Fél százalékban viszont már fenntartható!

Minden Amszterdamból induló KLM-járat fenntartható kerozinnal repül címmel küldött sajtóközleményt a holland légitársaság. Ez óriási jelentőségű hír – gondolhatjuk, hogy aztán kiderüljön, kicsit megtévesztő az állítás, mert bár valóban tankolnak fenntartható kerozint (SAF) a gépekbe, de csak 0,5 százaléknyit. Mint írják, „ennél jelentősen nagyobb arány kiszolgálásához az előállítástól a szállításon át a kiszolgálásig minden résztvevőnek szorosan együtt kell dolgoznia és stratégiát kell rá alkotni”.

A fenntartható kerozin a teljes életciklusra vetítve legalább 75 százalékkal képes csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást

a hagyományos tüzelőanyaghoz képest, tehát rendkívül fontos a használata. Mivel előállítása nagyon korlátozott, ezért négyszer annyiba kerül, mint a normál kerozin, és a felárat az utasokra terhelik:

a KLM az út hosszától és a foglalt utazási osztálytól függően 1–12 eurót számol fel jegyenként.

A rövid távú, turista osztályú jegyek esetében egy euró a plusz költség, tizenkét eurót a hosszú távú, üzleti osztályú utasok fizetnek. Ezt a foglalási rendszer automatikusan a jegy árához adja, így minden utas hozzájárul újabb mennyiség vásárlásához – ha akarja, ha nem –, mivel a befolyó összeget kizárólag alternatív kerozin vásárlására fordítja a társaság.

2011-ben a KLM volt a világon az első légitársaság, amely kevert üzemanyaggal kereskedelmi járatot teljesített, tavaly februárban pedig szintetikus kerozinnal repült a társaság egyik gépe. A holland vállalat használt sütőolajból vagy faipari melléktermékekből előállított üzemanyagot vásárol, a félszázalékos keveréshez szükséges mennyiséget már lekötötte.

(Forrás: KLM. A kép illusztráció.)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Először találtak a mikroműanyagnál is alattomosabb nanoműanyag-szennyeződést a Föld mindkét pólusán