Bárhol, bármikor megismerkedhetsz azokkal, akik a sikeredet segíthetik, de tudatosan, a networking alapvető szabályai szerint érdemes növelni az esélyt.

Nem annyira egyszerű a kapcsolatépítés képlete, hogy minél több eseményen kell ott lennünk, hogy minél több emberrel találkozhassunk. A hivatásos kapcsolatépítők kidolgozott taktikával és előre begyakorolt mondatokkal sokkal hatékonyabban képesek üzleti, partneri hálózatot felépíteni, mint az amatőrök. A jó hír azonban, hogy a networking szinte minden eleme és szabálya elsajátítható. Ha elég nyitott vagy a világra, és megtanulod, mikor, kivel és miért érdemes megismerkedni, nagyságrendekkel nőhet a hatékonyságod, sikerességed. Ehhez persze sok mindent meg kell tenned, hogy az a közeg, amelyben szeretnél érvényesülni, hiteles szakembernek fogadjon el.

A jól informáltság az egyik alapja a kapcsolatépítésnek: a szereplők viszonyrendszerét ugyan kezdetben nem fogod átlátni, de minél jobban kiépítetted a kapcsolati hálód, annál jobban fel tudod térképezni ezt. A másik alapszabály, hogy valódi kapcsolatokat alakíts ki. Mindegy, mennyi névjegykártya fekszik az asztalodon, ha a kapcsolataid nem élők. A lényeg, hogy a megismert üzletemberek, szakemberek, befektetők adott esetben fel is vegyék a telefonjaidat, válaszoljanak e-mailjeidre. Ehhez azonban fel kell építened önmagadat, pontosan meg kell határoznod a helyedet és szerepedet az adott közösségben. Tudnod kell, merre haladsz, mit szeretnél elérni.

Első lépés: a személyes brand felépítése

Ahhoz, hogy megfelelő figyelmet vonhass magadra, rengeteget kell dolgoznod a saját márkánkon. Az énmárka felépítése hosszú folyamat – nem véletlenül szenteltünk neki külön cikket –, de segítségével saját szakterületed legjobbjai közé kerülhetsz.

A személyes brand kialakítása alapvetően nem önfényezésről szól, hanem a szakmai hitelesség megerősítéséről. Nem vitatva, hogy akadnak olyan szakértők világszerte, akik feltűnő akciókkal és extravagáns megjelenéssel erősítik a saját ismertségüket, inkább azt mondom, jobb nem különcnek látszani. Az ismert és elismert szakértők többsége inkább komoly szakmaisággal és hiteles referenciákkal támasztja alá a nevéhez kapcsolódó szolgáltatásokat. Az organikusan felépülő személyes brand könnyebben kelt bizalmat a leendő ügyfélkörben is. A személyes márkád külső megjelenése lehet laza vagy elegáns, a lényeg, hogy mindenképpen legyen stílusos, és bizonyos tekintetben egyedi.

Második lépés: blogolás


Ha többre vágysz annál, hogy üzleti reggelik ritka látogatójaként időnként érdekes embereket hallgass meg, érdemes valami olyannal előrukkolni, ami érdekelhet másokat is. Ha úgy érzed, hogy a területeden nincs elég szakember, magadra vonhatod a figyelmet egy szakmai bloggal. Aktuális témákkal, jelenségek elemzésével, véleménycikkekkel könnyen kerülhetsz reflektorfénybe.

A blog ugyan elég sok odafigyelést igényel, de naprakész tudást és jól hasznosítható ötleteket is eljuttathatsz általa a közösséghez. Ezzel olyanok is megismerhetik a neved, akiket valójában sosem ismertél volna meg. Nem használhatod azonban direkt üzenetekhez, az önreklámozásra, mert az olvasókat hamar elveszteni az ilyen bejegyzésekkel. A blog sikerét a megosztások, a látogatói és rajongói szám, illetve a közösség visszajelzései mutatják.

