A Fears majdnem hatvan évvel idősebb a Rolexnél és csak egy évvel fiatalabb a Langénál, mégis kevesen ismerik őket.
A Fears egy úgynevezett főnixmárka, ami 2016-ban éledt ujjá az eredeti tulajdonos Edwin Fear ük-ükunokája, Nicolas Bowman-Scargill által. Bár viszonylag kevesen ismerik a nevet, de a Fears már az óragyártás őskorában, 1846-ban megkezdte a működését. A brit gyártó kisebb-nagyobb kihagyásokkal egészen 1976-ig adott ki órákat, majd 130 év működés után jött egy hosszú szünet.
Nicolas 2016 előtt pár évvel egy családi ebéd közben megemlítette, hogy belevágna egy saját vállalkozásba, az édesanyja ekkor vetette fel neki, hogy kezdhetne valamit a Fearsszel.
A mivel?
Nicolas Bowman-Scargill akkor már jó ideje órakészítő mestertanoncként dolgozott Londonban a Rolexnél, de fogalma sem volt arról, hogy a családjuk örökségéhez tartozik egy Rolexnél is régebbi brand.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az említett családi ebéd után Nicolas elkezdett azon dolgozni, hogy feltámassza a Fears-t. A brand 2016-ban tért vissza a hamvaiból a Redcliff nevű modellel. A Redcliff végül nem lett akkora durranás, de a visszatérés után két évvel kiadott Brunswick már bankot robbantott órás közegekben.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Brunswick lényegében egy korábbi Fears modell modernizált változata, de nem újrakiadás. Nicolas több interjúban is elmondta, hogy nem szeretne folyamatosan újrakiadásokat piacra dobni, hanem úgy próbálja megőrizni a korábbi modellek örökségét, hogy közben újít is rajtuk.
Így kapott új fontokat, füleket és mutatókat a Brunswick, ami bár hasonlít az eredeti modellre, de közben sok elemében különbözik is tőle.
A modern Fears hamar sikertörténet lett, a nagy műgonddal készített Brunswick órákat rendszerint pár nap alatt elkapkodják a megjelenés után. Az egyik legnépszerűbb változat a lazacszínű rézszámlapos verzió, amit lényegében lehetetlen beszerezni, mert az összes elkelt és akinek van, nem akarja eladni.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Fears Brunswick legújabb, napokkal ezelőtt megjelent modellje talán az összes eddigi kiadáson túltesz, már ami az órákba fektetett kézműves munkaórákat illeti.
Fears Brunswick Platina
A brand eddigi legfényűzőbb óráját, a Brunswick platinatokját (tehát az óra testét) az angliai Canterburyben kézzel készítik ötvös mesterek. A platina a világ egyik legdrágább anyaga, mivel rendkívül ritka és kifejezetten nehéz vele dolgozni. A luxusórák platinából készült tokjait rendszerint speciális CNC-gépekkel formálják, de a Fears ehelyett a hagyományos utat választotta.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A 38 milliméter átmérőjű tok csaknem 100 gramm tömör platinából készül. A Fears szerint a tok összesen három hónap alatt készül el, csak a finom, polírozási munkálatok összesen 24 munkaórát igényelnek.
A Brunswick Platina számlapját összesen három különböző anyaggal vonják be, hogy elérjék a rideg, modern antracit szürke árnyalatot.
A Fears Brunswick modellek számlapjait és mutatóit Németországban kézzel készítik, a prototípusok közül Nicolas választja ki, hogy pontosan melyek kerüljenek végül az órákra.
Homokszem a szerkezetben
A Fears órái magas minőséget képviselnek, a modellek kézzel készített elemekből állnak, így nem szabad azon csodálkozni, hogy egy alap Brunswick is majdnem másfél millió forintnak megfelelő brit fontba kerül.
Illetve kicsit talán mégis lehet csodálkozni, mivel a Fears óráit nem más hajtja, mint egy tömeggyártott ETA 7001-es szerkezet.
Ezt az egyébként jó minőségű, pontos, megbízható mechanikus szerkezetet használta többek között a német NOMOS vagy a microbrandek királya, a Ming is.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Azzal semmi gond nincs, hogy egy majdnem másfél milliós órában ETA-szerkezet ketyeg, mivel például a Panerai is éveken keresztül chronometer-sztenderdek alapján minősített ETA-szerkezetekkel adott ki órákat.
Az már talán elgondolkodtatóbb, hogy a Fears platinából készült órája majdnem 12 millió forintnyi brit fontba kerül.
A Fears persze módosítja az alap ETA 7001-est, a szerkezeteket díszítik és szabályozzák is, mielőtt az óráikba kerülnének, de abban az árkategóriában, ahová becsúszott az új Brunswick, talán már nagyobb ágyúval kéne érkezni szerkezet terén is.