A világ leghosszabb, 18 kilométeres víz alatti alagútjával kötik össze Dániát és Németországot a balti-tengeri Fehmarn(dánul: Femern)-szorosban.
A Lolland dán és a Fehmarn német sziget közötti, kétpályás villamosított vasutat és négysávos autóutat magába foglaló Fehmarnbelt(Femernbaelt)-alagutat nem a tengerfenékbe fúrják, hanem előre gyártott betonelemekből szerelik össze a tengerfenéken – ilyenekből:
Építése 2021. január 1-jén kezdődik, és várhatóan 2029 közepére el is készül. Költségét pedig – 2015-ös árakon számolva – 52,6 milliárd dán koronára, azaz mintegy 2500 milliárd forintra teszik.
Work on the Fehmarnbelt Tunnel has started
Work on the world's longest immersed tunnel has started. See how the Fehmarnbelt Tunnel between Denmark and Germany is being built.
Az alagút egy órával lerövidíti a jelenleg 4,5-5 órás menetidőt Koppenhága és a németországi Hamburg között közúton, és körülbelül két órával vasúton, mivel kiiktatja a kompösszeköttetést. Magán az alagúton autóval mindössze 10 percig, vonattal pedig 7 percig tart az áthaladás.
A dán közlekedési miniszter, Benny Engelbrecht szerint a vasúti és közúti összeköttetés megteremtésével Európa egy új kapuja születik meg, amely egyben kapu a jövőbeni környezetkímélő szállítási megoldásokhoz is.
(Forrás: The Guardian, MTI, fotó: femern.com)