Az ismeretlen bloggereket sokáig csak az ismerőseik olvassák – egész más a helyzet, ha már véleményvezér vagy. Ekkor a legfontosabb, hogy hiteles és korrekt véleményt fogalmazz meg. Ne élj vissza azzal, hogy odafigyelnek rád. Vitázz, de ne bántsd meg azokat, akikkel később együtt kell majd dolgoznod, nem ér annyit az átmeneti népszerűség, hogy cserébe ellenségeket szerezz. Mindez nem jelenti azt, hogy ne legyen véleményed, sőt talán igazán azt várjak majd tőled, hogy pontosan fogalmazd meg a másokat is érdeklő kérdésekben kialakult gondolataidat. Ha sokan érzik azt, hogy érdekes, számukra fontos a gondolataid, felépítheted a saját közösséged is.

Légy készséges, és inkább barátokat gyűjts a tevékenységeddel. Az általad megosztott információ mindig legyen hasznos, értékes és egyedi. Ne másolj híreket, inkább reagálj az eseményekre, trendekre. A blogger attól lesz népszerű, ha a hivatásos újságírónál is tájékozottabb a témájában, stílusa van, és rendszeresen posztol.

Ha eddig eljutottál, nem lesz nehéz az üzleti konferenciákra eljutni, akár szakértőként, akár tudósítóként. Itt újabb szintre emelheted a networking-képességedet.

Harmadik lépés: üzleti reggelik és konferenciák

A legjobb stratégia, ha a szakterületed legfontosabb rendezvényein mindig részt veszel. Erre áldozni kell időt és energiát, sőt kezdetben még pénzt is, mert amíg nem építed fel a branded, nem fognak automatikusan meghívni. Írj az eseményekről beharangozót, élménybeszámolót, kommentáld az ott elhangzottakat.

Kérdezz bátran, az események szervezői es résztvevői is szeretik, ha jó kérdésekre válaszolhatnak. Legyen saját véleményed, de ne akarj feltétlenül leleplezni minden hibát, problémát. Ha olyat kérdeznél, amit húzósabbnak gondolsz, inkább négyszemközt kérdezd meg, ekkor esélyesen választ is kaphatsz, és mégsem kompromittálod az előadót.

Az ilyen rendezvényeken legyél nyitott és kíváncsi. Szinte mindenkitől lehet tanulni, meg azoktól is, akik inkább rád kíváncsiak. Legyen összefogott az, amit magadról mondasz, érthető, és persze rövid. Az üzleti szereplőkből fel lehet előre készülni, ha tájékozott vagy, sokkal könnyebb kérdezni is. Ha az interneten megszerezhető információkkal felvértezve építed a kapcsolataidat, sokkal kevesebb energiát emészt majd a feladat. Néha csillantsd meg, hogy értesz a beszélgetőtársad szakterületéhez, de sose akarj okosabb lenni mások témájában. Ne akard megváltani mások világát, nem fog sikerülni.

Negyedik lépés: szervezz…

Ha véleményvezér vagy a valamely területen, érdemes megpróbálkozni saját rendezvényekkel. A meetupok a legegyszerűbb tematikus rendezvényformaként jól bevált formaként kínálkoznak azokon a területeken, ahol a közösség szívesen tanulna saját sikeres tagjaitól.

Házigazdaként sokkal egyszerűbb jó kapcsolatokat építeni. Ha a vendégeid saját témájukban a legjobbak, a hallgatóság és az előadók is jól fogja érezni magát, neked pedig marad a hálás szerep, az egész rendezvény megszervezése. A szervezés közepette természetesen újabb kapcsolatokra tehetsz szert, nemzetközi partnereket találhatsz. Az egész egy nagy társasjáték, amelyben az ügyes stratégiával rendelkezők a végén egy nagy halom partnerrel, üzleti ajánlattal és ügyféllel gazdagodnak. A kezdő játékosok pedig a közönség soraiból kérdezik majd azokat, akik korábban kapcsolódtak a játékba. El lehet menni egészen odáig, hogy nemzetközi szinten is beszállj ebbe a történetbe – nem nagyon játsszák ezt máshogy Silicon Valleyben sem. Mindenkinek érdeke, hogy a körforgás működjön, amelyben az új szereplők kezdetben tanulnak, később megkérdőjelezik, majd leváltják a korábban sikereseket. Csak rajtad múlik, melyik szerepet választod.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

Örülünk, hogy ez a lány fürdőruhamárkát alapított

Átalakul a hulladékrendszer: hova dobjuk mostantól a leggyakoribb szeméttípusokat?

További cikkeink a témában