Van vagy volt irritáló munkatársad? Biztosan. És a kollégáid mit mondhatnak rólad?
A közösségi együttélésre vonatkozó írott és íratlan szabályok a munkahelyen is érvényesek, hiszen az is egy közösség (kivéve például a szó szerint egyéni vállalkozók). Ahogy azonban egy társasháznál, egy játszótéren vagy egy boltban sorban állva is akadnak konfliktusok, a munkahelyeken is előfordulnak, márpedig ott nagyon sok órát töltünk, ezért lényeges, hogy milyen légkörben. Néhány tippel szolgálunk, hogy ne te legyél az, aki miatt a kollégáid utálnak bejárni melózni.
A légkör
Lehet hosszasan definiálni, hogy milyen a kellemes munkahelyi légkör. Az biztos, hogy nem izzadságszagú. És nem is dezodorral, parfümmel, cigiszaggal elnyomott izzadságszagú. Ha utálod, hogy túl közel mennek hozzád, akkor mondjuk jó taktika, ha büdös vagy, de inkább azt javasoljuk,
ne te legyél az, aki miatt meghatottság nélkül is könnyeznek a kollégáid.
És az se, aki olyan, mintha az elmúlt fél éved egy drogériában töltötted volna, hogy minden illatot átvegyen a bőröd és a ruhád.
A rend
Ez a lelke mindennek, de nem ezért illik megtartani. Hogy az asztalodon mekkora a kupi, a te dolgod – amíg nem borulnak át a cuccok mások asztalára, és amíg nem kolbásszaszaftosan, kávéfolttal adsz vissza valakinek egy dokumentumot –, ha viszont másoknak kell utánad pakolniuk a konyhában, nem töltesz vizet a kávégépbe és papírt a nyomtatóba, ha nálad fogy ki, az bizony ciki.
Csendben, vagy legalább ne hangosan
Néhány munkakört leszámítva nyomasztó tud lenni, hogy emberek úgy dolgoznak egymás mellett órákon át néma csendben, mint a robotok. A másik véglet, amikor
valaki ordibál a telefonba, hangosan hallgat zenét vagy néz videót, vagy simán csak leszarja, hogy mások koncentrálnának körülötte
vagy normál hangerővel telefonálnának – már ha lehetne, de tőle nem lehet.
Figyelj!
Persze általánosan igaz, hogy figyelj a többi emberre, a munkahely viszont állandó konfliktusforrás. Lehet, hogy fázol, vagy meleged van – utóbbira most télen nem lesz akkora esély… –, átrendeznél valamit az irodában, de egyáltalán nem biztos, hogy a többiek is. Van megoldás: kérdezd meg őket előbb!
Nyíltan kommunikálj!
Van helyük a vicces üzeneteknek, de ha valakivel konkrétan problémád van, a legegyszerűbb, ha vele beszéled meg, kettesben. Nyilván visszajut hozzá akkor is, ha másoknak panaszkodsz, de ezzel se gyorsabb nem lesz az ügymenet, se elegánsabb.
Kölcsönösség
Ha mindig te mész át beszélgetni, ha mindig te viccelődsz – és a saját vicceiden is csak te nevetsz –, ha csak te beszélsz a magánéletedről, akkor az még nem baráti viszony a munkahelyeden, hanem az érzéketlenség jele, hogy nem veszed észre, hogy mások nem nyitottak rád és az intenzív közeledésedre.
Ha mindez oda-vissza működik, akkor oké, ha nem, akkor ne erőltesd!
Ne legyél féreg!
Ha a fentiekre nem figyelsz, kellemetlen kolléga vagy. Van azonban rosszabb: ha féreg vagy. Ezt úgy tudod elérni, hogy nem vállalod fel, ha hibázol – úgyis hibázol, ez természetes –, hanem megpróbálod másra tolni a felelősséget, ellopod mások ötleteit, vagy mások eredményeit a sajátjaidként adod el.