Ha szeretsz otthonról dolgozni, nem árt, ha jól is teljesítesz. Ha nem szeretsz – hát, nem ez a te időszakod, de akkor is vannak tippjeink, hogy elviselhetőbb legyen a munkahelyi otthonlét.
A munkahely legyen munkahely!
Otthoni munkához ideális helyszín a dolgozószoba – de ez nem általános adottság a lakásoknál, főleg, ha amúgy nem szoktál otthonról dolgozni. Egy dolgozósarkot viszont mindenképp ki kell alakítanod, ami munkaidőben a munkáról szól, és nem vonják el a figyelmed privát teendők és tárgyak.
Munkahelyre – egy-két kivételtől eltekintve – nem járunk pizsiben vagy egy szál boxeralsóban. Öltöny nem kell, de azért öltözz úgy, hogy ha hirtelen becsörög egy videóhívás, akkor se röhögéssel vagy kínos csenddel kezdődjön.
Otthon is van munkaidő
A home office-nak nem az a lényege – némely munkáltató elképzelésével ellentétben –, hogy nyolc óránál sokkal többet dolgozhatsz. Annyit dolgozz, amennyit szükséges, azt viszont koncentráltan, hatékonyan! Ha kicsit dolgozol, kicsit mást csinálsz, akkor az egész nap a munkáról szól majd, ami egyszer-egyszer beleférne, de hosszú távon nem jó megoldás. Határozz meg egy munkaidőt, tartsd hozzá magad, és a veled együtt élőkkel is beszéld meg, hogy bár valójában otthon vagy, tulajdonképpen mégsem!
Vedd figyelembe, mikor vagy a legproduktívabb!
Nem teheted meg minden munkakörben, de ha van rá lehetőséged, próbáld az imént említett munkaidőt akkorra kijelölni, amikor általában a legaktívabb vagy! Egyáltalán nem biztos, hogy ez egybeesik a szokásos irodai munkaidővel – na és?
Tervezd meg a munkát!
Ez persze a közös irodában is fontos, de otthon is: legyen időterved, to-do listed, így azt is látni fogod, hogyan haladsz. Használd ki a korszerű lehetőségeket, amelyek segíthetnek: kommunikációs eszközök, felhőmegoldások, bármi, ami könnyebbé és hatékonyabbá teszi a munkát.
Tarts szünetet! Tényleg!
Nem vagy gép, hogy órákig ugyanolyan teljesítménnyel üzemelj, hiba nélkül. Ezért tarts néha szünetet, amikor felállsz a laptoptól, kicsit mozogsz, valami mást csinálsz, a lényeg, hogy ne a munkával foglalkozz, ne céges levelezéssel pihenj! Utána a meló is jobban megy majd. (Ez se csak home office-ban hasznos tipp.)
Kommunikálj!
Home office, nem magánzárka! Telefonálj, csetelj, zoomozz a kollégáiddal, mint a rendes munkahelyeden, ne szigetelődj el tőlük – ha nem utálnak, nekik is jól fog esni, hogy beszélhetnek valakivel!
Ne legyél túl szigorú magadhoz!
Kellenek a szabályok, de ha nem sikerül tartani a saját magad által megalkotott napirendet, attól még nem vagy ügyetlen. Lehet, hogy közbejött valami, lehet, hogy túlvállaltad magad.
Fontos, hogy pontosan mérd fel, mire vagy képes adott időszakban, és az is, hogy a szabályaidat a valós lehetőségekhez igazítsd, különben sosem fogod utolérni magad.
Mozogj!
Ha otthon laksz, otthon dolgozol és mondjuk házhoz rendeled a kaját is, könnyen lehet, hogy napokig ki sem lépsz az ajtón. Mostanában jó, ha kerülöd a tömeget, az viszont nem, ha néhány helyiségre szűkül az élettered, és a legkomolyabb testmozgás az, ha kiszeded a tévétávirányítót a kanapé mögül. Menj ki a friss levegőre, mozogj egy kicsit, nemcsak a testi, a szellemi frisseségednek is jót tesz!
Otthon is van betegállomány
Webkamerán és telefonon keresztül nem fertőzöl meg senkit sem a koronavírussal, sem más betegséggel, ebből viszont nem következik, hogy addig kell dolgoznod, amíg nem fordulsz le a székről. Ha beteg vagy, pihenj, kúráld magad, hogy minél előbb meggyógyulj – a cégednek is az az érdeke, hogy minél előbb egészséges legyél megint.
A munkaidő után menj haza!
Meló után hazamegyünk – vagy máshova, bár most nem annyira –, otthon ezt azt jelenti, hogy kijössz a dolgozószobából vagy otthagyod a dolgozósarkot, és magánéletet élsz. Ez sem kevésbé fontos, mint a munka, sőt, ott is kell a jelenléted, figyelmed, mellesleg a munkához is töltődnöd kell, hogy ne zombi, hanem kiegyensúlyozott ember legyél, aki aktuálisan vagy hosszabb távon otthonról dolgozik.
Akkor is vannak jótanácsaink, ha munkáltató vagy:
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt az Aruba Cloud.