A Captain’s úgy lett – egyelőre rövidke, ám biztosan sokáig folytatódó – sikertörténet, hogy kitalálóit még a kezdete előtt elkeseríthette volna a kudarc, vagy még mindig szenvedhetnének azzal, amibe sok energiát fektettek, de a piaci helyzet változása miatt mégsem boldogultak volna vele. A „mi lett volna, ha” típusú értelmetlenség helyett nézzük inkább, mi van, és mi lesz.

Fa iPhone-hátlap van. Meg fa iPad-hátlap is, pontosabban az inkább csak lesz, mert még a tesztelés zajlik, amit a fiúk elég komolyan vesznek. De kezdjük az elején: hogy lesz néhány, a saját kreatív ügynökségükben dolgozó fiatalból olyan fiatal, aki a saját kreatív ügynökségében dolgozik, utána pedig este és hétvégén milliméternél vékonyabb falemezkéket csiszol és pácol?

A sok online dolog után valami offline-t is akartunk csinálni – adja meg a viszonylag kézenfekvő választ Náray E. Tamás. A digitálisstratégia-készítéstől a fa hátlapokig azonban nem adódik egyértelműen az irány, főleg, ha fa napszemüveg a középső állomás. Kicsit több mint egy éve kitaláltuk, hogy fa napszemüveget akarunk. Abban biztosak voltunk, hogy az internetes rész menni fog, hiszen ahhoz értünk, csak kell valami kézzel fogható. Megnéztük a konkurenciát, mert Amerikában már volt ilyen, utánajártunk, gyártót kerestünk, asztalost, Kínából is rendeltünk készterméket. Magunk végül nem tudtuk elkészíteni, de rendelni tudtunk volna. Amikor idáig jutottunk, hirtelen négy cég kezdett Magyarországon fa napszemüveget árulni, valaki sokkal jobb minőséget, mint mi tudtunk volna – kezd végigvezetni Boegi Kristóf a faművességig vezető úton.

Hiába öltek bele négy hónapot meg érezhető mennyiségű pénzt, rájöttek, hogy a konkurencia ellen nem érdemes menni: még kéne idő, hogy az ő napszemüvegük is versenyképes legyen, de ha az is lesz, az már koppintásnak fog tűnni. Kövesdán Krisztián a fa iránti vonzódását – napszemüveg híján – addig is Kínából rendelt, famintázatú iPhone-tokkal élte ki, nem is találták a fejjel lefelé fordított telefont az asztalosműhelyben, hiszen beleolvadt a környezetbe. Összenézés, homlokra csapás, mosolygás – és meg is született a fa hátlap gondolata.

A telefon bonyolult, a hátára ragasztható falemezke egyszerű – mondhatnánk, és részben igazunk is lenne, hiszen a telefon tényleg bonyolult eszköz. De a fa is az: akkoriban egy amerikai cég foglalkozott hasonlóval, ezért a fiúknak maguknak kellett kitalálni, milyen fa kell, milyen eljárás, viszont legalább felhasználhatták a napszemüvegnél szerzett tudásukat. Ehhez már asztalost sem kerestek, maguk kezdtek el csiszolni. Azt hittük, ez egyszerűbb lesz, mint egy szemüveg: megvesszük a fát, kivágatjuk, és rá lehet lakni. De nem, nagyon sok időt igényel – állítja Krisztián, bizonyítékul pedig a tavaly karácsony szolgál, amikor hajnali négyig dolgoztak (szerencsére már nem Kristóf hálószobájában, mint kezdetekkor, hanem a jelenlegi műhelyben, Olivér garázsában), mert annyival több rendelés érkezett, mint számítottak rá.

Mi a bonyolult egy falemezben?

Végigtesztelték az összes olajt, az összes ragasztót – és tesztelik azóta is, most épp erősebb ragasztóra állnak át –, a pácolástól a préselésig mindent kikísérleteztek. Tavaly júniusban kezdték, szeptember 24-én elindították a honlapot, hiszen már tízdarabos készletet sikerült legyártaniuk. Ha egy hónap múlva jön egy rendelés, már boldogok leszünk – ismerteti Kristóf a kezdeti célt, ha még azután sem, akkor B tervnek lépett volna be Kristóf öccse, aki megígérte, ha szükséges, karácsonykor ő lesz az első vevő. Nem ő lett: már a webre kerülés másnapján megérkezett az első rendelés, ráadásul Hollandiából, hála a barátok Facebook-share aktivitásának.

Szintén a közös barátokon keresztül jött a képbe, majd a csapatba Kakstedter Olivér, akinek faipari technikusként különösen megtetszettek hátlapok, és amikor kiderült, hogy fás nincs is a startupban, az ő ötletei pedig nagyon tetszettek az alapítóknak, nem is volt kérdés a bővítés. Jó minőséget állítottak elő, csak nagyon sok idő alatt, sok lépésből, én kicsit egyszerűsítettem a folyamatot, és olyan anyagokat ismertem, amivel úgy lehet kezelni a fát, hogy tartós legyen, kibírja a tapogatás közben rárakodó zsírt – vázolja szerepét Olivér. Hétféle fát használunk, amelyek nagyon különböző helyeken nőnek, és mindegyiket máshogy kell kezelni, másképp reagálnak a hőre, az olajra, ezt kellett az elején kitapasztalni – folytatja, majd röviden elmondja, a lényeg az, hogy anyagszerkezetében erős legyen a fa, hiszen ha reped vagy szálkásodik, azzal nem csak a termék, hanem a vásárló is sérülhet.

