Már csak azért sem sütjük el „a gázos Audi nem gáz” kifejezést, mert a „nem gáznál” sokkal jobb kocsi.

Ötezer-ötszáz forint, borravalóval. Ennyibe került a teletöltés, de úgy, hogy a kutas rögtön mondta, ha kérek hűségkártyát, ad még harminc forint kedvezményt kilónként. Van Trabantom, így néha átélem a majdnem üresről teletankolás utáni, a megszokottnál jóval alacsonyabb végösszeg örömét, de az is több mint hétezer forint. Azzal is nagyjából háromszáz kilométert tudok megtenni – ez viszont mégiscsak egy 170 lóerős Audi A4.

Ez öt liter gázolaj ára. Papíron ennél még kevesebbel is beéri a 150 lóerős, kétliteres TDI – mivel azonban általában nem papíron szokás vele közlekedni, hanem utakon, a valóságban a g-tron, vagyis a földgázos érezhetően olcsóbban jár.

A CNG-nek, vagyis a sűrített földgáznak azonban nem ez az egyetlen előnye: egy CNG-s autó kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, miközben a dízelek legnagyobb rákfenéje, a nitrogén-oxidok itt szinte meg sem jelennek a kipufogógázban, a szállópor-mennyiség pedig nagyjából a fele a dízelének. A hátsó lökhárítón olvasható, 80%-os szén-dioxid-kibocsátás csökkentés nem egyszerűen a gáz égetésére vonatkozik – azzal kb. 20%-ot lehet megspórolni –, hanem úgy, hogy az Audi szélenergia felhasználásával szintetikus „e-gázt” állít elő, ezzel is kevésbé terhelve a környezetet. A CNG tehát a benzinesnél és a dízelnél is sokkal zöldebb technológia.

A CNG ugyanaz a gáz, ami otthon ég a lábos alatt és a kazánban, a gázkúthoz is a földből érkezik a gázcső, csak aztán több mint 200 bar nyomáson összenyomják, és kilóban mérve átnyomják az autóban lévő tartályba (nem összekeverendő a már évtizedek óta, illegálisan vagy legálisan autókba szerelt LPG-vel, ami folyékony propán-bután gáz).

Persze a gáznak is megvannak a maga hátrányai: egyrészt robban, mégiscsak félelmetes egy nagynyomású gáztartályon ülve száguldozni. Nem szívesen hozom a frászt benzines- vagy dízelautó-tulajdonosokra, de ők egy olyan üzemanyagtankon ülnek, amely egy szikra hatására is berobbanhat. Ez se hangzik jól, néha sajnos elő is fordul, mégsem halálfélelemben és tűzálló overállban szoktunk autózni.

Nagyobb probléma a másik, főleg belvárosban sokat autózóknak. A legtöbb mélygarázsba ugyanis nem hajthatnak be a gázos autók, ami valódi kényelmetlenség lehet a CNG-s autósok tulajdonosainak, egyetlen esélyük, hogy a kevésbé naprakész garázsüzemeltetők még csak az LPG feliratot húzták át a bejáratnál. Erre megoldás, sőt, igazságos megoldás lenne a zöld rendszám, olyat viszont gázos autó nem kaphat, ellentétben például a háromliteres V6-os dízellel is szerelt konnektoros hibrid Q7-essel.

Gond lehet még a töltőállomás-hálózat, az Audi honlapjáról lopott, idén tavaszi állapotokat jelző térkép valóban azt mutatja, komplett régiókon nincs még CNG-kút.

Az ígéretek szerint 2020-ra már legalább száz kút lesz országszerte, az már nem hangzik rosszul. Az Audi A4 g-tron viszont nem okoz olyan gyomorgörcsöt, mint a semmi közepén töltési igényt jelző villanyautó: van egy huszonöt literes benzintankja is, szóval különösebb tervezés nélkül is bejárhatjuk vele a világ civilizált részeit.

Pontosan ugyanilyen könnyű közlekedni is vele. A gázüzemből annyi tűnik fel, hogy a fordulatszámmérőtől balra van egy CNG-szintjelző, a fordulatszám- és a sebességmérő közötti hatótávjelzőn külön látszik, abból mennyit képes a kocsi gázzal megtenni, és egy zöld ikon jelzi, amikor gázt égetünk benzin helyett.

Nem kell és nem is lehet kapcsolgatni a két üzemanyag között, amíg van gáz, addig az ég. Ebből nem veszünk észre semmit, és a mögöttünk jövők sem, mert gázszagnak nyoma sincs, ha a g-tron felirat is hiányozna – és persze a tesztautón lévő matricák –, senki nem mondaná meg a különbséget. Még a gázkutas is csak akkor, ha kinyitja a tanksapka-fedelet, mert a gázosnál a benzinbetöltő nyílás mellett van a gázcsatlakozó is. Egyébként a gázkutak nem önkiszolgálók, csak a kutas töltheti fel a tartályt.

A gázt leszámítva ez egy átlagos Audi A4 Avant. Az átlagos az Audinál jót jelent, a négyhengeres, győri TFSI 170 lóereje elég mindenre, kis fordulattól is jól húz, néha a kormányon is érezzük, mennyire, mert a g-tron csak elsőkerék-hajtású lehet, quattro nem. A mélygarázs-behajtáson kívül még egy kompromisszumot kell kötni: a csomagtérpadló alá épített tartályok miatt kilencven literrel kisebb a csomagtér, viszont legalább kombisan bővíthető.

Az Audi A4 g-tron Avant alapára nagyjából 11,5 millió forint kézi váltóval, úgy félmillió forint a felára egy vele összehasonlítható dízelhez képest. Annál kevesebbet fogyaszt, miközben – zöld rendszám nélkül – is sokkal zöldebb. Aki egy kicsit is felelősnek érzi magát a környezetért, az az AdBlue, részecskeszűrő és minden egyéb trükk ellenére is sokkal szennyezőbb dízelek helyett ezt kell válassza.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Nem csak azért fogadnánk el Irene meghívását, mert Madridban él

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
37% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés