Ivanka beton, Benzol, Felvarrom.hu és Printa. Négy magyar dizájnalkimistával beszélgettünk, akik bebizonyították, hogy lehet hazánkban is újat és elsöprőt alkotni.

Ivanka beton, Ivanka Katalin

Az egyik legkülönlegesebb magyar stúdió olyan metamorfózisait mutatja meg az indusztriális anyagnak, hogy az aszfaltról kell felkapnunk leesett állunkat: hangfalaktól kezdve, táskákon át a változatos bútorokig és fali csempéig mindent képesek betonból kivitelezni.

– Milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy magyar dizájner-vállalkozónak 2013-ban?

– A jelen világgazdasági helyzet nagy kihívást jelent – és ezzel szoros összefüggésben a vizuális művészeti ágakban érintett szereplők pénztárcakímélő és mondhatni unalmasabb magatartásával. Kicsit hiányzik az önfeledt dizájnámokfutás, ami szerintünk 2008-ig még jelen volt. Ugyanakkor  néhány társadalmilag is felelős tervezési és fejlesztési irányban szerencsére komoly perspektívát látunk.

A megfelelő csapat felépítése egy gyorsan növekvő vállalkozás életében szintén kihívás. Örömünkre szolgál, hogy az Ivankánál egyre jobb és jobb csapattal dolgozunk: senkit nem vezérelnek önös célok, hanem mindannyian együtt tevékenykedünk a hosszú távon is tartható, dinamikus fejlődésért.

Kulcstartó a szexi betonból. Nézd meg, mit írt róla a RadarPlayer!

– Milyen tanácsot tudna adni olyan fiatal dizájnereknek, akik most vágnak bele egy vállalkozásba?

– Hazai színtéren a legfontosabb az, hogy minden kezdő dizájner hordozza a tenyerén azt a néhány első megrendelőt, aki először hisz benne, és nagyobb kockázatot vállalva kezdőnek is ad megbízást. Azoknak, akik az egész világot szeretnék meghódítani, azt tanácsolnánk, hogy beszéljenek, tanuljanak és próbáljanak együttműködni olyan vállalkozókkal, akik azonos vagy hasonló területen már sikeresek, és rendelkeznek külföldön szerzett tapasztalattal. Ugyanis számos kardinális kérdésre választ, hasznos tanácsot kaphat a tapasztaltabb vállalkozóktól.

Meg kell tanulni, milyen eseményeken érdemes megjelenni (és mely országokban), a szakmai munka mellett hogyan tervezzen üzletileg és érje el céljait, hogyan szervezzen csapatot vagy hogyan fejlessze az esetleg már meglévő szervezetét, valamint egy szakmai vagy pénzügyi befektető bevonásának módjairól is tudakozódhat. Ezek mind olyan meghatározó és kritikus pontok, melyekben, ha valaki tisztában van céljaival és ambícióival, felettébb hasznos, ha tanácsadást vesz igénybe.

Úgy látjuk, Magyarországra nem jellemző, hogy az emberek együtt tudnának működni – ezt a hibát érdemes leküzdeni. Tehát minden kezdőnek azt tanácsoljuk, keressen partnereket, befektetőt, ügyvezetőt, munkatársakat, mivel a pénz, a szakmai tapasztalat, a kreativitás és a vezetői képességek nincsenek jelen egy személyben. Ha pedig összeállt a szervezet, semmiképp se feledkezzen el a rendszeres és figyelmes kommunikációról.

– A termékeik online is elérhetők. Milyennek látja a hazai-e kereskedelmet? Szeretnek a hazai fogyasztók webshopban vásárolni az önök termékeiből, vagy ez nem jellemző?

– Egyre növekvő arányban vásárolnak tőlünk a webshopon keresztül, de közel sem annyian, ahányan külföldről rendelnek. A tendencia azt mutatja, a jövőben mind a kereskedők, mind pedig a forgalmazók száma nagy mértékben csökkenni fog, többek között ezért is keresnek közvetlenül minket mint gyártót egyre gyakrabban.

– Mi volt az elmúlt évek legizgalmasabb hazai dizájnprojektje önök szerint?

– Több is eszünkbe jutott. A Brody House és Brody Studios létrehozását mindenképpen annak tartjuk. Utóbbiban volt alkalma az Ivankának is előadást tartani egy alkoholos italmárka profilú világcég rendezvényén. Hihetetlenül jó volt látni és hallani, hogy kik vendégeskednek és alkotnak a házban.

A Design Terminált szintén ide sorolnánk: egy ideje már megnyitották kapuikat, egyre több a rendezvényt szerveznek, és emellett mára kialakult saját identitásuk, proaktivitásuk, valamint lefedett hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerük is.

A brit sztártervező primadonna nevével és munkájával finomhangolt magyar történet, a Solinfo Café by Tom Dixon is nagyon inspiráló és izgalmas projekt.  A Solinfo tulajdonosának nagyvonalúsága és a vele dolgozó tervező, Noam munkájának köszönhetően nyílt ez a páratlan hely. Megsúgjuk, hogy a mosdóba is érdemes bekukkantani, milyen lett az új Ivanka kézmosó!

Ilyen az Ivanka beton képkeret. 

– Mire számíthatunk önöktől a közeljövőben?

A közelmúltban fergeteges garázsvásárt tartottunk a bázisunkon. Ez volt az első ilyen akciónk, és a pozitív fogadtatáson felbuzdulva tervezzük, hogy néhány havonta rendszeresen megrendezünk egy ilyen vagy hasonló eseményt. A piaci árhoz képest ténylegesen 70–85%-os kedvezménnyel lehetett a raktárkészletünkön levő termékeinkhez hozzájutni, ami sok érdeklődőt vonzott az eseményre.

Tervezés alatt van termékeink új generációja, köztük például a Flaster Tiles mellett két vadonatúj csempetípust is be fogunk mutatni, hogy szélesítsük a legkeresettebb Ivanka burkolatok választékát. Készülünk a szeptemberi Londoni Design Fesztivál Superbrands eseményére is, ahol néhány újdonságot már szeretnénk megmutatni a nagyközönségnek.

Emellett a közelmúltban több sikeres együttműködésben is részt vettünk: a hetekben jártunk kint a G-Star Raw berlini flagship store megnyitóján, ahol Ivanka homlokzatot kapott az üzlet, és több hónapos egyeztetés után a most épülő Saint Laurent üzletben is lesz Ivanka beton.

A cikk a tovább gomb után folytatódik!

Benzol, Baracsi Kati

Ha eddig a benzolról csak a Vegyészopera vagy még az se jutott eszedbe, ideje egy új jelentést biggyeszteni a C6H6 mellé. A Benzolnál ugyanis újrahasznosított textilekből, zsákokból, marhabőrből és bontott fából egyedileg készülnek a legcoolabb vintage táskák. A stílusos kiegészítőket forgalmazó vállalkozás töretlenül halad előre, és reméljük, ugyanolyan kortalan és időtálló lesz a jövőjük is, mint az általuk készített darabok.

– Milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy magyar dizájner-vállalkozónak 2013-ban?

– Az áruházláncok és nagy divatmárkák tömegtermelésével, fogyasztásösztönző működésével nem tudjuk és nem is kívánjuk felvenni a harcot. Úgy vettük észre azonban, hogy egyre népesebb az a réteg, melynek tagjai tudatosan végiggondolják költéseiket, és inkább olyasmire adják ki a pénzt, ami tartós, minőségi és egyedi. Ezen a piacon sem vagyunk egyedül, de ez a verseny ösztönző; kreativitásra és igényességre sarkall.

– Melyik az eddigi legsikeresebb termékük/projektjük?

– Évek óta sikerrel működtetünk egy indusztriáldizájn-galériát, az artKraftot. Régi berendezési tárgyakat hozunk működő, ma is használható formába, vagy épp merőben új funkciót adunk nekik. Többségében férfiak vásárolják az általunk készített, karakteres darabokat, ezért évek óta beszélgetünk velük, figyeljük az igényeiket. Úgy tapasztaltuk, igen szűk terük van az öltözködésben, különösen a kiegészítők terén. Pedig a táska pont az a kiegészítő, melyet a férfiak is szívesen választanának, mert praktikus – és ha elég stílusos, akkor teljesen feldobja az öltözéket.

A férfiak nem cserélik szezononként, sem pedig alkalmanként a táskáikat, tehát nekik különösen időtálló darabokra van szükségük. A Benzol táskák kialakításakor legfontosabb szempontként a minőséget és az újrahasznosítást tartottuk szem előtt, és ez a gondolatmenet jellemzi az artKraftot is. Táskáink kézzel készített egyedi darabok, a múltat idézik, de teljesen megfelelnek a mai kor igényeinek.

A Benzol vintage utazótáskát a RadarPlayer is bevizsgálta.

– Milyen tanácsot tudna adni olyan fiatal dizájnereknek, akik most vágnak bele egy vállalkozásba?

– A tervezés és alkotás egy kegyelmi állapot, de nem szabad túl sokáig benne maradni, ki kell lépni a csigaházból, és megmérettetni a piacon az ötleteket. Ehhez jó fotókra, megfelelő honlapra, valamint az online értékesítési csatornák és a nyilvánosság ügyes használatára van szükség. A tervezésnek, alkotásnak és értékesítésnek párhuzamosan kell működnie. Ez sokszor nagyon nehéz és fárasztó lehet, de az eredmények kárpótolnak érte.

– A termékeik online is elérhetők. Milyennek látja a hazai e-kereskedelmet? Szeretnek a hazai fogyasztók webshopban vásárolni az önök termékeiből, vagy ez nem jellemző?

– Magyarországon még mindig egy szűk réteg vásárol az internetről. Bizalmatlanok mind a kereskedőkkel, mind a termékekkel kapcsolatban. Pedig külföldön szinte mindenki így vásárol, mivel nem nehéz belátni, hogy a kereskedelemnek ez egy kényelmes és gazdaságos módja.

A Benzol táskák csak webáruházból vásárolhatók, így nem terheljük rájuk a boltfenntartás költségeit. Viszont minden táskához sok, nagyméretű fotót teszünk fel, mindenre kiterjedő, részletes leírással, melyet magyarul, angolul és németül is elolvashatnak az érdeklődők. Így a vásárlók pontosan tudják, mi kerül virtuális kosarukba.

– Mi volt az elmúlt évek legizgalmasabb hazai dizájnprojektje önök szerint?

– Két magyar építészeti világsiker ragadott meg minket leginkább. A Füleky Borászat és a Laposa Pincészet is elnyerte az Archdaily által évente megítélt, Building of the Year díjat. Igyekszünk folyamatosan figyelemmel kísérni a dizájnvilág izgalmas híreit, de nem mindig jut rá időnk, ezért mindig nagyon várjuk az évente megrendezett Design Hetet. Ez az esemény teljesen átfogó képet ad a legfrissebb trendekről, és örömmel látjuk, hogy az alkotók kreativitása kimeríthetetlen, ezért minden ilyen alkalom tartogat meglepetéseket.

– Mire számíthatunk önöktől a közeljövőben?

– Két új Benzol-kollekció bevezetését tervezzük ebben az évben. Továbbra is az újrahasznosítás jegyében, minőségi anyagokkal dolgozunk, és maradnak a kézzel készített darabok is.

A cikk a tovább gomb után folytatódik!

Printa, Majoros Zita

Workshopok, divatbemutatók, ökodizájn, szitanyomás és egy barista eszpresszó: a multifunkciós Printa már Bécsre is rányomtatta névjegyét. A Zsinagóga-negyed közepén található, letisztult stúdióban sosem áll meg az élet; a folyamatosan gyártott, egyedi termékekben mindenki megtalálhatja a kedvére valót – legyen az vicces, szexi, hasznos, egyedi, hipszter, szép vagy elgondolkodtató.

– Milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy magyar dizájner-vállalkozónak 2013-ban?

– Az egyik legnagyobb kihívásként a magunkra hagyatottságot éljük meg, mindent egyedül kell csinálnunk. Sajnos kreatív vállalkozások nem nagyon jutnak támogatáshoz, nincsenek pályázatok – vagy ha vannak, lehetetlen megnyerni őket (saját tapasztalatból beszélünk). Nem részesülünk semmilyen adókedvezményben vagy támogatásban. Úgy látjuk, hogy művészeti pályázatokat azért nem tudunk megnyerni, mert úgymond kommerszek vagyunk, vállalkozói pályázatokat pedig azért nem, mert valahogy megfoghatatlan az, amit képviselünk. Ugyanakkor jó érzéssel és erővel tölt el, hogy mindent csak magunknak köszönhetünk: segítség, támogatás vagy hitel nélkül értünk el mindent.