Vannak még csupasz Apple-termékek, az androidos mobilokról nem is beszélve

Hajaj – válaszolja Tamás arra a később már általam is butának érzett kérdésemre, hogy értelmezhető-e a Captain’s már üzleti vállalkozásként. Karácsony óta egyértelműen az, a megrendelési dömping után sorra érkeztek a köszönő e-mailek, a szelfik. Az igazi fa hátlap menő lett, ez pedig az eladásokon is jól látszik, túl vannak az ezer darabon, és persze nem csak újabb, lélektaniként emlegetett határok átlépése a cél.

Épp olyan üzlethelyiséget keresnek a belvárosban, ahol nem csak árulják, hanem amolyan látványműhelyként készítik is a Captain’s-termékeket, és az ügynökséget is oda költöztetnék, hogy továbbra is igazán a dolgok közepében legyenek, és hogy együtt maradhasson az igazán családiassá váló, az üzlet és a barátság összekeverésének általános igazságként emlegetett tilalmát cáfoló csapat. Több magyarországi boltban már viszonteladók árulják a hátlapokat, jöhet Európa meghódítása.

No és persze az 4-es és 5-ös iPhone-nal sem merítették ki a lehetőségeket, a fiúk saját iPadjeire már ráragasztották a kísérleti hátlapot – ami újabb technológiai feladat, hiszen annak az alja nem sík, hanem a széleinél hajlik –, és ott van még az androidos piac is. Nexus 5-re és Samsung Galaxy 4-re már fejlesztenek, utána Sony és más gyártók csúcskészülékei is következhetnek, és fejlesztési irány még az egyedi grafika, ami most is megoldható – lásd a nagyszerű playeres hátlapot –, de nagyobb mennyiségű speciális igény kiszolgálására még fel kell készülni. Van egy kétoldalas listánk, hogy miket lehetne még a fából kihozni, és akkor még ott vannak más anyagok is – mondja Krisztián sokat sejtetően.

Spanyolviasz helyett internet és előzékenység

Mi sem találtuk fel a spanyolviaszt, egy innovatív terméket készítünk, de nem mi találtuk fel. Nem kell Londonig elmenni, vagy Amerikáig, sokszor még Budapestig sem, mert látunk sok menő, vidéki kézműves terméket. El kell kezdeni csinálni, és fel kell tenni az internetre – sorolja a viszonylag kis pénzből beindítható startup fejlesztésének lépéseit Tamás.

Ők az ügynökség bevételéből biztosították a tőkét, befektetőjük nincs, bár nem zárkóznának el előle. Mindenki a következő Facebookot vagy a következő Prezit akarja megcsinálni, pedig annyi kisebb, megoldásra váró probléma van még – állítja Tamás. Kell még egy kis szabadidő – egészíti ki Kristóf a gondolatot; vagy fél év, teszik hozzá a többiek – de munka mellett is bele lehet fogni, és az internetes jelenétet is sokan alulértékelik. Ha valamire pénzt akarsz áldozni, akkor az legyen, hogy eljuttasd az emberekhez a hírét, ehhez pedig az internet nagyon jó, jól mérhető felület.

Fontos stratégiai elem még a kapcsolatkezelés. Akár aznap elküldik a megrendelt hátlapot, a fiúk bármikor elérhetőek, de még egyedibb megoldás, hogy ha valaki visszaküldi az árut, például mert toknak hitte a hátlapot, akkor nem csak a pénzt, hanem a visszaküldés díját is visszafizetik neki, ezt a pedig annyira értékelik a vevők, hogy előfordult, hogy valaki erről értesülve inkább megtartotta a rendelt Captain’s-ét. A hátlapokra egyébként száznapos cseregarancia van – régebb óta vannak piacon, de minőségi kifogás még nem volt.

Nyerj playeres Captain’s hátlapot!

Szeretnél te is egy Captain’s hátlapot? Ráadásul egy nagyon kisszériás, Player-logós változatot? Nincs más dolgod, mint válaszolni az alábbi kérdésre:

Mit akartak először készíteni a captain’s-es fiúk?

A) telefont
B) napszemüveget
C) faliújságot

A helyes válasz betűjét küldd el a jatek@player.hu e-mail címre április elsején éjfélig. A tárgymezőbe azt írd, hogy Captain’s, és add meg azt is, 4/4S-re vagy 5/5S-re való hátlapot szeretnél. Másnap sorsolunk, tíz szerencsés menősítheti majd az iPhone-ját.

(Fotók: Tóth István. A nyitóképen balról jobbra: Boegi Kristóf, Náray E. Tamás, Kövesdán Krisztián, Kakstedter Olivér)

És ezt olvastad már?
A Xiaomi robotporszívóját bátran nevezhetjük a háztartások gyöngyszemének