Nem mindenki influencer, aki annak látszik.
Egy manhattani adatelemző nemrégiben bejelentette, hogy létrehozott egy Instagramm botot, amely felfuttatott egy manhattani tematikájú feedet. A bot nem csak posztolt, de elkezdett éttermeket felkeresni, és együttműködéseket kötni velük.
A @beautiful.newyorkcity nevű feed eddig olyan 600 fotót posztolt – ezek mindegyikét más feedektől szerezte, de jelölte a forrást – ezen kívül hat manhattani és brooklyni éttermek által szponzorált posztot is megjelentetett.
A bot megalkotóját, Chris Buettit a fuckjerry feedje inspirálta, ezt az a stúdió hozta létre, amelyik a hírhedt Fyre Festival kommunikációját intézte. A fuckjerry más feedekről lopta el a legsikeresebb mémeket és posztolta sajátjaként.
– Tulajdonképpen egy olyan robotról van szó, amely emberként viselkedik, és egy átlagos felhasználó nem is venné észre köztük a különbséget – mondta Buetti.
Hogy csinálta? Buetti először is összeállított egy 50-es listát a legjobb manhattani utazási és gasztrófeedekről, amelyek minőségi ételfotókat posztoltak. Megalkotott egy algoritmust, ami különböző faktorok alapján választotta ki a legmegfelelőbb fotókat. Fontos volt a jó minőség, az, hogy sok lájk érkezett a képre, és hogy mennyi követője volt. Az adatelemző random szövegeket is írt, például: „Ki tudja, hogy hol van ez a hely? Vagy: Nem éltél, amíg nem haltál meg egyszer New Yorkban”, illetve hashtageket is gyártott a fotókhoz. Írt egy másik programot, ami csúcsidőben elkezdett követőket generálni.
– A bot egész nap metodikusan követni kezd, majd kikövet más accountokat, releváns fotókat és más felhasználókat lájkol, hogy őt is lájkolják – mondta Buetti.
Ennek a stratégiának a segítségével Buetti feedje napi 100 és 500 közötti követővel gazdagodott. Amikor elérte a 20 ezres számot, a férfi írt egy szöveget, amelyet a bot helyi éttermeknek küldött el. Az üzenetben az állt, hogy a @beautifull.newyorkcity feed posztolni fog az étteremről, ha cserébe kapnak egy ingyenes étkezést, ajándékkártyát, kedvezményt vagy kupont. Buettinek egyedül az volt a dolga, hogy a beérkezett válaszokra reagáljon.
A Buzzfeed megkeresett egy olyan étteremtulajdonost, ami megállapodást kötött a robottal.
– Összességében elégedettek voltunk az együttműködéssel, mert a hirdetést posztolták és a követők a mai napig láthatják.
A bot sikere ellenére Buetti végül megunta a dolgot, és átadta a kezelését egy barátjának, aki a mai napig foglalkozik a feeddel. A férfi egyébként egy közösségi médiás tanácsadó céget vezet, a Social Rise Consultingot, amely hasonló taktikákkal igyekszik növelni a klienseik Instagram-táborát.
Buetti akciója jól mutatja, hogy egyrészt milyen ügyesen lehet manipulálni a közösségi médiát, másrészt azt, hogy sokan milyen fontosnak tartják az infuencerek szerepét. Az is kiderült, sokan mennyire nem is nézik meg, kit követnek. Mert könnyen lehet, hogy aki arra kér, hogy kövessük, nem is hús-vér ember, hanem egy program, aminek az egyetlen célja, hogy a követőbázisa növelésével valamiféle profitra tegyen szert.
(Forrás: Eater)