Szintén problémás téma a gyártási lehetőségek hiánya. Habár tele vagyunk kreatív ötletekkel különböző termékekkel és azok legyártásával kapcsolatban, sajnos nincs megfelelően működő hazai iparág termelésre, mi pedig a gyártásunkat Magyarországon szeretnénk tartani. Vannak viszont elképesztően ügyes szakemberek szerencsére, csakúgy mint táskakészítők, varrónők, szabásznők. Ezért sok jó divat- és kiegészítő kollekció van jelenleg Magyarországon az ügyes kezeknek köszönhetően. Mi saját magunk szeretünk gyártani mindent, ezért egy szitaműhelyt is üzemeltetünk. Gyakorlatilag mindent, amit az üzletünkben eladásra kínálunk, hátul, a műhelyünkben gyártjuk.

Utolsó, nagy kihívásnak pedig a fizetőképes vásárlói kör hiányát látjuk: Magyarországon gyakorlatilag nincs ilyen. A mi pozicionálásunk az alsó középszintnek felel meg. Áraink ruhákban, kiegészítőkben és grafikákban is körülbelül nyolcezertől huszonötezer forintig mozognak (néhány extra darabot kivéve). Ez sajnos a többségnek mégsem megfizethető, mivel amit kínálunk, azt nevezhetjük szükségtelen extrának, amelyre akkor van pénz, amikor az alapszükségletek ki vannak elégítve. Jelenleg az emberek többsége az alapokkal küzd. Ezért a mi vásárlóközönségünk 90%-a külföldi. Érdekes megfigyelni, hogy 2006 óta, amióta az üzlet működik, ez a százalék hetvenről kilencven százalékra nőtt: ezek a számok is világosan mutatják, hogy egyre kevesebb magyar vásárol nálunk.

A Printa jól nyomja. Nézd meg, a Radaron, mi jön ki a szita alól! 

– Melyik az eddigi legsikeresebb termékük/projektjük?

– Nem tudnék csak egyet kiemelni, a kollekciónk folyamatosan változik, csiszolódik, de mindig azokra a termékekre fektetünk hangsúlyt, fejlesztjük tovább, melyeknek sikere van. Ilyen például a Printa’s Pest (budapesti élménykalauz saját kiadásban) és a Pest Collection szuvenírkollekció, mely folyamatosan bővül új grafikákkal és felületekkel. Nagy sikere volt a régi bőrkabátokból készített táskáknak is, azóta az egész ruhakollekció újrahasznosított textilekből készül. Emellett örömmel látjuk, hogy a kezdetek óta folyamatosan nő az érdeklődés a szitanyomott, limitált szériás műalkotások irányában, melyek alternatívát jelentenek a drága, egyedi műalkotásokkal, festményekkel szemben.

– Milyen tanácsot tudna adni olyan fiatal dizájnereknek, akik most vágnak bele egy vállalkozásba?

– A tanácsaink praktikusak, kerülnénk olyan közhelyeket, mint a kitartás és kreativitás egyedüli fontosságának emlegetése. Először is természetesen kell egy ötlet, de ez csupán a szórakoztató része egy vállalkozásnak. Ezután nem árt egy üzletterv. A termék gyártásánál nagyon fontos kiszámolni a költségeket, melybe a saját tervezési díjon kívül bele kell számolni az áfát is. Nagyon sok tervezővel találkoztunk, akik ezeket nem veszik figyelembe, nem számolják ki, hogy eladható-e az adott termék. Az itthoni üzletek és vásárok ismerete mellett érdemes külföldön is körülnézni dizájnvásárügyben: a külföldiek szeretik a magyar dizájnt, mert kreatív, minőségi és megfizethető.

Érdemes egy termék tervezésnél megszabadulni a fölöslegesen drágító részletektől, és csak a fő ötletre, funkcióra fókuszálni. Gyakran a termék nem lesz jobb ezektől, csupán a gyártása lesz drágább, amely végül eladhatatlanná teszi az adott terméket. Szintén ajánlatos termékcsaládban gondolkozni, mivel az egyazon koncepcióra épülő, de mégis különböző funkciójú, méretű stb. termékek egymást erősítik.

