Kilencvenmilliárd forintnyi összeget szánnak rá.
Anne Hidalgo főpolgármester felidézte, hogy a terveket már tavaly bemutatták a helyi önkormányzatok és üzleti vállalkozások vezetőinek. Az elképzelés szerint a Párizs belvárosát átszelő 1,9 kilométeres sugárútból "különleges kertet" varázsolnak.
A Champs-Élysées bizottság 2018 óta kampányol a sugárút újratervezéséért és megújításáért. Szerintük a legendás sugárút az elmúlt harminc évben elvesztette csillogását, a párizsiak is elfordultak tőle, ráadásul egymás után sújtották a gazdasági és egészségügyi válságok, sztrájkok.
„Gyakran nevezik a világ legszebb sugárútjának, de mi, akik nap mint nap itt dolgozunk, már nem vagyunk olyan biztosak ebben" – mondta tavaly Jean-Noël Reinhardt, a bizottság elnöke. Hozzátette, hogy miközben egyre több látogató halad végig rajta, és üzleti vállalkozások harcolnak azért, hogy megvessék ott a lábukat, a franciák számára megkopottnak tűnik.
A bizottság nyilvános konzultációval mérte fel a változtatással kapcsolatos igényeket. A tervek szerint
a járműforgalom helyét felére szorítanák vissza, az út nagy részét átadnák a gyalogosforgalomnak és zöldterületeknek, valamint fasorokat ültetnének a levegő minőségének javítására.
Chiambaretta szerint a szennyezett levegőjű, autókkal zsúfolt, nagy idegenforgalmú kereskedelmi központot „környezettudatos, vonzó és befogadó” környékké kell változtatni. A megújulás a híres Concorde teret, Párizs legnagyobb terét is érinti, amely a sugárút délkeleti végénél helyezkedik el. Átalakítását még a 2024-es olimpia előtt be akarják fejezni. A Champs-Élysées átalakulása a tervek szerint 2030-ra fejeződhet be, költsége 250 millió euró, átszámítva nagyjából 90 milliárd forint.
Mocsárból a luxusba
A Champs-Élysées eredetileg mocsaras, konyhakertes terület volt. A nevét a görög mitológia mennyországáról, az elíziumi mezőkről kapta. André Le Notre, a Napkirály, XIV. Lajos kertésze tervezte meg először a fasorokkal szegélyezett széles sétányt, amely a Grand Cours nevet kapta. 1709-ben keresztelték át Champs-Élysées-re, amikor kibővítették és az évszázad végére népszerű sétaútvonal és piknikhely lett belőle.
Manapság kávézóiról és áruházairól híres, több luxusautó-márka bemutatóterme is a sugárúton nyílt meg. Hagyományosan évente ad helyet annak a nagyszabású katonai parádénak is, amelyet a Bastille ostromára emlékezve tartanak.
Amikor épp nincs lezárva a fél világ, akkor naponta mintegy százezer gyalogos fordul meg a Champs-Élysées-n – 72 százalék turista, 22 százalék ott dolgozó –, a nyolcsávos sugárúton óránként háromezer jármű halad át, ami miatt a környék levegője nagyon szennyezett.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: MTI)