A Cartier Crash árát nehéz megbecsülni, de az biztos, hogy mostanában elég kapósak: nyáron egy aukción kicsivel több mint 72 millió forintnak megfelelő összegért kelt egy ilyen óra.

A Cartier Crash első celebszereplése David Letterman Kanye Westtel forgatott beszélgetős műsorában történt, több néző is észrevette, hogy a My Next Guest Needs No Introduction című beszélgetős show-ban a rapper csuklóján egy nagyon bizarr kinzétű óra díszeleg.

Kanye kapcsán nem újdonság, hogy kedveli az érdekes, formabontó dolgokat, valamilyen szinten mégis meglepő, hogy felvett egy antik órát – méghozzá egy különleges antik órát. A Cartier Crash nem sokkal ezután több rapper csuklóján is feltűnt, Jay-Z és Tyler, the Creator is beállt a sorba.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

goldberger (@goldberger) által megosztott bejegyzés

Az elmúlt években azt szokhattuk meg, hogy a rapperek általában Audemars Piguet, Patek Philippe vagy esetleg Rolex sportmodelleket villantanak, ez a fura Cartier viszont teljesen valószínűtlen módon forgatta fel az eddigi trendeket. Nézzük meg, honnan jött és mit tud ez a kicsi, bolondos óra!

Cartier „divatmárka”

A Cartier az órásvilág egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb márkája, annak ellenére is, hogy sokan csak divattermékeknek tartják az óráikat. Való igaz, hogy a Cartier leginkább az ékszereik révén lett világhírű, emellett azonban hatalmas órás reformok is az ő nevükhöz fűződnek.

Zsebből csuklóra.

A múlt század elején a legtöbb férfi még zsebórát hordott, a karóra pedig kifejezetten női terméknek számított. A nők nagyrészt zseb nélküli ruhákban mentek utcára, ezért praktikus módon a csuklójukra csatolták az óráikat, a férfiaknál nem volt ilyen gond, így lettek népszerűek az ő köreikben a zsebórák. Ez a trend aztán megváltozott, nagyrészt az első világháború következtében: soha nem látott tömegeket irányítottak a harcmezőkre, a katonákat pedig fel kellett szerelni, többek között karórákkal is.

A katonák a fronton nem bajlódhattak azzal, hogy előkeressék a zsebükből az órájukat, ezért nagyon sok zsebórát átalakítottak, hogy csuklón is hordhatók legyenek.

Ezeknél az úgynevezett trench watchoknál (a trench előtag a lövészárkokra utal) a 12-es számot sokszor pirosra festették azért, hogy a katonák nehogy eltévesszék, hogyan kell leolvasni az időt. Ha belegondolunk, ez teljesen logikus, hiszen a zsebórákon a 12 óra rendszerint a koronánál helyezkedett el, a csuklóra igazítás után a korona viszont a 3 órás jelzéshez került.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Ian Haynes (@ianmhaynesphotography) által megosztott bejegyzés

Akárhogy is, a zsebóra-karóra váltásnak volt még egy nagyon fontos előidézője: a repülés. Alberto Santos-Dumont francia-brazil költő, író és nem utolsósorban pilóta 1906-ban mindössze három évvel a Wright testvérek történelmi repülése után képes volt egy kerekekkel felszerelt gép segítségével a magasba emelkedni, és ottmaradni.

A krónikák szerint Santos-Dumont-nak volt egy órakészítő barátja, egy bizonyos Lois Cartier, akinek sokat panaszkodott arról, hogy a pilótafülkében nehezen tudja mérni a levegőben töltött időt, mivel mindig bajlódnia kell a zsebóra elővételével.

Lois Cartier segített a barátján, és megalkotta a világ első pilótaóráját, a Cartier Santos-Dumont-t.

Így hozta létre a többnyire ékszerekkel és divatórákkal foglalkozó Cartier a világ első pilataóráját. A Cartier Santos-Dumont mellett van a cégnek egy másik nagy ikonja, a Cartier Tank, aminek tokformáját nemes egyszerűséggel lemásolták egy első világháborús Renault F17-es tankról.

A Cartier-órák dizájnja időtlen és elegáns, az elmúlt több mint száz évben szinte semmit nem változott. A Santos-Dumont-ból, a Tankből vagy a Tank Americaine-ból is több variáció kijött már, de a lényegi dolgokon soha nem változtatott a gyártó. A sors iróniája, hogy végül az a modell lett a márka egyik legértékesebbje, ami szembemegy minden klasszikus Cartier-re jellemző dizájnelemmel.

A Cartier Crash ennek ellenére tud igazi Cartier maradni, és talán ez a legmenőbb benne.

Összetört Cartier Baignoire

Az emberek többségének erről a Cartier-ről Salvador Dali The Persistence of Memory című képe jut eszébe, pedig valójában a Crashnek semmi köze nincs a festményhez. A gyártó által hivatalosan soha meg nem erősített történet szerint 1967-ben egy érdekesen deformálódott Cartier Baignoire-t vittek be egy londoni szervizbe.

 

A Baignoire tulajdonosa azt állította, egy autóbaleset miatt tört össze ilyen csúnyán az órája, ezért szeretné, ha megjavítanák. A legenda szerint ez a ripityára törött óra inspirálta a Cartier-t, és így született meg Crash.

A Cartier Crash a semmihez sem hasonlító formája miatt hamar a gyűjtők kedvencévé vált. A cég nem gyártott sokat az órából, ezért egy-egy antik darab ma már csillagászati árokon megy el aukciósházak árverésein. Az, hogy az elmúlt időszakban felkapták a rapperek is, még magasabbra repítheti az árakat, de ami ennél is érdekesebb, hogy ezt az antik különlegességet a zenészek által sokkal többen ismerhetik meg, mint eddig.

Volt már példa hasonlóra: az Audemars Piguet Royal Oak és Patek Philippe Nautilus amúgy is nagy népszerűségén hatalmasat dobott, hogy elkezdték őket sztárok is viselni.

A Crash aligha fog olyan utat bejárni, mint az említett modellek, de talán jobb is ez így. Már az érdekes, hogy egy antik óra bekerülhetett ebbe a világba.

(Kiemelt kép: Tyler, the Creator)

Ez is érdekelhet:

Mi a fenéért fizettek több mint egymilliárd forintnyi összeget ezért az öreg, kopott óráért?

Mi kellett ahhoz, hogy ez a Speedmaster legyen minden idők legdrágább, aukción elkelt Omegája? Egy történelmi jelentőségű óra, egy kis hype és persze egy kínai vevő.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli
Hirdetés