– A termékeik online is elérhetők. Milyennek látja a hazai e-kereskedelmet? Szeretnek a hazai fogyasztók webshopban vásárolni az önök termékeiből, vagy ez nem jellemző?

– Van webshopunk, de nagyon basic módon működik, szándékosan nem fektetünk erre nagy hangsúlyt. Ugyanis van egy nagy üzlethelyiségünk, ezért arra szeretnénk ösztönözni a limitált számú magyar vevőkört, hogy betérjenek hozzánk. Webshopunkat inkább azoknak a külföldi vevőinknek tartjuk fent, akik voltak már nálunk, ismerik a termékeinket, és szeretnének még rendelni tőlünk. Egyedi termékek esetén nagyon nehéz egy webshopot működtetni, ehhez tulajdonképpen két termékkészlettel kellene működtetnünk, és sajnos erre nincs kapacitásunk.

– Mi volt az elmúlt évek legizgalmasabb hazai dizájnprojektje ön szerint?

– 2012-ben, a Design Terminál szervezésében a Slow Design – Élj lassabban című kiállítás kiválóan bemutatta a hazai és külföldi ökodizájn és ökodivat törekvéseit. Szeretjük a Pos1t1on dizájncsoport munkáit is. Tetszik a profizmusuk és a kommunikációjuk. Az AU workshop munkái szintén nagyon frissek és szellemesek, az Ivanka beton divatkollekcióját pedig egy nagyon érdekes kísérletnek látjuk.

– Mire számíthatunk önöktől a közeljövőben?

– Most épp a bécsi üzletünket próbáljuk bejáratni, a Printa Wient. Még csak másfél hónapja vagyunk nyitva, és rengeteget tanulunk: magyar fejjel Ausztriában vállalkozni nem kis kihívás. Már az első hónapban kiderült, hogy a Magyarországon tapasztalt vásárlói arány teljesen ellentétes: a vevők kilencven százaléka bécsi, azaz helyi, és csak tíz százaléka külföldi. Mi a tervünk? További üzleteket szeretnénk nyitni szerte a világban: például jól hangozna egy Printa Berlin vagy épp Printa NYC: a határ a csillagos ég.

A cikk a tovább gomb után folytatódik!

Felvarrom.hu, Szabó Péter

Nincs szíved megválni a már teljesen javíthatatlan bringádtól? Zsebkendőáztatós lomtalanítás vagy a MÉH helyett vidd el szerelmedet a felvarromos srácokhoz, ők tudják, mit kell tenni: övként, karkötőként vagy robotként visszakapod minden alkatrészét. Az öt éve indult urban vállalkozás igazi belvárosi gépbontó: a darabokra szétkapott tárgyak kohóban elégés helyett kreatívan visszaforognak az underground térbe.

– Milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy magyar dizájner-vállalkozónak 2013-ban?

– Fő kihívásnak azt tekinthetjük, hogy mi mikrónál is kisebb vállalkozásként alapítottuk a céget. Nem volt tőkénk, és az állam sajnos nem támogatja az ilyen kezdeményezéseket. Így központi probléma számunkra a temérdek magas, munkát terhelő adó, melyeket egy nagyvállalat ki tud fizetni, mi azonban sajnos nem tudunk ilyen összegben termelni. Az, hogy az állam nem támogatja a kisvállalkozókat, sokak számára megugorhatatlan lépcsőfokká teszi egy saját cég beindítását, amellyel nagyon nehéz szembemenni. Annyira magasak a terhek, hogy a nyereség felét gyakorlatilag leadózzuk. Öt éve működtetjük a céget, és szerencsére esetünkben ígéretesnek tűnik a jövő, előremutatóak a számok, tehát ebből a szempontból elégedettek vagyunk a haladás ütemével, a bejövő pénzt azonban még mindig visszaforgatjuk, nem vettük ki a cégből.

– Melyik az eddigi legsikeresebb termékük/projektjük?

– Nagy az öveink és a karkötőink rajongótábora, főleg a színes biciklikülsőkből varrt karkötőké. Őket bármilyen vásárra sikerrel visszük. Emellett nagy kedvenc még a biciklibelsőből varrt öv is. Itt a vásárlók színskálából kiválaszthatják, melyik színt szeretnék – tapasztalatunk szerint a narancs és világosbarna kombinációk a legkelendőbbek.

– Milyen tanácsot tudna adni olyan fiatal dizájnereknek, akik most vágnak bele egy vállalkozásba?

– Sajnos a legelső tanácsom az, hogy ne Magyarországon kezdjenek bele. Ha mégis itthon szeretnének belevágni, mindenképpen készítsenek legalább egy üzleti tervet, vásárlói felmérést és piackutatást. Ha egy fiatal dizájnernek nagyobb a lelkesedése, mint az ilyen irányú tapasztalata, nagyon ajánljuk, hogy vegyenek részt egy úgynevezett mentorprogramon. Ez a kezdeményezés állami pályázatból jött létre, mely során cégek pályázhattak egy hozzájuk kihelyezett mentorra. Mi is pályáztunk, és kaptunk is egy kiváló mentort, aki egy komoly cég igazgatója – nagyon jó tanácsokat adott. Tehát ha nem is ezen a programon keresztül, de minden kezdő számára elengedhetetlen egy olyan ember, aki tudja segíteni őt a tapasztalataival.

Magyarországon a jelenlegi piaci környezetben nagyon nehéz bármit is sikerre vinni. Ezért, ami mindezt megelőzi, az a jó termék. Azt tanácsoljuk minden fiatal dizájnernek, hogy koncentráljanak a termékre, mert akármilyen pénz van mögötte, ha a termék nem tökéletes, akkor fabatkát sem ér a jó marketing. Tehát kulcsfontosságú a támadhatatlanul jó tervezés, koncepció, kivitelezés és gyártás: egy száztíz százalékosan kitalált termékre lehet építkezni.

Biciklibelsők mellett patkófékekből készült robotokat is kreál a Felvarrom.hu!

– A termékeik online is elérhetők. Milyennek látja a hazai-e kereskedelmet? Szeretnek a hazai fogyasztók webshopban vásárolni az önök termékeiből vagy ez nem jellemző?

– Másfél–két éve van webshopunk, mi is tapasztaljuk azonban, hogy nagyon nehéz a magyarok bizalmát felépíteni a webshop felé, ezért lehetőleg minden adatot feltüntetünk az oldalunkon. De ha már sikerült megnyernünk ezt a bizalmat és rendel valaki tőlünk online, azokból visszatérő vásárlók lesznek. Azonban így is csak a bevételi forrásunk töredékét képezi a webshop. Való igaz, hogy specifikus termékeket gyártunk, ami szintén nehezíti ezt a vonalat, emellett a dizájntermékek vásárlása sem elterjedt hazánkban: sajnos ez nem az érdeklődés, hanem az anyagi lehetőségek hiányából fakad.

Külföldön összehasonlíthatatlanul más a vásárlói hozzáállás: míg Magyarországon az „ezt én is meg tudom csinálni” attitűd a jellemző, addig külföldön mindenki lelkes az új, kézzel készített dizájntermékek iránt. A munka értéke tévesen pozicionált: az ország szegénységének köszönhetően az ár felől közelítjük meg a terméket, a befektetett energia helyett.

– Mi volt az elmúlt évek legizgalmasabb hazai dizájnprojektje ön szerint?

– Ha egyvalamit szeretnénk kiemelni a hazai dizájnszcénából, akkor az Ivanka betont említenénk, az ő munkájuk nagyon szimpatikus számunkra.

– Mire számíthatunk önöktől a közeljövőben?

– Elég sok ötletünk van, és azokat szeretnénk tökéletesíteni. Többek között robotokra és világuralomra lehet tőlünk számítani – azaz még több robotot szeretnénk készíteni biciklialkatrészekből, de bicikliláncból is készülnek majd eddig még nem látott termékek. Jelenleg főleg a külföldi terjeszkedésre koncentrálunk, az Egyesült Államokból és Svédországból is vannak biztató visszajelzések, de már nagyon örülünk, hogy szerte a világban több helyen lehet már a termékeinkbe botlani, Franciaországtól kezdve Norvégián át Mexikóig.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában