A nagyvárosokat fényárba borító neonreklámok kora már rég lejárt Budapesten is, de ha nosztalgiával gondolsz a klasszikus világító feliratokra, akkor most a saját lakásodba is viheted a kedvencedet, amivel egy jó ügyhöz, a neonhirdetések megmentéséhez is hozzájárulhatsz.
Budapesten egy korszakot jellemeztek a színes neonreklámok, különösen egy ködös téli estén, amikor a fényük szinte megfestette a levegőt. Sokan szerettük, szeretjük a neonreklámokat, de az utóbbi időben egyre kevesebbet látunk belőlük, mert modernebb hirdetési formák vették át a helyüket. A neonreklámoknak azonban városképi jelentőségük van, és egy ikonikus neon eltávolítását nagy felháborodás követi, mégis kevesen tesznek a fennmaradásukért.
Patkós Luca grafikus is szereti Budapestet és a régi neonreklámokat is, ezért úgy döntött, nem nézi tovább tétlenül a neonok eltűnését,
hanem hozzájárul a megmentésükhöz. Ez persze nem megy pénz nélkül, ezért kitalálta a Cső! posztersorozatot. A vidám plakátok nappal vibráló színekben, éjszaka pedig finoman derengve idézik meg a kultikus reklámokat. Az eladott példányok után befolyó összegből pedig egy kiválasztott neon felújítására költenek.
A neonreklámok fénykora
Budapestet már a húszas évektől kezdve fényben fürdették a neonreklámok, a Magyar Elektromos Művek még mozgalmat is indított, amely a kirakatok kivilágítását és a fényreklámok elterjesztését szorgalmazta. A neonreklámok pedig nemcsak hirdetésként funkcionáltak, hanem a város arculatát is megváltoztatták, hozzájárultak ahhoz, hogy Budapest ragyogó világvárossá váljon. A fények ráadásul biztonságosabbá is tették a kirakatokkal megvilágított utcákat.
A neonreklámok fénykora a hetvenes években kezdődött, még ha ellentmondásosnak is számított a korabeli rendszerben:
Budapest a szocialista modernitás, jólét és fogyasztás fővárosa kívánt lenni, és ez számos vitát indított akkoriban.
A fővárosi neonprojekt részeként másfél év alatt 19 ezer neonberendezést szereltek fel Budapesten, és az állami vállalatoknak előírták, hogy a költségvetésük egy részét neonreklámokra kell fordítaniuk.
Neonmentésből lakásdizájn
A neonberendezéseket gyártó állami vállalat a rendszerváltás után jogutód nélkül szűnt meg, akkor indult a fényreklámok rohamos hanyatlása. Mostanra számos városban észrevették, hogy a kulturális értékük mellett akár turisztikai vonzereje is van a neonoknak, ezért Bécsben, Berlinben és Varsóban is neonmúzeumot hoztak létre. Budapesten a Kazinczy utcai Elektrotechnikai Múzeumban találkozhatsz néhány ikonikus fővárosi neonnal.
Patkós Luca szerint a neonreklámok az eredeti helyükön lennének igazán méltányolva, de
az utcán pusztuló neonok felújítására nem minden cégnek van anyagi lehetősége. ebben segítene a Cső.
A kisebb boltok, intézmények felett található reklámok közül elsőként a Kürt utcában található Fürdő felirat újult meg a projekt támogatásával a Decorlight műhelyében. A neon eredetileg az épületben működő tisztasági fürdőt hirdette, ma a Menhely Alapítványhoz tartozik, ahol hajléktalanok számára nyújtanak segítséget.
A neonok megmentésére magánkezdeményezésből petíció is indult, és mivel az ügy elérte az ezer támogatót, a fővárosi önkormányzat megkezdte az egyeztetést az indítványról, amely támogatná a neonok felújítását, áthelyezését vagy más módon történő megmentését. Ha téged is érdekel, hol találod a budapesti neonreklámokat, bővebben is olvasnál a történelmükről, akkor ide kattintva egy fantasztikus gyűjteményben merülhetsz el a ragyogó fényreklámok világában.
(Forrás: Budapest Neon, Jelenkor)