A Cartier Crash árát nehéz megbecsülni, de az biztos, hogy mostanában elég kapósak: nyáron egy aukción kicsivel több mint 72 millió forintnak megfelelő összegért kelt egy ilyen óra.

A Cartier Crash első celebszereplése David Letterman Kanye Westtel forgatott beszélgetős műsorában történt, több néző is észrevette, hogy a My Next Guest Needs No Introduction című beszélgetős show-ban a rapper csuklóján egy nagyon bizarr kinzétű óra díszeleg.

Kanye kapcsán nem újdonság, hogy kedveli az érdekes, formabontó dolgokat, valamilyen szinten mégis meglepő, hogy felvett egy antik órát – méghozzá egy különleges antik órát. A Cartier Crash nem sokkal ezután több rapper csuklóján is feltűnt, Jay-Z és Tyler, the Creator is beállt a sorba.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

goldberger (@goldberger) által megosztott bejegyzés

Az elmúlt években azt szokhattuk meg, hogy a rapperek általában Audemars Piguet, Patek Philippe vagy esetleg Rolex sportmodelleket villantanak, ez a fura Cartier viszont teljesen valószínűtlen módon forgatta fel az eddigi trendeket. Nézzük meg, honnan jött és mit tud ez a kicsi, bolondos óra!

Cartier „divatmárka”

A Cartier az órásvilág egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb márkája, annak ellenére is, hogy sokan csak divattermékeknek tartják az óráikat. Való igaz, hogy a Cartier leginkább az ékszereik révén lett világhírű, emellett azonban hatalmas órás reformok is az ő nevükhöz fűződnek.

Zsebből csuklóra.

A múlt század elején a legtöbb férfi még zsebórát hordott, a karóra pedig kifejezetten női terméknek számított. A nők nagyrészt zseb nélküli ruhákban mentek utcára, ezért praktikus módon a csuklójukra csatolták az óráikat, a férfiaknál nem volt ilyen gond, így lettek népszerűek az ő köreikben a zsebórák. Ez a trend aztán megváltozott, nagyrészt az első világháború következtében: soha nem látott tömegeket irányítottak a harcmezőkre, a katonákat pedig fel kellett szerelni, többek között karórákkal is.

A katonák a fronton nem bajlódhattak azzal, hogy előkeressék a zsebükből az órájukat, ezért nagyon sok zsebórát átalakítottak, hogy csuklón is hordhatók legyenek.

Ezeknél az úgynevezett trench watchoknál (a trench előtag a lövészárkokra utal) a 12-es számot sokszor pirosra festették azért, hogy a katonák nehogy eltévesszék, hogyan kell leolvasni az időt. Ha belegondolunk, ez teljesen logikus, hiszen a zsebórákon a 12 óra rendszerint a koronánál helyezkedett el, a csuklóra igazítás után a korona viszont a 3 órás jelzéshez került.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Ian Haynes (@ianmhaynesphotography) által megosztott bejegyzés

Akárhogy is, a zsebóra-karóra váltásnak volt még egy nagyon fontos előidézője: a repülés. Alberto Santos-Dumont francia-brazil költő, író és nem utolsósorban pilóta 1906-ban mindössze három évvel a Wright testvérek történelmi repülése után képes volt egy kerekekkel felszerelt gép segítségével a magasba emelkedni, és ottmaradni.

A krónikák szerint Santos-Dumont-nak volt egy órakészítő barátja, egy bizonyos Lois Cartier, akinek sokat panaszkodott arról, hogy a pilótafülkében nehezen tudja mérni a levegőben töltött időt, mivel mindig bajlódnia kell a zsebóra elővételével.

Lois Cartier segített a barátján, és megalkotta a világ első pilótaóráját, a Cartier Santos-Dumont-t.

Így hozta létre a többnyire ékszerekkel és divatórákkal foglalkozó Cartier a világ első pilataóráját. A Cartier Santos-Dumont mellett van a cégnek egy másik nagy ikonja, a Cartier Tank, aminek tokformáját nemes egyszerűséggel lemásolták egy első világháborús Renault F17-es tankról.

A Cartier-órák dizájnja időtlen és elegáns, az elmúlt több mint száz évben szinte semmit nem változott. A Santos-Dumont-ból, a Tankből vagy a Tank Americaine-ból is több variáció kijött már, de a lényegi dolgokon soha nem változtatott a gyártó. A sors iróniája, hogy végül az a modell lett a márka egyik legértékesebbje, ami szembemegy minden klasszikus Cartier-re jellemző dizájnelemmel.

A Cartier Crash ennek ellenére tud igazi Cartier maradni, és talán ez a legmenőbb benne.

Összetört Cartier Baignoire

Az emberek többségének erről a Cartier-ről Salvador Dali The Persistence of Memory című képe jut eszébe, pedig valójában a Crashnek semmi köze nincs a festményhez. A gyártó által hivatalosan soha meg nem erősített történet szerint 1967-ben egy érdekesen deformálódott Cartier Baignoire-t vittek be egy londoni szervizbe.

 

A Baignoire tulajdonosa azt állította, egy autóbaleset miatt tört össze ilyen csúnyán az órája, ezért szeretné, ha megjavítanák. A legenda szerint ez a ripityára törött óra inspirálta a Cartier-t, és így született meg Crash.

A Cartier Crash a semmihez sem hasonlító formája miatt hamar a gyűjtők kedvencévé vált. A cég nem gyártott sokat az órából, ezért egy-egy antik darab ma már csillagászati árokon megy el aukciósházak árverésein. Az, hogy az elmúlt időszakban felkapták a rapperek is, még magasabbra repítheti az árakat, de ami ennél is érdekesebb, hogy ezt az antik különlegességet a zenészek által sokkal többen ismerhetik meg, mint eddig.

Volt már példa hasonlóra: az Audemars Piguet Royal Oak és Patek Philippe Nautilus amúgy is nagy népszerűségén hatalmasat dobott, hogy elkezdték őket sztárok is viselni.

A Crash aligha fog olyan utat bejárni, mint az említett modellek, de talán jobb is ez így. Már az érdekes, hogy egy antik óra bekerülhetett ebbe a világba.

(Kiemelt kép: Tyler, the Creator)

Ez is érdekelhet:

Mi a fenéért fizettek több mint egymilliárd forintnyi összeget ezért az öreg, kopott óráért?

Mi kellett ahhoz, hogy ez a Speedmaster legyen minden idők legdrágább, aukción elkelt Omegája? Egy történelmi jelentőségű óra, egy kis hype és persze egy kínai vevő.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!

Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek

Ezekből a fotelekből még nagyobb élmény filmet vagy meccset nézni

További cikkeink a témában