Az ír gasztronómia egyike azon keveseknek, amelynek az ehető részénél sokkal fontosabb az iható része. Nem akarjuk nagyon alábecsülni a corned beefet, a sheperd’s pie-t meg a boxtyt, de nem véletlen, hogy senki sem tudja, mik ezek. Ellenben, ha azt halljuk, hogy Irish whiskey, mindenki agyában felgyullad egy 1000 wattos izzó, és földöntúli fénybe borít mindent.

A smaragd sziget – ez lenne Írország – lakói az évszázadok során a borostyánszínű szesz mestereivé váltak, és a skótok, amerikaiak és japánok mellett a whiskey felkent papjainak számítanak. Az ír whiskey nevű ital, eszmerendszer, világlátás egyik tartóoszlopa a Jameson Irish Whiskey, amelyet 236 éve, 1780-ban alapítottak Dublinban.

Csak, hogy elhelyezzük ezt a dátumot: abban az évben, amikor John Jameson megalapította a róla elnevezett márkát, Bécsben trónra lépett II. József, aki a Habsburg birodalom mellett magyar és cseh király is lett. Az Amerikai Egyesült Államok négy éves volt. A Habsburg-ház hatalma már száz éve a múlté, már az Osztrák-Magyar Monarchia is régen elenyészett, de a Jameson lepárlómesterei még mindig serényen dolgoznak.

Az alapítóatya

Komoly paradoxon, és bizonyára sok skót kocsmában hencegnek azzal, hogy John Jameson, a legnevesebb ír whiskeygyártó alapítója skót volt. Középkorú férfiként érkezett meg Dublinba, a világ whiskeyfővárosába, házassága révén érdekeltségi körébe került a Bow Street Lepárló, itt kezdték meg a whiskeyjük gyártását. Akár skót, akár nem, az gyorsan kiderült, hogy a férfi a whiskeykészítés Steve Jobsa volt, ugyanis pár év alatt az évi 30 ezer gallonos termelést egy millióra tornázta fel. 1805-re a vállalata a világ legnagyobb whiskeygyártójává vált.

John Jameson: az ismeretlenégből a csúcsra huszonöt év alatt

Több mint két évszázaddal az alapítás után mesze ők a legsikeresebb ír cég, a siker és a számok mellett azonban sokkal fontosabbak, hogy amikor az ember a kezébe veszi egy több mint két évszázados tapasztalattal bíró whiskeykészítő cég italát, akkor nem csak egy pohár égetett szeszt tölt magába, hanem cseppfolyósított, lepárolt, esszenciává tömörített hagyományt és bölcsességet.

A családi címer jelszava: Sine Metu – Félelem nélkül – igen sokat mond a Jameson família hozzáállásáról

Ami megkülönbözteti az írek whiskeyjét a skótot whiskyjétől, az nem csak a plusz „e” betű, hanem egy halom eltérés a gyártási eljárás során. Az írek háromszor desztillálnak, a skótok csak kétszer, az írek a rozs, zab és búza mellett nem malátázott árpát használnak, és nem tőzegtűzön szárítják az árpamalátát, mint a skótok, ráadásul az érlelési idő házasítások során az íreknél sokkal rövidebb.

Napjainkban a Jameson már Corkban készíti az italait, az eredeti dublini gyárukat kinőtték, és átalakították látogatóközponttá, éppen mint a szintén dublini, szintén világmárka Guinness.

 

Évente közel 56 millió palackot értékesítenek, de ezek mellett a hihetetlen számok mellett is képesek megőrizni azt a szellemiséget, és értékközpontú gondolkodást, ami anno naggyá tette őket. Mit lehet erre mondani? Csak azt, amit az írek szoktak, amikor megemelik a whiskeyvel teli poharaikat: egészségedre, az az slainthe!

És ezt olvastad már?
A divatot és a fánkot is szereti ez a szupervonzó lány
Budapest legközpontibb terasza úgy újult meg, hogy azonnal a törzshelyed lesz!