Nem csak céges autótípust kell választani, hanem pénzügyi konstrukciót is. Segítünk.
Találó kifejezés a haszonjármű: a lényege az, hogy minél kevesebb pénzből minél több pénzt termeljen. Bár a reflex – elsősorban a kis- és közepes vállalkozásoknál – még mindig az, hogy ha van rá pénz, a legjobb megvenni a kocsit, az adózási szabályok nem ennek a módnak kedveznek. 2008-tól személyautó beszerzésénél a bérbeadók visszaigényelhetik az áfát, 2012-től a bérbevevő is visszaigényelheti a magán és céges használat arányában, ez pedig az úgynevezett operatív lízinget, vagyis a flottakezelést hozza helyzetbe (hitelnél és saját üzemeltetésnél nincs visszaigénylés, pénzügyi lízingnél csak a beszerzés áfájára).
Míg Nyugat-Európában a céges autóflottáknál hetven–nyolcvan százalék az operatív lízing részaránya, Magyarországon nagyjából húsz százalék, bár folyamatosan nő. Nálunk ugyanis jelentősebb az emocionális kötődés az autókhoz, és él a szemlélet, hogy „az a biztos, ami az enyém”. Sokszor azonban a kényszer legyőzi ezt az elvet, több autó beszerzéséhez már gyakran nincs elég tőke, a kisebb vállalkozások, cégek hitelhez is nehezebben jutnak.
A flottakezelés részben a lízinghez hasonló: a járműveket a flottacég veszi meg, majd bérbe adja, a futamidő végén pedig visszaveszi. Az egyszerű pénzügyi konstrukciónál viszont jóval többet nyújt, a minőséget pedig már a magyar piac is egyre jobban értékeli és igényli. A flottacég ugyanis nem csak a vásárlásnál segít, hanem az összes olyan üzemeltetési feladatot is elvégzi, amit egy saját alkalmazottnak kellene – szervizelés, karbantartás, gumicsere, biztosításkezelés –, és többek között tanácsadással, assistance-szolgáltatással, bérléssel, statisztikai alapú visszajelzésekkel teszi teljes körűvé a szolgáltatást. Ennek előnyei persze már egy kisebb, néhány autóból álló flottánál is megjelennek, de számottevő megtakarítás húsz–harminc járműnél jelentkezik, ez már havi szinten is milliós tétel lehet. A költségek ráadásul évekre előre tervezhetők.
Néhány bekezdés alatt eljutottunk odáig, hogy – az elegendő tőke birtokában – legkedvezőbb és legolcsóbb megoldásnak látszó cégautó-vásárlásnál valójában nem csak kényelmesebb az operatív lízing, de tőkebefektetést sem igényel, és a teljes futamidőt tekintve is olcsóbb. A vásárlás, bérlés és pénzügyi lízing mellett tehát mindenképp érdemes a flottakezelést is számításba vennünk, ha céges autó kell a vállalkozás lendületben tartásához.