Miközben fent a szalonban szürcsölik a koktélokat a vendégek, lent már fortyognak az üstökben az új Campari-variációk. Legalábbis így képzeltük eddig.

Milánó történelmi városközpontjában a Dóm téren két óriási templom tornyosul az ember fölé. Az egyik maga a Milánói dóm, Európa második legnagyobb temploma a vatikáni Szent Péter bazilika után. A másik pedig a II. Victor Emánuel Galéria, egy egész más vallás: a konzumerizmus temploma, Olaszország legöregebb bevásárlóközpontja:

Az 1865 és 1877 között épült Galleria balra, az 1386-tól egészen 1965-ig(!) épült Dóm jobbra (kép: Wikipedia)
Az alsó szinten van a tulajdonképpeni koktélbár, fent az étterem és rendezvényterem, a pincében a labor és az exkluzív tárgyaló

A Galleria dóm téri bejáratánál, közvetlenül a hatalmas boltíves kapu bal oldalán már tíz évvel a vásárcsarnok átadása előtt megnyílt a Campari család kávézója, a Caffé Campari, 1915-ben pedig a kávézó "kisöccseként" a család megnyitotta a Camparino della Galleriát. Az újhullámos szórakozóhelynek szánt koktélbár különlegessége volt a vezetékes, hűtött szódavíz: a pincében lévő gépből érkezett egyenesen a csaposok keze alá a hideg szóda, amivel aztán felspriccelhették az élénkpiros, jellegzetesen kesernyés likőrt.

A kis családi cégből kinőtt Campari Group ma a világ likőrgyártásának mintegy felét adja. Az ő termékük az Aperol, a Grand Marnier, az Ouzo 12, de a Cinzano márka is a cég tulajdona 1999 óta. A vállalat szíve azonban jól hallhatóan itt, ebben a milánói koktélbárban dobog, ahová az Alfa Romeo vendégeként érkeztem a minap egy autóbemutató kapcsán a sajtótájékoztatóval összekötött vacsorára. Az Alfa új modelljeiről már részletesen beszámoltunk, de a Camparinóban töltött este önmagában is olyan érdekes volt, hogy megér egy rövid ajánlót azoknak, akik esetleg Milánóba látogatnak. Tényleg ne hagyják ki, nagyon hangulatos, jópofa és érdekes!

A Camparino üzletvezetője, Tommaso Cecca (kép: Facebook)

Tommaso Cecca, a Camparino üzletvezetője a vacsora előtt megígérte, hogy akit érdekel a hely, azt szívesen lekíséri a pincébe is egy kis üzemlátogatásra. Miután megkóstoltuk a whiskyshordókban érlelt Camparit és vagy két-három, különböző színű, illatú, édességű és kesernyésségű Campari-koktélt, kellően felbátorodtam ahhoz, hogy komolyan vegyem az elvetemülten elegáns megjelenésű, kissé ijesztő signore Cecca ajánlatát. Tessék, itt vagyok: ha megígéri, hogy nem bánt, lemehetünk együtt a pincébe!

A felső szint éttermének hátsó falát kb. 2/3 részben foglalják el a camparis üvegek, 1/3 részben a Campari-koktélok hozzávalói
Készül a Campari-szóda, a legbézikebb Campari-koktél
Cask Tales, vagyis Hordómesék: különleges változata a Camparinak a whiskyshordóban érlelt likőr

A pince egy kicsit csalódást okozott, ugyanakkor viszont nagyon izgalmas élmény is volt belesni a színfalak mögé. Kiderült, hogy egy 160 éves likőrgyártó 106 éves üzletének pincéje 2021-ben már nem lehet egy penészes, pókhálós, hatalmas hordókkal teli horrorfilm-díszlet. Ennek a pincének már egy inox pultokkal, modern lepárlókkal, hűtőkkel, jéggyártó géppel felszerelt műhelynek kell lennie ahhoz, hogy kiszolgálhasson egy élelmiszeripari szintű előírásoknak megfelelően működő vendéglátóhelyet illetve italgyárat.

A Camparino pincéjének legérdekesebb kamrája a labor, ahol nem csak új Campari-koktélokat kevernek, de a cégcsoport más termékeivel kapcsolatos kísérletek is zajlanak. Ottjártamkor például egy ötliteres befőttesüvegben éppen egy új gin prototípusa készült: mindenféle fűszerek lebegtek a gabonaszeszben. Felette pedig a labor a polcain úgy sorakoztak az illatosító, ízesítő csodaszerek, mint a régi gyógyszertárakban álltak a helyben kevert orvosságok hozzávalói.

Pókháló és penész helyett ragyogóan tiszta inox labor a Camparino pincéje
Egy 160 éves márka sem létezhet folyamatos kísérletezés, a megújulás folytonos szándéka nélkül
A Campari első profi reklámplakátjának egyik fennmaradt példánya 1926-ból, a Camparino tárgyalójának sarkában. Rákerestem: most épp 14 ezer dollárért hirdetnek egy ilyet a neten

A Camparinóban valahogy összeér minden, ami miatt Olaszországot olyan nagyon lehet szeretni. A tapintható közelségű történelem, a mindennapokban is jelenlévő művészet, a megalkuvást nem tűrő elegancia és az ezzel náluk valahogy kiválóan harmonizáló életöröm. A csillogóan friss műemléképületben a fekete csokornyakkendős pincér elénk teszi a hűvös, édesen kesernyés, világítóan piros Campari-szódát és ebben az egy mozdulatban tényleg ott van egész Itália. Salute!

Egy másik olasz szentély, nem messze Milánótól, ami ugyanezen a túrán néztem meg:

„Évi százezer ember fizet azért, hogy megnézhesse a reklámunkat”: az Alfa Romeo múzeum

Miután bejártam az Alfa Romeo házi múzeumát, sikerült beszélgetnem az igazgatóval is, aki elmondta, mennyire nem véletlenül tetszett, amit láttam.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

A legszörnyűbb lakóközösség lakógyűlésére is elmegyünk Sophie helyett

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés