Akadnak olyanok, akik kifogyhatatlan ötleteiket remek üzleti érzékkel párosítva alkotnak sokak számára valóban hasznos dolgokat. Faragó Péter is ilyen.

Hibázni tudni kell

Honnan ered ez a rengeteg ötlet? – kezdem a beszélgetést a Jószaki.hu szakember-közösségi oldal, az Ingyenhívó alkalmazás, az Otthonról.hu távmunkarendszer és az Easyling weboldalfordító egyik szülőatyjával.

–  Nem félek hibázni. Szerintem a görcsös félelem a kudarctól az innováció halála. Edisonnak a villanykörtét  ezredszeri próbálkozásra sikerült feltalálnia, és amikor megkérdezték, miért nem tántorította el az első kilencszázkilencvenkilenc kudarc, csak annyit felelt: »Milyen kudarc? Kitaláltam kilencszázkilencvenkilenc módot, ahogyan nem lehet villanykörtét csinálni.« Valahogy így vagyok ezzel én is. Szükségszerű elbukni, de az nem mindegy, hogyan buksz el. Ahhoz, hogy csinálj egy jó üzletet, meg kell tanulni gyorsan és olcsón hibázni. Minél többször hibázol, annál kiérleltebb leszel és jobban látod majd az irányt – fejezi be mottónak is beillő bemutatkozást.

Álmodozás kontra realitás

A közgazdász végzettségű Péter programozó matematikus szakra is járt az ELTE-re, ahol elkerülhetetlen volt, hogy kedvet kapjon kreatív alkalmazások fejlesztéséhez. Arra azonban hamar rájött, a jó ötlet semmire sem elég. Úgy látja, a legtöbb kezdő kisvállalkozás ott követi el a hibát, hogy az innováció mindenhatóságában hisz.

Óriási baklövés fittyet hányni a piaci igényekre, vagy lespórolni a tesztelési időszakot és csak menni a saját fejünk után. Néha persze ez is bejöhet, de általában csak egy jó üzleti modell képes meghozni a várt sikert. Egyáltalán nem mindegy, hogy az innovációt hogyan csomagolod. A PayPal és az Amazon is rengeteg üzleti modellel próbálkozott, míg aztán megtalálta a véglegeset, a használhatót. Szerencsére nekem az egyetem után volt lehetőségem megtapasztalni az üzleti tervezés fontosságát, először egy banki informatikai cégnél, majd egy barátommal közösen indított vállalkozásban.

Egyetemista diák külsejéhez képest igencsak komolyan beszél, még akkor is, ha közben végig mosolyog. Szenvedélyesen kezd mesélni első sikerükről, egy virtuális call-centerről, mely háromezer ügyfelet hozott első vállalkozásának, ami egy kisebb telekommunikációs céggé nőtte ki magát. Majd belefog a ma is működő Skawa Innovation történetébe.

A sok-sok szorgalmas hangya

A céget barátjával, Benedek Balázzsal közösen alapították. Mivel társa az azóta világhírűvé vált 24 órás programozóverseny kitalálója, nem volt nehéz jó programozókat találniuk az ötletek megvalósításához. Első fejlesztésük egy webes motorra épített crowdsource (távmunka) rendszer volt, mely Gépelő.hu néven indult, ma pedig (mivel már nem csak gépelési munkákat végeznek) Otthonról.hu néven fut.

Az ötletet az élet hozta – folytatja Péter. – Egy barátomnak gyereke született, és ő maradt vele otthon, de mindenképp szeretett volna dolgozni is, hogy ne csavarodjon be a pelenkázásba. Agyaltunk, hogyan kapcsolódhatna be otthonról a munkaerőpiacra, a saját időbeosztása szerint. Végül kitaláltuk a Gépelő.hu rendszert, mely az ügyfelek által feltöltött video- vagy hangfájlokat felszabdalja harminc másodperces hangtöredékekre, amelyeket a távmunkások egyenként  vehetnek ki a virtuális munkazsákból. A kész, legépelt töredékszövegeket pedig a rendszer visszaforgatja az eredeti állapotba. Mivel ugyanazon a munkán sok ember dolgozik egyszerre, lényegesen gyorsabban elkészülhet.

Eleinte legfeljebb ötven–hatvan munkavállalóra számítottak, ám ma már 35 ezren vannak. Az egyre több munkás kéznek pedig már nem volt elég gépelési feladat, így jött sorban a többi: adatbázis-építés, közvélemény-kutatás, telemarketinges call-center és a többi. A kereslet is nőtt, hiszen az ügyfélnek nem kellett infrastruktúrára költeni, fenntartani egy komplett ügyfélszolgálatot. Csupán megbízta a munkavállalókat a távolban, akik otthonról minden munkát elláttak. Egy ilyen, képzésen átesett csapat látja el például az egyik legnagyobb hazai bank és több ingatlanértékesítő cég munkáját.

Még az állami szféra számára is tudtak olyan megoldással szolgálni, amivel senki más: a kormány a Nemzeti Konzultációkor több millió kérdőívet küldött ki a lakosságnak, amelyeket utólag digitalizálni kellett a kiértékeléshez. Ilyen mennyiségű papíralapú iratot lehetetlen lett volna feldolgozni néhány hét alatt, az Otthonról.hu segítsével viszont a beszkennelt kérdőívek darabjait a sok ezer távmunkás néhány nap alatt legépelte.

Szintén az élet ihlette egy másik webszolgáltatásuk elindítását, a Jószaki.hu-t, hiszen hogy is lehet megbízhatóbb egy szakember ajánlása, mint ha azok dicsérik, akiknek már dolgozott. A tízezer szakember adatbázisát tartalmazó rendszer pontozással rangsorolja a szakikat, akiknek így kifizetődő jól dolgozni, mert akkor jobb besorolást kapnak. (A weboldalt azóta én is kipróbáltam, mert sürgősen kellett egy villanyszerelő. Kerestem, találtam, kijött, szerelt, fizettem, véleményeztem. Minden lezajlott pár óra alatt, sose volt még ilyen könnyű dolgom. A szakember elmondása szerint a Jószakiról naponta három–négy megkeresést is kap, így jóformán az egész ügyfélköre innen van.)

A Google folytatása

A Skawa ötéves fejlesztésének másik startupdíj-nyertes eredménye az Ingyenhívó, amely lényegében a látogató böngészőjét köti össze egy telefonnal, hang alapon.

A cégek rengeteget költenek arra, hogy látogatókat csábítsanak a weboldalukra, de ezeknek 90%-a hamarosan átkattint máshová, és mégsem vásárol. Hosszadalmas és költséges kutatást végeztünk annak felderítésére, ez miért van így – mondja Péter. – Egy weboldal nem tud egyszerre mindenkihez szólni, hiszen mindenki más kérdésekkel érkezik. Ha azonnal nem találja meg a látogató, amit keres, továbbáll. Ezt megelőzendő vethetik be a cégek weboldalaikon az Ingyenhívót: a webfelületen megjelenik Rudolf Péter, és megkér, hogy egy kattintással hívd fel őket, ha bármi kérdésed van. A tapasztalat azt mutatja, ennyit még megtesznek az emberek. Mivel a böngésző közvetlenül a telefonnal van összekötve, egy kattintásra máris az adott cég élő ügyfélszolgálata válaszol. A cég tulajdonosának pedig szinte semmi dolga nincs ezzel, csak egy linket kell elhelyezni a weboldalán, és kész. Nem véletlem, hogy sok száz cég használja a szolgáltatást, például a UPC, az Erste bank, az ING. Úgy szoktam mondani, hogy az Ingyenhívó ott kezdődik, ahol a Google végződik.

Az itthon sikeres szolgáltatás külföldi terjeszkedéséhez egyelőre a megfelelő üzleti modellt keresik. Elsőként Angliában és Hollandiában indulnak el, mert ezek az országok nagyon fejlettek az internetes piacot tekintve. Nemhogy van weboldaluk a kkv-knak, de költenek is az optimalizálására, és hajlandók fizetni a webes értékekért.

Idegen nyelvű weboldal egy nap alatt

Amivel pedig igazán labdába lehet rúgni a külföldi piacon, az a Skawa legújabb fejlesztése, az Easyling: a távmunkarendszerre épülő, felhőalapú weboldalfordító megoldás 2011-ben megnyerte a How-to-Web Startup Challenge versenyt, és bemutatták a startupok egyik legrangosabb seregszemléjén, a Seedcampen is.

– Azokat a kisvállalkozásokat célozzuk meg, amelyeknek fontos lenne, hogy egykét idegen nyelven megjelenjenek, de nincs arra lehetőségük (pénzük, munkaerejük, szaktudásuk), hogy menedzseljék a fordítók munkáját, majd technikailag is megoldják az új nyelvi változat feltöltését – ismerteti a rendszert Péter. – Az Easyling több munkafolyamatot megspórol, hiszen a megrendelőnek csak a weboldal linkjét kell megadnia, és azt, hogy milyen nyelvre szeretné fordíttatni.

A programunk magától bejárja a weboldalt,  minden tartalmat (szöveget, képet) kigyűjt, és  eljuttatja a fordítókhoz, akik közvetlenül a weben tudják átírni mondjuk a magyar szöveget angolra. Így egy egyszerűbb weboldal akár egy nap alatt kész is lehet. Ráadásul a változásokat, ha az ügyfél kéri, automatikusan követjük, így ha új tartalom kerül fel az eredeti oldalra, azt az idegen nyelvi változatokra is átvezetjük.

A Skawa Innovation díjai

  • Ingyenhívó
    1. helyezett: Budapest Bank startup-verseny (2011)
    2. helyezett: Startup Underground Conf verseny (2011)
  • Gépelő/Otthonról
    2. helyezett: Budapest Bank startup-verseny (2010)
  • www.joszaki.hu
    3. helyezett: Budapest Bank startup-verseny (2010)
  • www.easyling.com
    1. helyezett: How-to-Web Startup challenge (2011)

A szolgáltatás valós piaci igényre épül, hiszen sok kisvállalkozás próbálja szolgáltatásait megjelentetni az interneten, ahol a legtöbb esetben egy nyelv nem sokra elég. A szolgáltatás on-the-fly (menet közben) működik, vagyis valójában nem jön létre új weboldal: a program a webszerver és a látogató közé állva a HTML-szöveget szedi le és cseréli ki más nyelvre. Sokak számára ez valóban mesébe illő, pláne, hogy mindezt normál fordítási áron végzik el.

– Mivel Long Tail business modellben gondolkodunk, kis összegű havidíjból szeretnénk rengeteget  eladni, így áraink kifejezetten alacsonyak – folytatja Péter. – Nagyon sok ügyfelet nagyon sok munkavállalóval kiszolgálni, mindezt automatizált workflow menedzsmenttel, minőségbiztosítással és egy új technológiai megoldással – röviden ez az Easyling.

A startup-versenyeken elért sikerekre és a külföldi érdeklődésekre való tekintettel Péter és társa most először érzik úgy, hogy ideje befektetőket keresni, mert a Skawa önmagában már nem elég. A cég költségvetéséből – ahogyan a legtöbb alkalmazásfejlesztőnél általában – az A pluszos programozók fizetése viszi el a legtöbb pénzt.

Értékesítési csapatuk nincs, de egymásra találnak az ügyfelekkel. A marketing fontosságával tisztában vannak, alkalmazzák a web 2.0 eszközeit, külön blogot vezetnek például minden termékükről. Péter nagyon hisz a kommunikációban, folyamatosan figyeli a visszajelzéseket.

– Úgy érzem, mindenki a mentorom, aki hajlandó velem leülni és elmondja a véleményét. Leginkább a vevőkkel, az ügyfelekkel érdemes beszélgetni, hiszen tudnunk kell, kinek szól az innovációnk és mit ad hozzá az emberek életéhez. Ezt sajnos sok startup elmulasztja, pedig a legvégén a vevők a pénztárcájukkal szavaznak az innovációra. Bár bevallom, engem sem a pénztárca motivál. Én mindennap játszom, akkor is ezt csinálnám, ha nekem kéne fizetnem érte.

Profil

Faragó Péter az ELTE programozó matematikus szakán, majd a Corvinus befektetéselemző szakán tanult. Több online szolgáltatás alapítója (Easyling.com, Joszaki.hu, Otthonrol.hu, Visuland.com, Faxolo.hu, Ingyenhivo.hu, Greencaller.com, Real5d.com).  Több hazai és a nemzetközi How-To-Web startup-verseny nyertese. Az ötleteket a 2009-ben alapított Skawa Innovationben, Benedek Balázs tulajdonostársával (a nemzetközi 24 órás programozóverseny alapítója) valósítja meg. Ezek közül az Otthonrol.hu Közép-Kelet-Európa legnagyobb távmunkarendszere több ezer munkavállalóval, akik call-centeri, adatbázis-építési, digitalizálási és egyéb feladatokat látnak el.

Tovább:
A Player legfrissebb cikkeihez
A GlobePlayer sorozathoz 
Csendes divatforradalom az Asbóth utcából – Tóth Ali @ The Room

(Fotó: Tóth István. A helyszínt köszönjük a Doblo Bor & Bárnak.)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Gyönyörű harmincassal búcsúztatjuk a hetet

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

További cikkeink a témában