, most idegenné válik. A versenyek, mentorok, accelerátorok hivatalos nyelve az angol, de Berlinben, Bécsben, Londonban esetleg New Yorkban ugyanúgy az ötleted lényegét kell megmutatnod.

Ne ronts ajtóstul a házba…

Bárkivel is találkozol a versenyeken, rendezvényeken, hasznos lehet a későbbiekben. Gyűjts jó kapcsolatokat aktív kapcsolatépítéssel! Ne nyomulj, inkább legyél érdekes és nyitott mások felé! A startup-világ sokkal jobban szereti az okos és stílusos embereket, mint a törtető karrieristákat.

A befektetők többsége nem azt várja tőled, hogy mindenhez érts. Elég, ha pontosan és összeszedetten képes vagy átadni az ötleted lényegét. Arra ne is számíts, hogy túlzásokkal vagy megalapozatlan ígéretekkel leveszed őket a lábukról! A pénzüket kockáztató szakemberek többsége naponta találkozik világmegváltó ötletekkel, zsenikkel, feltalálókkal és őrültekkel. Nekik bőven elég, ha egy jó ötletet mutatsz nekik, működőképes üzleti elképzelésekkel. Leendő befektetőid a pénzüket szeretnék befektetni, nem a világot megváltani. Nem szeretik a kiszámíthatatlan, mindenhez értő, nyughatatlan ötletembereket, akik mindenbe belevágnak, de semmit sem fejeznek be.

Az szinte bizonyos, hogy egy találkozás meghatározó élmény, mert a befektetők többsége nem az ötletedbe fektet, hanem a megvalósító csapatba. A siker ezért főképp azon múlik, hogy ki és hogyan mutatja be a projektet azoknak, akik esetleg anyagilag is segítenék a továbblépést.

Média az vajon mi?

Semmiképpen se bízd az ötlet médiakommunikációját olyanokra, akik nem értik a legfontosabb üzeneteidet! Ne gondold, hogy kommunikációszakot végzett ismerősöd, barátnőd szívességből kiküldött, szedett-vedett sajtóanyaga majd eljut a legfontosabb helyekre! Ha sok millió forintot költöttél a fejlesztésre, áldozz lehetőleg valamennyit arra, hogy megfelelő kapcsolatokkal rendelkező, hozzáértő szakember tervezze a média-megjelenéseidet!

Légy elérhető és nyitott az újságírók, bloggerek számára, válaszold meg gyorsan a kérdéseiket, illetve lásd el őket megfelelő háttéranyagokkal is! Ne várd ölbe tett kézzel, hogy a média megkeresse éppen bevezetés alatt álló projektedet, generálj híreket, oszd meg a közösségi oldalakon, blogodban! Az aktív kommunikációba vond be a rajongóidat is, szervezz akciókat, versenyeket – az egyediség itt könnyen elvezethet a sikerig.

A médiát fogd fel úgy, mint egy olyan lehetőséget, amely könnyen csalódásokat is okozhat; a legkisebb hibádból is születhet kellemetlen hangvételű cikk, kritikus blogbejegyzés. Ezekre persze szintén rendelkezned kell megfelelő válaszokkal. Egy saját weboldal például kiváló lehetőségeket kínál arra is, hogy a projektedről szóló legfontosabb információkat ott is megtalálhassa bárki. Az informatív weboldal hiánya viszont kifejezetten amatörizmus érzetét kelti.

A jól tervezett kampányok több csatornán is kommunikálnak, ennek ellenére kezdetben ne várj tévét, rádiót vagy a legnagyobb portálokat! Örülj egy jó blogbejegyzésnek vagy egy kisebb, tematikus online magazinos megjelenésnek is, mert ezek mind előrevisznek. A komolyabb megjelenések általában már valamiféle sikerednek szólnak majd, egy hosszú és rögös út végén. Ezt az utat azonban mindenképpen végig kell járnod, ha a siker titkát keresed.

Tovább a:
Legfrissebb cikkekhez
A Startvonal-sorozat többi cikkéhez
A sikeres átszervezés titkaihoz – Jövőkép, kommunikáció, gyors győzelmek

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ezek a kéziszerszámok nélkülözhetetlenek lesznek számodra 2025-ben

Egészségesebben élhetsz, ha eszel cukrot, mint ha teljesen elkerülnéd

A lány, aki a hálószobájában megálmodta a fürdőruhamárkáját

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés